نبود صنایع تبدیلی باعث هدر رفت محصولات باغی می‌شود

سالانه حدود ۳۰ درصد از محصول تَره بار و باغی چهارمحال و بختیاری به ضایعات تبدیل می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، ابراهیم شیرانی مدیر باغبانی اداره کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: به دلیل نبود صنایع تبدیلی، سالانه حدود ۳۰ درصد از محصول تره بار و باغی این استان به ویژه محصول هلو به ضایعات تبدیل می‌شود.

او افزود: سالانه حدود ۳۰ درصد محصولات تَره بار از جمله هلو، گیلاس، آلبالو، سیب و انگور تولید شده در استان از مرحله گل دادن تا فروش و مصرف، به ضایعات تبدیل می‌گردد.


بیشتر بخوانید


شیرانی اضافه کرد: کاهش ریزش گل‌های درخت هلو، هرس به موقع درختان، استفاده از مواد با منشا گیاهی به جای مواد شیمیایی، مبارزه بیولوژیکی با افات و امراض گیاهی، برداشت مکانیزه محصولات، استفاده از کانتینر‌های سردخانه دار و سورت مناسب محصولات، در کاهش ضایعات محصولات و درست رنج کشاورزان اثر گذار است.

او ادامه داد: چهارمحال و بختیاری جزو استان‌های تولیدکننده با کیفیت محصولاتی نظیر بادام، گردو و هلو و سیب در کشور است.

شیرانی گفت: این استان سالانه ۵۵ هزار تن سیب درختی و بیش از ۵۵ هزار تن محصول انگور و در مجموع ۱۶۵ هزار تن محصول تره بار و میوه فاسد شدنی تازه خوری تولید و روانه بازار کشور می‌کند که در صورت استقرار صنایع تبدیلی، بخشی از میوه تره بار درجه دو و سه فرآوری و از ضرو زیان بهره برداران جلوگیری خواهد شد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.