سخنگوی گمرک:

تجارت خارجی با اوراسیا از ۲.۴ میلیارد دلار عبور کرد

لطیفی گفت: میزان تجارت خارجی ایران با اتحادیه اوراسیا از زمان اجرای موافقت نامه تجارت ترجیحی تا پایان خرداد ماه، به دو میلیارد و۴۱۷ میلیون و۸۳۰ هزارو ۳۲ دلار رسیده است.

تجارت خارجی با اوراسیا از ۲.۴ میلیارد دلار عبور کردبه گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از گمرک، سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک اظهار کرد: از پنجم آبان سال ۹۸ موافقت نامه تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا اجرایی شده است و از آن زمان تا پایان خرداد امسال یعنی در مدت زمان هفت ماه و ۲۶ روز، که بیش از نیمی از این زمان کشور و منطقه درگیر ویروس کرونا بوده، تجارت کشور به این اتحادیه به بیش از ۲.۴ میلیارد دلار رسیده است.

او افزود: به دلیل اینکه کالای اساسی اقلام اصلی سبد خرید ایران از کشور‌های عضو این اتحادیه را تشکیل می‌دهد و از طریق بنادر شمالی به صورت عمده وارد کشور می‌شوند ۷۲ درصد تجارت با اوراسیا سهم واردات و ۲۸ درصد از آن سهم صادرات کشورمان را تشکیل می‌دهد.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک گفت: میزان واردات ترجیحی از اوراسیا بیش از یک میلیارد و ۱۶۹ میلیون و ۴۴ هزار و ۹۶۵ دلار از سر جمع بیش از یک میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار، واردات است ضمن آنکه این میزان واردات از حیث وزنی بالغ بر ۵ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۹۷۸ تن کالا را شامل شده است.

او افزود: این در حالی است که میزان صادرات کشورمان به این اتحادیه بیش از ۶۸۱ میلیون دلار و از حیث وزنی بیش از یک میلیون و ۶۵۵ هزار و ۶۱۴ تن کالا بوده است.

لطیفی در ادامه گفت: اصلی‌ترین شرکای صادراتی ایران در اوراسیا به ترتیب فدراسیون روسیه با بیش از ۵۴ درصد و ارزش دلاری ۳۶۷ میلیون دلار، ارمنستان با ۲۴ درصد از میزان صادرات و با ارزش ۱۶۴ میلیون دلار و قزاقستان با بیش از ۱۵ درصد و ارزش ۱۰۴ میلیون دلار هستند و پس از این کشورها، قرقیزستان با ۳۸ میلیون دلار و روسیه سفید با بیش از ۹ میلیون دلار قرار دارند.


بیشتر بخوانید


این مقام گمرکی افزود: اصلی‌ترین مبدا واردات کالا از اوراسیا به کشورمان به ترتیب روسیه با بیش از ۸۰ درصد حجم واردات و به ارزش بیش از یک میلیارد و ۳۹۹ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۵۰۳ دلار است و پس از آن قزاقستان با ۲۸۷ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۵۹۱ دلار و روسیه سفید با بیش از ۳۳ میلیون و ۷۳۲ هزار و ۶۵۱ دلار است. همچنین پس از این سه کشور، ارمنستان با بیش از ۱۰ میلیون دلار و قرقیزستان با بیش از ۵.۶ میلیون دلار هستند.

لطیفی درباره کالا‌های صادراتی ایران به اوراسیا گفت: از بین بیست قلم اصلی صادراتی ایران به اوراسیا سیب تازه با ۱۴.۵ درصد، پسته تازه و خشک با ۱۱.۹ درصد، گاز طبیعی با ۸.۱ درصد، کیوی تازه با ۷.۲ درصد و انگور خشک با ۳ درصد دارای بیشترین سهم هستند.

او همچنین در زمینه واردات از کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا تصریح کرد: عمده کالا‌های وارداتی از این اتحادیه، کالا‌های اساسی و نهاده‌های دامی را شامل می‌شود، از بیست قلم اصلی کالا‌های وارداتی از کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا، جو با حدود ۲۷ درصد، فرآورده‌های گندم با ۲۴ درصد، ذرت دامی با ۱۷.۵ درصد، روغن دانه آفتاب‌گردان با بیش از ۱۱ درصد و لاشه گوشت بره با ۳.۵ درصد بیشترین کالا‌های وارداتی از اوراسیا هستند.

این مقام گمرک ایران افزود: در خصوص کالا‌های صادارتی با تعرفه ترجیحی، پسته اعم از تازه و خشک با سهم ۴۳.۷ درصد، کیوی تازه با بیش از ۴ درصد، انگور خشک با بیش از ۱.۸ درصد از مجموع کالا‌های صادراتی بر اساس این موافقت نامه را به خود اختصاص دادند.

لطیفی در خصوص کالا‌های وارداتی با تعرفه ترجیحی توضیح داد: در خصوص کالا‌های وارداتی با تعرفه ترجیحی، جو به استثنای بذر با حدود ۴۲ درصد، ذرت دامی با ۲۸ درصد، روغن دانه آفتاب گردان با حدود ۱۸ درصد و لاشه گوشت گوسفند با ۴.۷ درصد بیشترین کالا‌های وارداتی با تعرفه ترجیحی هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار