در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

دلایل افت امروز شاخص کل بورس/ دولت باید تعادل را بین سایر بازار‌ها برقرار کند

کارشناس اقتصادی گفت:در شرایطی که طی سه ماه بازدهی بورس به ۱۵۰درصد رسیده، اصلاحات با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد.

فرزین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص فراز و نشیب امروز بازار بورس گفت: این که شاخص بازار بورس یک روز مثبت و روز دیگر منفی است جزء ذات ضروری بازار است. در شرایطی که به طور پی در پی ظرف مدت سه ماه بازدهی شاخص  بورس  به ۱۵۰ درصد رسیده،  اصلاحات با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد.


بیشتر بخوانید 


این کارشناس بازار افزود: از آنجایی  که هم اکنون  بین ارزش ذاتی بازار و ارزش روز سهام،  تفاوت چندانی وجود ندارد،  این مسئله را  جز با در نظر گرفتن نرخ  تورم و ارز نمی توان توجیه کرد . پس به همین دلیل باید اصلاحات در این امر شکل بگیرد حتی اگر بگوییم که  نقدینگی در بازار وجود دارد.

او در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است که روند بازار بورس مثل امروز منفی باشد اظهار کرد : با ثابت بودن شرایط کنونی, متغیر های اثر گذار و یا تصمیمات اقتصادی که  تا همین لحظه اتخاذ شده است چه از لحاظ سیاست پولی یا سیاست کلان اقتصادی،  هیچ دلیل خاصی مبنی بر حرکت شتابان و افزایش بی رویه سطح عمومی شاخص یا قیمت ها نداریم و چنان چه اگر میزان بازدهی بازار سرمایه با سایر بازار ها مقایسه شود،  به طور ناخواسته و مستقیم سرمایه گذار را به سمت بازار بورس سوق می دهد.

آقا بزرگی در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت سیمان تا چه اندازه روی سهام های ساختمانی اثر می گذارد,  تصریح کرد: وقتی که این خبر امروز مطرح شد, دیدیم که شرکت های سیمانی منفی خوردند و  به این نتیجه می رسیم که محاسبات کارشناسی تا حدودی حتی قبل از علنی شدن این خبر اثر خود را بر شاخص می گذارد. اگر این خبر به صورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی رخ می‌داد باید شاهد افزایش این شاخص ها بودیم. این حرکتی که امروز و دیروز سهام داران این بخش از خود نشان دادند این مسئله را یادآوری می کند که این سهام داران  این قضیه را پیش بینی کرده بودند.

این کارشناس بیان کرد : در حال حاضر با توجه به بررسی های کارشناسان اقتصادی لازم است که مسئولین چاره ای بیندیشند تا بازار های دیگر مانند سکه , ارز و غیره که از بحث سودهی جا ماندند دوباره به حالت رقابتی خود بازگردند.

انتهای پیام/  

برچسب ها: شاخص کل ، بورس ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار