هشدار فیلیپین به پکن در خصوص رزمایش نظامی دریایی

وزیر خارجه فیلیپین به چین هشدار داد که انجام رزمایش دریایی در منطقه مورد مناقشه، واکنش شدید این کشور را به همراه خواهد داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس، تئودور لاکسین، وزیر خارجه فیلیپین، طی اظهاراتی برگزاری رزمایش نظامی از سوی پکن در دریای جنوبی چین را محکوم کرد.

وزیر خارجه فیلیپین روز جمعه برای چینی ها خط‌ونشان کشید و تاکید کرد که اگر رزمایش نظامی مذکور در بخش مورد اختلاف با فیلیپین صورت گیرد، فیلیپین واکنش سختی نشان خواهد داد.

وی در این‌باره گفت: «اگر رزمایش چین در منطقه مورد ناقشه با فیلیپین برگزار شود، فیلیپین شدیدترین واکنش در حوزه دیپلماتیک و موارد دیگر را از خود نشان خواهد داد».

جزیره پاراسل واقع در دریای جنوبی چین طی سال های اخیر مورد مناقشه چین و فیلیپین بوده است. منابع سرشار نفتی در این جزیره تنش ها را بیشتر هم کرده است.

چین از ابتدای ماه جاری میلادی و به مدت پنچ روز رزمایش نظامی خود در دریای جنوبی چین را آغاز کرده است. همزمان آمریکا هم با ارسال دو ناو هواپیمابر «یواس‌اس نیمیتز» و «یو‌اس‌اس ریگان» به این منطقه رزمایش دریایی خود را آغاز کرده است. به گفته مرکز مطالعات دریای جنوبی چین، حضور پررنگ نظامی آمریکا در مرز جنوبی چین، احتمال تنش و مواجه نظامی بین دو کشور را افزایش داده است.

همزمان با اجرایی شدن قانون امنیت ملی چین در هنگ‌کنگ، آمریکا تاکید کرده که چین را با تحریم های جدید و سخت مواجه خواهد کرد. در مقابل، چین تاکید کرده که موضوع هنگ‌کنگ موردی کاملا مربوط حاکمیت چین است و سایر کشورها حق دخالت در آن را ندارند. پکن همچنین این را هم گفته که قانون امنیت ملی چین در هنگ‌کنگ دست دخالت های خارجی در ناآرامی های هنگ‌کنگ را قطع خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار