عقبگرد در صادرات تخم مرغ؛ تورم گریبان تخم مرغ را هم گرفت

به گفته کارشناسان حوزه کشاورزی، صادرات تخم مرغ به دلیل گرانی این محصول در داخل کشور، متوقف شده است.

صادرات تخم مرغبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قبل از شیوع کرونا بسیاری از محصولات را صادر می کردیم که تخم مرغ هم یکی از آنها بود. صادرات محصولات کشاورزی ارز آوری خیلی خوبی برای کشور دارد و می تواند به اقتصاد کشور کمک شایانی کند.

بنابر آخرین آمار سال گذشته ۴۱ هزار تن و از ابتدای امسال ۵ تا ۶ هزار تن تخم مرغ به بازار‌های هدف صادر شده است. صادرکنندگان زیادی در کشور وجود دارند که خواهان صادرات این محصول هستند اما تجار عراقی آن سوی مرز‌ها بر سر قیمت می‌زنند، از جهتی هم به سبب بالا بودن قیمت در بازار داخل، صادراتی انجام نمی‌شود.

به گفته کارشناسان کشاورزی، صادرات تخم مرغ به دلیل گرانی آن در کشور متوقف شده است که اگر قیمت این محصول به یک ثبات نسبی برسد می توان صادرات آن را نیز آغاز کرد تا ارزآوری از این طریق از سرگرفته شود.


بیشتر بخوانید


صادرات تخم مرغ وضعیت مطلوبی ندارد

تقوی فر نائب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر اینکه اگر در حال حاضر صادرات تخم مرغ داشته باشیم بسیار ناچیز و محدود است، گفت: صادرات تخم مرغ وضعیت مطلوبی ندارد چرا که قیمت تخم مرغ در کشور بالاست و همین امر اجازه صادرات را نمی‌دهد.

نائب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی ایران در خصوص قیمت تخم مرغ برای صادرات، گفت: سازمان حمایت از مصرف کنندگان قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی  را حدود ۲۰.۰۰۰ هزار تومان تعیین کرده است، اما این میزان برای صادرات زیاد است.

او بیان کرد: برای تنظیم بازار اجازه صادرات هم داده نمی‌شود و به نوعی می‌توان گفت صادرات تخم مرغ ممنوع شده است. اشکال کار در مجموع این است که مسئولان دولتی در حوزه صادرات هماهنگی ندارند.

تقوی فر بیان کرد: دولت باید در مورد دارایی تصمیم بگیرد و کار اجرایی دست بخش خصوصی باشد. در حال حاضر در تولید و بخش‌های مختلف مرتبط با این حوزه هماهنگی وجود ندارد و به نوعی می‌توان گفت تمام اجرائیات دست دولت است و اینگونه نمی‌توان کار را با هماهنگی پیش برد.

///

نائب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: اعلام کرده اند که ۸۴ درصد اشتغال در تولید و ۱۶ درصد اشتغال در بخش دولتی است، اما این ۸۴ درصد نقشی در تصمیمات ندارند این موارد باعث می‌شود که صادرات افت کند.

تقوی فر بیان کرد: در حال حاضر قیمت و صادرات مرغ، تخم مرغ و محصولات کشاورزی دیگر بسته به تصمیمات دولت است. هم اکنون در تمام صنایع مشکل داریم و تولید کننده هیچ نقشی در سیاست گذاری ندارد و تمام این موارد در دست دولت است.

او بیان کرد: یک مرغدار ۱۰ درصد خوراک را تولید می‌کند، اما این مرغدار هیچ اهلیتی ندارد که مواد اولیه را وارد کنند. دولت نه تنها در صادرات بلکه در واردات هم دخالت دارد.

ظرفیت خوبی برای صادرات تخم مرغ در کشور وجود دارد

غلامعلی فارغی عضو اتاق بازرگانی ایران  با اشاره به ظرفیت موجود در صادرات مرغ و تخم مرغ به کشور‌های منطقه، با بیان اینکه بخش خصوصی از سال‌ها پیش بار‌ها اعلام کرده است که توان و ظرفیت خوبی برای صادرات این محصولات به کشور‌های مختلف وجود دارد، بیان کرد:  متاسفانه تغییرات مداوم در سیاست‌ها، کار را در این حوزه دشوار کرده است.

///

به گفته عضو اتاق بازرگانی ایران، در صورتی که سیاست‌های صادراتی به شکل دقیق و ثابت تدوین شوند و تغییرات در آن‌ها رخ ندهد، می‌توان انتظار داشت که ظرف چند ماه، بخش قابل توجهی از تولید مازاد داخلی به کشور‌های مختلف صادر شود و در کنار تامین ارز مورد نیاز برای کشور، ظرفیت تولید داخلی هم برای آینده کاهش پیدا نکند.

شیوع ویروس کرونا منجر به مختل شدن صادرات تخم مرغ به بازار‌های هدف شد

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار تخم مرغ اظهار کرد: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۷ هزار و ۵۰۰ تومان معادل شانه‌ای ۱۵ هزار تومان است.

او افزود: با توجه به بسته شدن مرز عراق در هفته‌های اخیر به دنبال شیوع ویروس کرونا، قیمت هر کیلو تخم‌مرغ ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش یافت.

نبی پور با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا منجر به مختل شدن صادرات تخم مرغ به بازار‌های هدف شد، گفت: طی چند روز اخیر، عراق مرز‌های خود را به روی صادرکنندگان ایرانی باز کرد و صادرات این کالا مجدد از سر گرفته شد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار با اشاره به نابه سامانی‌های بازار نهاده‌های دامی گفت: قیمت ذرت به سبب کمبود عرضه افزایش چشمگیری داشته به طوری که ۸۰۰ تومان بالاتر از نرخ مصوب در بازار عرضه می‌شود.

نبی پور مجموع صادرات تخم مرغ گفت: سالیانه رقمی حدود ۲۰۰ هزار تن مازاد بر نیاز کشور تخم مرغ در کشور داریم که باید به بازار‌های هدف صادر شود.

///

صادرات بین ۷۰ هزار تا ۸۰ هزار تن تخم مرغ در سال

رضا ترکاشوند رئیس تعاونی مرغداری اصلی ایران وضعیت تولید تخم مرغ کشور را مطلوب توصیف کرد و گفت: براساس برنامه تولیدی، صادرات بین ۷۰ هزار تا ۸۰ هزار تن تخم مرغ پیش بینی شده است.

رئیس تعاونی مرغداری اصلی ایران اظهار کرد: با پیگیری‌های سازمان توسعه تجارت و پیوست تجاری ما در افغانستان، صادرات تخم مرغ به افغانستان تسهیل شده است، زیرا پیش از این محدودیت‌هایی برای صادرات این محصول به این کشور وجود داشته است.

این مقام مسئول تصریح کرد: البته، هر ساله در این زمان به دلیل کاهش مصرف، با افت قیمت تخم مرغ رو به رو می شویم که البته امسال به دلیل مدیریت و افزایش مصرف این محصول و بسته شدن اکثر واحد‌های تأمین کننده مواد غذایی، قیمت خیلی کاهش نیافته است.

ترکاشوند بیان کرد: سال گذشته حدود ۱ میلیون تن تخم مرغ در کشور تولید شده است که از این تعداد بیش از ۴۱  هزار تن آن به کشور‌های هدف صادر شده است.

هفته‌های گذشته، واحد‌های صنعتی مرغ تخم گذار کشور با مشکل تامین ذرت رو به رو بودند که در نهایت با رایزنی‌های انجام شده با شرکت پشتیبانی امور دام کشور، ذرت مورد نیاز بخش تولید با استفاده از ذخایر راهبردی به استان‌ها ارسال شد تا التهاب بازار کاهش یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۱:۰۴ ۲۲ تير ۱۳۹۹
اصلا چرا با تخم مرغ ها تو صنعت استفاده نمیکنید؟ شامپو بسازید هزار و یک فکر و کار میشه کرد! اگه نمیتونید این مشکل رو حل کنید یعنی لایق جایی که نشستید نیستید. هرچی میشه قیمت بالا میره اینکه نشد کار.
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۰:۵۷ ۲۲ تير ۱۳۹۹
این وسط چرا مردم باید جور بکشن؟ از یه طرف جور صادرات نکردن از یه طرفم همیشه کشاورزای طفلکی جور واردات که همیشه تو جیب دولت میرفته. جورش مال مردم و تولید کننده و کشاورز، سودش برای شما؟!
انصاف داشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۲۲ تير ۱۳۹۹
باسلام تورم وگرانی از سال 57 شروع شد تا پایان عمر ما ادامه دارد تا همه بخش های کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۲۲ تير ۱۳۹۹
یعنی واقعا نمی توانند هم صادر کنند هم به مملکت برسند؟ فقط هر طرف باد سود آومد همون طرف می روند، مدیریت که نیست
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۷:۲۸ ۲۲ تير ۱۳۹۹
میشه از پنجمین قدرت نظامی جهان درخواست کنیم قیمت کنترل کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
یکم معدوم کنید بریزید دور تا خدایی نکرده قیمت تخم مرغ ارزون نشه بصرفه نباشه تولیدکننده ها زمین بخورن
Iran (Islamic Republic of)
هدایتی
۲۲:۴۵ ۲۱ تير ۱۳۹۹
در جریمه باید سال مصوب و نرخ تورم لحاظ گردد. جریمه 5000 ریالی مصوب سال 1315 با نرخ تورم 1396 می شود 137/000/000 ریال که در صورت اجرا می تواند بازدارنده باشد؛ سامانه محاسبه گر تورم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
ازقدیم گفتن تخم مرغ دزدمیشود شتردزد ،بدزدین شتردزدان تمام مواد غذایی مردم راصادرکنید خداوندبزرگ یکروزی تمامتون را صادرخاهدکرد به قهردریا امیدخدا
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۲۰:۳۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
سلام
رشته من دکترای دامپزشکی دانشگاه تبریز هست

جالبه بدونید اینجا که دارم درس میخونم اخباری بدی میشنوم و اون اینکه ترکیه مرغداری های بزرگی هر کدام در حد کل مرغ داری های یک استان ما
از نظر تعداد پرورش در نزدیکی مرز عراق زده و سرمایه گزاری خوبی روی مرغ های لاین و مادر کرده

خلاصه بخوام بگم و از بحث عملی بیام بیرون مرغ و تخم مرغ ارزون تر رو میده به بازار و قشنگ ما بازار عراق رو از دست میدیم
تنها دلیلی که اونا از ما میخرن به خاطر هزینه های حمل و نقل هست وگرنه راندمان اونا خیلی خیلی از ما بالاتر هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
واقعاجای بسی تاسف داره که اقایان اتاق بازرگانی دنبال صادرات اقلامی همچون مرغ وتخم مرغ هستند به بهانه ارزاوری تا سفره های مردم مستضعف خالیتر از خالی بشه و معلوم نبست این ارز اوری خودشان اقازاده هاشون تابحال چه دردی از مامردم بینوا رو حل کرده یعنی تواین دم و دستگاه یکنفر مسلمان پیدا نمیشه که ایندبه این صاحب منصبان تفهبم کنه وجلوی اینهمه ظلم به این مردم کمی گرفته بشه .واقعا از جون ما ملت بدبخت چی میخواین اخه ؟؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
فقط. روسفرما تخم مرغ بود اینم میخواهید ازما بگیرید. همه باهم پول صادرات رو میخورید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۲۱ تير ۱۳۹۹
والا تازه تخم مرغ صادر نمیشه این همه گرونه اگرصادر بشه که دیگه سر به فلک میزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۲۱ تير ۱۳۹۹
گوشت رو گرون کردین.مرغ رو گرون کردین.ماهی رو گرون کردین.الان فقط مردم دلشون به یه تخمرغ و املت خوش بود آونم ازشون بگیرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
من قاقا میخورم، قاقا برای ما خیلی مفید است اما حیف که بابایم هر هفته فقط 2 یا 3 عدد میخرد چون می گوید پول برای خریدن چیزهای دیگر نداریم پولمان به هیچ چیز نمی رسد چه برسد که هر روز قاقا بخوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
کلا عقبگردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
وقتی جوجه ها رو از بین میبره چرا به فکر این روزها نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
قشنگ دولت تدبیر داره زیر دوخم کشور را می گیره اگه مجلس ضربه فن نکنه دولت را کشور ضربه فنی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
الان وقت خوبیه که مرغداری فقط برای تخم مرغ بزنیم، امیدوارم راحت مجوز بدن
Netherlands
ناشناس
۱۸:۵۸ ۲۱ تير ۱۳۹۹
خبر ویروس گرانی ازخبرویروس کرونا خطرناک تره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
باید سیستم کوپن را راه انداخت، بیشتر مردم حتی حداقل های لازم بدن را دریافت نمیکنند و این برای آینده کشور خیلی خطرناک است، مردمی بیمار ، مردمی ضعیف از نظر جسم و فکر
United States of America
مجید
۱۸:۱۱ ۲۱ تير ۱۳۹۹
چرا ب نامه ریزی نمبسود که مقدار مورد نیاز روزانه یا هفته یا ماهیانه مصرف داخل را با فیمت مصوب تامین نمایند ومازاد ان صادر سود اینکه هرکس براساس رابطه وهرچه مقدارمیتواند صادر کند اقدام میسود اول مثرف داخل تامین بعد مازاد صادر شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
هه حتی قیمت تخم مرغ هم نمی‌تونید کنترل کنید.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۲۱ تير ۱۳۹۹
همون شونه ای بیست هزارتومن رو واس ملت خودمون بدید بخورن چرا ماباید شونه ای سی هزارتومن بخریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
ما كه داریم تخم مرغ کیاویی ۱۹ میخریم لطفا پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۷:۴۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
باز خدا پدر و مادر کرونا رو بیامرزه که اومد وگرنه باید تخم مرغ رو مثقالی بخریم..مرغ که پر کشید تخم مرغ هم پر میکشید..
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۷:۳۱ ۲۱ تير ۱۳۹۹
فروشگاه های اطراف ما در شیراز امروز قیمت تخم مرغ رو شانه ای 41 هزار تومن میفروشن و نه از سازمان حمایت خبری هست و نه تخم مرغ شانه ای 20 تومن که فرمودند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
تخم مرغ بله تخم مرغ. مرغ مرغ مرغ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
یه مثال بزنید بگید چی گرون نشده!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
تخم مرغ هم نمی خوریم .برای شماها از ما بهتران ما مرگ را نوش جان می کنیم.والسلام.تخم مرغ ۲ ریال ده شاهی یادمه یعنی دو عدد ۵ ریال هر روز بیچاره تر میشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
تخم مرغ هم نمی خوریم .برای شماها از ما بهتران ما مرگ را نوش جان می کنیم.والسلام.تخم مرغ ۲ ریال ده شاهی یادمه یعنی دو عدد ۵ ریال هر روز بیچاره تر میشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۲۱ تير ۱۳۹۹
دولتی که توان کنترل قیمت تخم مرغ .کشورش را ندارد
آخرین اخبار