مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم؛

اجرای ۱۵۲ پروژه آبخیزداری در قم

سجادی گفت:حوزه پایین‌دست سد ۱۵ خرداد با محوریت شهر قم و آبخیزداری شهری و مرتبط با شهری انتخاب و بیش از ۱۵۲ پروژه اجرایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،سید محمدتقی سجادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم ، با اشاره به اهمیت فعالیت‌های منابع طبیعی در حوزه‌های مختلف گفت: در سال‌های ۹۸ و ۹۷ با توجه به یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری بسیاری فعالیت‌های اداره کل منابع طبیعی به توسعه آبخیزداری اختصاص داده شد.

سجادی برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی را در حوزه آبخیزداری به‌صورت تفکیک شده تشریح کرد و افزود: در سال ۹۷ بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان در سطح کشور به پروژه‌های آبخیزداری اختصاص داده شد و در سال ۹۸ به عدد ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم سهم استان را از بودجه اختصاص داده شده به کشور در سال ۹۷ را ۱۵ میلیارد تومان و در سال ۹۸، ۴۰ میلیارد تومان دانست و بیان کرد: با توجه به بودجه‌های که به حوزه آبخیزداری در این دو سال اختصاص داده شد محور پروژه‌ها مناطق مشرف به شهر قم انتخاب شد.

سجادی مساحت اجرای پروژه‌های آبخیزداری در عرصه‌های ملی با مساحت یک میلیون هکتار را بیش از ۳۰۰ هزار هکتار اعلام و تصریح کرد: حوزه پایین‌دست سد ۱۵ خرداد و مشرف به شهر قم با محوریت شهر قم و آبخیزداری شهری و مرتبط با شهری انتخاب و بیش از ۱۵۲ پروژه اجرایی شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم مساحت پروژه‌های آبخیزداری اجرا شده در بالادست شهر قم با پیش از ۳۳۰ هزار هکتار را ۷۰ هزار هکتار خواند و یادآورشد: خوشبختانه با توجه به تغییر اقلیم و نوع بارش در کشور و استان قم محور برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی به موضوعات آبخیزداری اختصاص داده شد.

سجادی ادامه داد: کار از بالادست پردیسان و روستای طایقان، حوزه محمودآباد، خدیجه خاتون، خلج‌آباد، قلعه چم، چاله گنبد، علی‌آباد نیزار و نیزار که مشرف‌به شهر قم بوده آغازشده و همچنان ادامه دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم یکی از اهداف اجرای پروژه‌های آبخیزداری را جلوگیری از خسارت سیل عنوان کرد و گفت: با اجرای این پروژه‌ها به سه صورت از خسارت سیل با ذخیره حجمی سیلاب، کنترل سرعت سیلاب و تنظیمی جلوگیری کرده و بر اساس این سه هدف طراحی می‌شود.

سجادی نوع طراحی سازه‌ها را نیز تشریح کرد و افزود: بند‌های خاکی و دستگاه‌های پخش حجم سیلاب را کنترل کرده، سازه‌های سنگی ملاتی تنظیم‌کننده جریان سیلاب بوده و ساز‌های گابیونی جنبه کنترلی در سیلاب را دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با ابراز امیدواری برای تخصیص اعتبار لازم برای ادامه پروژه‌ها در سال ۹۹ تأکید کرد: در حال پیگیری بودجه برای سال ۹۹ بوده و در کنار دیگر برنامه‌های منابع طبیعی اجرا و توسعه پروژه‌های آبخیزداری با توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری دنبال می‌شود.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار