تولید ۱۰۰ هزار پیوندک سالم مرکبات در مازندران

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری از تولید ۱۰۰ هزار پیوندک سالم مرکبات امسال در مازندران خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،مرتضی گل‌ محمدی رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری با بیان اینکه برای اولین بار امسال زنجیره نهال سالم از پیوندک سالم آغاز خواهد شد،گفت: طبق قرارداد با معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، ۱۰۰ هزار پیوندک سالم مرکبات از ارقام جدید امسال در مازندران تولید خواهد شد که تاکنون ۴۰ هزار پیوندک تولید شده است.

او درباره فعالیت‌های پژوهشکده مرکبات، گفت: این پژوهشکده به عنوان ستاد تحقیقات مرکبات ایران است و به دلیل ظرفیت بالقوه مازندران در میوه‌های نیمه گرمسیری توانستیم در محصولات باغی ارقام جدیدی را تولید کنیم.

گل‌ محمدی با بیان اینکه به عنوان نمونه مازندران بعد از استان یزد به عنوان دومین تولیدکننده انار کشور شناخته شده است و الگوسازی این میوه نیمه گرمسیری را آغاز کردیم، افزود: امروزه انواع میوه خانواده بری در دنیا از ارزش افزوده بالایی برخوردار است و امسال ۱۱ رقم جدید بری را به صورت پایلوت در این مرکز کشت کردیم که می‌تواند تحولی را در این زمینه بویژه در بحث ارزش افزوده ایجاد کند.

او هدف از تولید پیوندک سالم را جلوگیری از توزیع نهال‌های غیر استاندارد در استان اعلام کرد و افزود: تدوین سند توسعه مرکبات استان در دست اقدام است.

گل محمدی با بیان اینکه چهار رقم تجاری جدید مرکبات را پارسال معرفی کردیم، ادامه داد: ۱۰ رقم جدید مرکبات و چهار رقم جدید انار (هسته نرم) را امسال معرفی خواهیم کرد.

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری کشور، گفت: اگر نگاهی به آمار فائو در چند سال گذشته داشته باشیم خواهیم دید آماری از محصول کیوی وجود نداشت در حالی که الان شاهد هستیم ایران و مازندران چهارمین تولیدکننده کیوی دنیاست، به گونه‌ای که ۶۰ درصد کیوی کشور در مازندران تولید می‌شود.

او افزود: میانگین عملکرد کیوی در مازندران از ۲۴ تن به ۳۱ تن رسیده است

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری گفت: بر اساس آخرین آمار وزارت جهاد کشاورزی، در بین محصولات باغی، مرکبات نخستین رتبه تولید محصولات باغی را دارد و ۶۰ درصد تولید مرکبات کشور در مازندران است.
 
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار