در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

دما در فصل تابستان بالای نرمال است

وظیفه گفت: کمینه و بیشینه دما در فصل تابستان نیم تا یک درجه بالاتر از نرمال خواهد بود.

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بارش کشور اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال زراعی تاکنون، مجموع میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد کاهش و در دوره بلندمدت ۳۰ درصد رشد داشته است.

او با اشاره به اینکه ۱۳۰ درصد بارش یکسال زراعی تامین شده است، افزود: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی نه تنها بارش یکسال تامین شده است، بلکه ۳۰ درصد بیشتر از نرمال یکسال آبی بارش تامین شده است که با این وجود کمبودی از لحاظ بارش نداریم.

وظیفه با اشاره به اینکه بارش قابل ملاحظه‌ای در فصل تابستان نخواهیم داشت، بیان کرد: در فصل تابستان بارش محدود به سواحل شمالی، شمال غرب، جنوب شرق، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب فارس و کرمان خواهد بود.


بیشتر بخوانید


رئیس مرکز خشکسالی کشور ادامه داد: کمینه و بیشینه دما در فصل تابستان نیم تا یک درجه بالاتر از نرمال است که انتظار می‌رود در تابستان و اوایل فصل پاییز شرایط دما، بالای نرمال تداوم یابد.

به گفته او، در اواخر ماه‌های خرداد و تیر دمای هوا ۸ دهم درجه ناشی از گرمایش جهانی بالاتر از نرمال است.

پاییز کم بارشی پیش روست

وظیفه میزان بارش در فصل پاییز را پیش بینی کرد و گفت: مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهد که نیمه نخست پاییز با کم بارشی مواجه خواهیم شد که با توجه به پیش بینی دما و بارش در فصل پاییز تمهیدات لازم باید اندیشیده شود، چرا که کشت پاییزه کمی دیرتر آغاز خواهد شد.

او در‌ پایان با اشاره به اینکه سفره‌های زیرزمینی در اکثر دشت‌ها بحرانی هستند، تصریح کرد: در مناطقی که کشت با سفره‌های زیرزمینی انجام می‌شود، کاهش بارش در فصل پاییز تا حدودی شرایط را سخت‌تر می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار