نیویورک تایمز: جاسوسان آمریکایی پیشتر درباره موضوع پاداش‌های روسیه هشدار داده بودند

نیویورک تایمز با استناد به گزارش ادعایی خود درباره پیشنهاد پاداش روسیه برای کشتن نظامیان آمریکایی در افغانستان، نوشت افسران اطلاعاتی آمریکا پیشتر درباره این موضوع هشدار داده بودند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت افسران اطلاعاتی آمریکا و نیرو‌های عملیات ویژه در افغانستان از اوایل ماه ژانویه (دی) به مافوق‌های خود درباره «توطئه» مشکوک روسیه برای پرداخت پاداش به طالبان برای کشتن نظامیان آمریکایی در افغانستان هشدار داده بودند.

به نوشته این روزنامه، اطلاعات حیاتی که سبب شد جاسوسان و کماندو‌ها بر پاداش‌ها متمرکز شوند شامل استرداد مقدار زیادی پول نقد آمریکایی در حمله به مواضع طالبان بود که باعث ظن و تردید شد. یکی دیگر از مقامات گفته است که بازجویی از شبه‌نظامیان دستگیر شده نقش اصلی در جلب اعتماد جامعه اطلاعاتی در ارزیابی خود مبنی بر اینکه روس‌ها در سال ۲۰۱۹ به آن‌ها پیشنهاداتی داده و پول به آن‌ها پرداخت کرده اند، داشته است.

به گفته دو مقام آگاه، با داشتن این اطلاعات، مقامات نظامی و اطلاعاتی در حال بررسی تلفات جنگی نیرو‌های آمریکایی و سایر نیروی‌های ائتلاف در طی ۱۸ ماه گذشته بودند تا مشخص کنند که آیا کسی قربانی این توطئه بوده است یا نه و آن‌ها معتقدند که مرگ حداقل یک نظامی آمریکایی نتیجه این توطئه بوده است. در اوایل سال ۲۰۲۰ چهار آمریکایی در نبرد کشته شدند، اما نیرو‌های طالبان از زمان توافق فوریه برای پایان دادن به جنگ طولانی مدت در افغانستان به مواضع آمریکا حمله نکردند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با رد گزارش نیویورک تایمز مبنی بر اینکه وی در جریان اطلاعاتی درباره گزارش‌های مربوط به حملات ادعایی به سربازان آمریکایی در افغانستان با حمایت روسیه در سال گذشته قرار گرفته است‏، از خود دفاع کرد. کاخ سفید نیز روز قبل این گزارش نیویورک تایمز را رد کرده بود.

به گفته این مقامات آگاه‏، دموکرات‌های برجسته در کنگره و برخی جمهوری‌خواهان خواستار پاسخگویی روسیه شدند، اما دولت هنوز مجوز لازم را نداده است.

سخنگویان سیا، مدیر اطلاعات ملی و پنتاگون از اظهار نظر در مورد این یافته‌های جدید خودداری کردند. «جان ال اولوت»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، یکشنبه شب در بیانیه‌ای گفت: صحت ادعا‌های اساسی همچنان در حال ارزیابی است.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: مقامات آمریکایی می‌گویند که توطئه روسیه برای پرداخت جایزه به ستیزه‌جویان طالبان در طی چند ماه گذشته و پس از آنکه تحلیلگران اطلاعاتی و نیرو‌های عملیات ویژه، شواهد اساسی را جمع‌آوری کردند، مورد توجه و تمرکز قرار گرفته است.

یک مقام مسئول در این باره گفت حجم زیادی از پول نقد آمریکایی در یک پایگاه طالبان توجه هرکسی را در افغانستان جلب می‌کند. مشخص نبود که این پول دقیقا کجا استرداد شده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود مدعی شد: مقامات امنیت ملی آمریکا سالهاست که روابط روسیه با طالبان را ردیابی و اعلام کرده‌اند که مسکو از رهبران ارشد و منطقه‌ای طالبان پشتیبانی مالی و مادی کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز پیشتر به نقل منابع خبری که خواسته بودند نامشان فاش نشود، ادعا کرد که دستگاه اطلاعات نظامی روسیه (GRU) به طور مخفیانه به شبه‌نظامیان نزدیک به طالبان برای کشتن سربازان آمریکایی یا سربازان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان پیشنهاد پول کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار