رفع مشکلات کم آبی بخش سومار با افتتاح سد شرفشاه

فرماندار قصرشیرین گفت : سد شرفشاه در بخش مرزی سومار در ۹۰ کیلومتری از توابع شهرستان قصرشیرین از سال ۸۹ در مساحت ۴۲۰ هکتار عملیات ساخت آن آغاز شد که قابلیت ذخیره سازی ۱۳۱ میلیون متر مکعب آب را دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ مرادعلی تاتارفرماندار قصرشیرین گفت : سد شرفشاه علاوه بر تامین آب موردنیاز چهار هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی کشاورزی قابلیت تامین آب بخش صنعت و رفع مشکلات کم آبی منطقه را دارد.

او گفت : این سد قابلیت تولید سه مگابایت برق را دارد که برآورد اولیه اعتبار این طرح ۷۴۰ میلیارد ریال است.

او ادامه داد: تامین آب بازارچه سومار و توسعه پرورش ماهی از دیگر مزیت‌های این طرح است.

تامین آب شرب، صنعتی و کشاورزی از محل سد شرفشاه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه گفت: این سد در شهرستان گیلانغرب با حجم بیش از ۱۰۱ میلیون مترمکعب بر روی رودخانه «کنگیر» واقع شده و شبکه پایاب آن در شهرستان قصرشیرین توسعه یافته است.

بهرام درویشی اهداف ساخت سد شرفشاه را تامین آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی دشت‌های سومار و نفت شهر به میزان سه هزار و ۵۵ هکتار، تامین آب مورد نیاز شرب و صنعت در شهر‌های سومار، نفت شهر و بازارچه مرزی به میزان ۱۱/۳ میلیون متر مکعب و تامین آب موردنیاز زیست محیطی منطقه به میزان ۱۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد.

او با بیان اینکه این سد در راستای اجرای طرح پویش الف. ب. ایران در کشور با هزینه‌ای به میزان ۵۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: افتتاح این سد موجب رونق تولید محصولات کشاورزی و توسعه این بخش در بخش سومار می‌شود.

او توسعه کشاورزی و نگه‌داشت جمعیت در نوار مرزی، توسعه صنعت توریسم و کنترل سیلاب‌های رودخانه «کنگیر» را از دیگر اهداف ساخت این سد اعلام کرد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار