سایه سنگین کم‌آبی بر سر روستاها ‌/ صدای عطش روستاییان تشنه هر روز بلندتر می‌شود‌

گرمای هوا، بی‌آبی و کرونا مشکلاتی است که این روز‌ها گریبانگیر اهالی برخی از روستا‌های خراسان جنوبی است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،کمتر کسی است که با سریال تکراری خشکسالی و کم آبی در خراسان جنوبی آشنا نباشد، چرا که خشکسالی جزئی از زندگی و زیست بوم مردم شده است و برخی نقاط را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

مهاجرت، کم آبی و بیکاری دیگر قسمت‌های این سریال تکراری هستند که در این روز‌های کرونایی در برخی نقاط استان داد مردم را درآورده است.

رودخانه‌ها و مسیل‌های خراسان جنوبی امسال روز‌های پرآبی را به خود دیدند، اما این بارندگی‌های خوب هرگز حریف خشکسالی‌های ۲۰ ساله این استان نمی‌شود و گزارش‌ها حکایت از پابرجا بودن مشکل کم آبی و لزوم صرفه جویی در مصرف این مایه حیات دارد.

نکته اینجاست که عده‌ای تصور می‌کنند بارندگی‌های اخیر بتواند بیش از ۲ دهه خشکسالی را در خراسان جنوبی جبران کند در حالی که بخش زیادی از نزولات آسمانی به دلیل کاهش نفوذپذیری خاک و همچنین از بین رفتن پوشش گیاهی تبدیل به روان آب و گاهی سیلاب می‌شود و خسارت هم برجا می‌گذارد.

افزایش دمای هوا در اولین فصل آغاز تابستان تصاویر ناخوشایندی از روستانشینانی که در انتظار رسیدن تانکر‌های آب هستند به نمایش می‌گذارد و بیشترین نقاطی که اهالی آن در تنش آبی هستند و کوزه به دست ساعت‌ها منتظر رسیدن آب می‌مانند در نقاط مرزی استان است.

با گرم شدن هوا امسال هم شاهد کمبود آب شرب سالم در بسیاری از روستا‌های خراسان جنوبی هستیم به طوری که در خطه پهناور کویر سایه کم‌آبی بر روستا‌ها سنگینی می‌کند.

این روز‌ها همچون روال روز‌های گرم سال‌های گذشته ساکنان روستا‌های خراسان جنوبی نه تن‌ها آبی برای رفع نیاز‌های روزانه خود ندارند که دام‌هایشان نیز تشنه‌اند. درختان و باغ‌هایی که روزگاری موجب زیبایی و نشاط بافت‌های روستایی بود هر روز تکیده و پژمرده‌تر از روز قبل می‌شوند.

لب‌های خشک و ترک برداشته و کوزه‌های بی آب در برخی روستا‌ها تصویر همیشگی شده و صدای عطش روستاییان تشنه هر روز بلندتر می‌شود و آیا فریاد رسی خواهد بود.

قطعی مکرر آب در برخی روستا‌های شهرستان مرزی درمیان در این ایام کورنایی بر مشکلات مردم مرزنشین افزوده است. هرچند هرساله بر تعداد روستا‌هایی که از مشکل بی آبی و قطعی آب رنج می‌برند افزوده می‌شود، اما برخی از روستا‌های درمیان آب پایدار دارند و برخی هم چند وقتی است دچار مشکلات آبی شده‌اند.

روستا‌هایی که آبرسانی سیار می‌شوند نیز با مشکلاتی از جمله کاهش تانکر‌های آبرسانی سیار و کیفیت پایین آب مواجه هستند و نفس آب، این مسئله مهم زندگی بشری در روستا‌های شهرستان مرزی درمیان به شماره افتاده و چاره اندیشی سریع‌تر نیاز دارد.

برخی از روستا‌های زیرکوه از کمبود و قطعی مکرر آب گلایه دارند. موضوع تکراری قطعی آب در برخی روستا‌های درمیان و زیرکوه موضوع جدیدی نیست و این مشکل هر ساله در این روز‌ها خودنمایی می‌کند.

روستای ۴۰۰ خانواری بیچند تنها یکی از روستا‌های شهرستان نهبندان است که با مشکلات قطعی آب مواجه است و مردم در این روز‌های کرونایی بیشتر ساعات شبانه روز آب ندارند.

مدیر عامل آبفای خراسان جنوبی گفت : بارندگی‌های بهار امسال سبب شد تا در این فصل تعداد کمتری از روستاییان از این شرکت درخواست تامین آب با تانکر داشته باشند، اما در شهرستان‌های مرزی زیرکوه، درمیان، نهبندان و سربیشه طی بهار امسال بیشترین آبرسانی سیار انجام شده است.

امامی افزود: ماهانه به طور متوسط آب مورد نیاز ۳۵۰ تا ۴۰۰ روستای استان با تانکر حمل می‌شود. در این بین آبرسانی به روستا‌های استان با ۳۳ تانکر انجام می‌شود که برای موارد ضروری هم شرکت آب و فاضلاب چهار تانکر به صورت تملکی در اختیار دارد.

او ادامه داد: در فصل بهار ۱۵ روستای استان با هزینه کرد ۲۴ میلیارد تومان و اجرای شبکه، از چرخه آبرسانی سیار خارج شد و قرار است تا پایان سال نیز بیش از ۶۴ روستای دیگر به شبکه آب رسانی پایدار متصل شود براساس برنامه‌ریزی انجام شده همه روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان تا دو سال آینده از شبکه آب پایدار بهره‌مند می‌شوند.

مدیر عامل آبفای خراسان جنوبی با بیان اینکه در شهر‌های خراسان‌جنوبی ۱۹۳ هزار مشترک داریم و با توجه به گسترگی استان و فرسوده بودن شبکه‌ها شاهد هدر رفت ۳۱ درصدی آب در بخش شهری هستیم افزود: آب پایدار روستا‌ها یکی از مشکلات است و افزایش جمعیت روستا‌ها در آخر هفته به ویژه در مناطق ییلاقی سبب مشکلات آبی می‌شود.


بیشتر بخوانید


امامی بیان کرد: عمده روستا‌های پر جمعیت در حاشیه شهر‌ها قرار دارند به عنوان مثال ۳۰ هزار نفر در حاشیه شهر بیرجند ساکن هستند و برای تامین آب پایدار آن‌ها تلاش می‌شود از ظرفیت آب شرب شهر استفاده شود.

او اظهار کرد: همه دشت‌های تامین کننده آب شرب شهر‌ها به جز دشت آواز گزیک در فهرست دشت‌های ممنوعه بحرانی قرار دارد و افزون بر اینکه کیفیت این آبخوان‌ها هر سال تنزل می‌یابد، کمیت آن نیز رو به کاهش است و در برخی نقاط با کسری آب با کیفیت مواجه هستیم یا در شرایط تنش آبی قرار داریم.

مدیر عامل آبفای خراسان جنوبی از اتصال ۶۴ روستا به شبکه آب شرب تا دهه فجر خبر داد و افزود: تلاش می‌شود این تعداد را به ۸۰ روستا افزایش دهیم و شبکه فاضلاب بیرجند را در یک بازه ۱۲ ماهه به اتمام برسانیم.

او گفت: برای دفع فاضلاب مجتمع یک هزار واحدی قاین نیز پیمانکار مشخص شده و تلاش می‌شود مشکل تا پایان تیرماه برطرف شود.

امامی افزود: طبق برنامه تهیه شده از این هفته سه تانکر از طریق استانداری در اختیار پیمانکاران قرار گرفت که ظرفیت آن ۱۸ هزار لیتر است و دو تانکر از تانکر‌های ستاد نیز تجهیز شد تا کمی از دغدغه تامین آب روستاییان برطرف شود.

مدیر عامل آبفای خراسان جنوبی تأکید کرد: به تانکر‌های آبرسان شهرستان‌های بیرجند، قاینات، زیرکوه، سربیشه، طبس و نهبندان هر کدام یک خودروی دیگر هم اضافه شد و به دنبال چند تانکر اجاره‌ای نیز هستیم تا کمبودی برای آبرسانی وجود نداشته باشد چرا که گستردگی استان، طول زیاد شبکه‌ها و پرت زیاد آن و همچنین مصرف بالای آب در برخی روستا‌ها برای باغ‌ها و فضای سبز، تامین آب در روستا‌ها را با چالش مواجه کرده است.

امامی افزود: پیش‌بینی می‌شود آب پایدار برای تمامی روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان تا سال ۱۴۰۰ محقق شود.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۲:۲۴ ۱۵ تير ۱۳۹۹
تنها یک راه حل برای برطرف کردن مشکلات کشور وجود دارد
ان هم Swap. است .
دولتمندان کمایی را برای مدت کوتاهی به این مناطق بدون امکانات بفرستیم .تا شاید دو ریالی شون بیفتدد
و به عمق فاجعه و زجر ملت پی ببرند و بس
Iran (Islamic Republic of)
مانی
۲۲:۲۳ ۱۵ تير ۱۳۹۹
خدا باعث و بانی بدبختی مردم رو لعنت کنه !
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۵۹ ۱۵ تير ۱۳۹۹
سلام از باشگاه خبرنگاران جوان تقاضا دارم یه رسیدگی برای آب استان هرمزگان شهرستان میناب روستایی چاه اسماعیل کنید ما 4ساعت بیشتر آب نداریم لطفاً پیگیری کنید
Canada
ناشناس
۲۰:۰۸ ۱۵ تير ۱۳۹۹
ایکاش پولهای دزدی. رشوه و اختلاس و احتکار را
لااقل در وطن سرمایه گذاری میکردند
واقعا که
برای دولتمندان از حالت کما بیرون ایند .باید چند روزی در این شرایط زندگی کنند تا شاید از کما بیرون ایند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۱۵ تير ۱۳۹۹
دلتان به مجلس یازدهم خوش باشد که همه مشکلات را حل خواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۱۵ تير ۱۳۹۹
روستای داربید منصوری از توابع استان کرمانشاه اب نداره به داد روستاییان برسید تا روستاها خالی نشدن به خاطر نبود اب
Netherlands
ناشناس
۱۸:۳۲ ۱۵ تير ۱۳۹۹
آخه آبرسانی وگاز رسانی به روستاها.اینکه دیگه ربطی به تحریم ها نداره.همه چیزش دست خود دولت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۱۵ تير ۱۳۹۹
خداوکیلی کدوم مسئول حاضره یه هفته تو این وضعیت بمونه؟
United States of America
ناشناس
۱۷:۰۵ ۱۵ تير ۱۳۹۹
یه لوله از لواسون براشون بکشین شاید اونا هم لاکچری بشن خدایا کسانی که ظلم کردن و میکنن را به عذاتب دنیا و اخرت مبتلا کن چقدر این تکنوکراتها با توجیهات علمی و ...خود منابع را به نفع خود و همراهانشون مصادره کردند
Iran (Islamic Republic of)
حمیده
۱۶:۵۶ ۱۵ تير ۱۳۹۹
مگه قرآن نخواندن گناه نکنید استغفار و تضرع به خدا کنید با کتاب و امامش قهر نکنید مطالعه کنید تا آب باران مفید و به موقع و به اندازه از آسمان بباره.!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۱۵ تير ۱۳۹۹
این بنده خداها چطور روزی چندبار دستشونو با آب و صابون بشورن ؟؟؟؟؟؟؟؟
خب معلومه آمار کرونا میره بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۵ تير ۱۳۹۹
کجایی حاج حسن روحانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۵ تير ۱۳۹۹
مشکل آب، مشکل بسیار بدی است
لطفاً مسئولین کاری کنند تا هیچ کجای کشور با مشکل آب مواجه نباشد
نمی شه این مشکل رو تحمل کرد
Iran (Islamic Republic of)
دکتر نصیروند گرمی مغان
۱۳:۲۴ ۱۵ تير ۱۳۹۹
سلام.شهرستان گرمی بخش موران روستای کردلر در اتش کم ابی و نبود اب اشامیدنی سالم میسوزد،دیگر ابی برای اشامیدن پیدا نمیشود،جاده هایش نیز ویران شده،سی سال است روی اسفالت ندیده و مردم در مشکل و رنج هستند متاسفانه مسئولین رسیدگی نمیکنند و هر نماینده مجلس و یا مسئولی امده فقط شعار تو خالی در این سی سال داده و رفته اند،از طرفی مرزبانی با احداث جاده خاکی در مرز باعث شده تا خاک کشور و کشاورزان در ان طرف مرز بماند و دیگر غیرقابل کشت باشد،از باشگاه خبرنگاران جوان انتظار داریم به این منطقه خبرنگار اعزام کنند و گزارش تهیه کنند.با تشکر از باشگاه خبرنگاران جوان
آخرین اخبار