مرمت خانه تاریخی غلام حسین ساری اصلانی

«خانه تاریخی غلام حسین ساری اصلانی» در شهر کنگاور از توابع استان کرمانشاه پس از سال‌ها کش و قوس بالاخره به دست مرمت کاران سپرده می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ امید قادری مدیر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای مرمت اساسی بخش‌های آسیب دیده‌ی این بنا اختصاص پیدا کرده است، گفت : ضلع غربی حیاط اندرونی این بنا کاملا تخریب شده بود که توسط این اداره کل بازسازی شده است.

او به بارندگی‌های سالِ گذشته در کشور اشاره کرد که به بخش دیگری از این بنا خسارتِ شدیدی وارد کرده است و گفت : در این بارندگی‌ها، ساختمان بخش شمالی حیاط کاملا تخریب و با توجه به اهمیت بنا، تمهیداتی برای مرمت اضطراری آن انجام گرفت.

او با اشاره به این‌که برای مرمت این بنا از محل اعتبارات استانی، اعتباری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیون ریال تخصیص پیدا کرده است، افزود: اقدامات مرمتی در دست اقدام شامل آواربرداری ضلع شمالی بنا و رفع خطر موجود و سپس مرمت دیواره‌ها و بام ساختمان انجام می‌شود.

«خانه غلام حسین ساری اصلانی» با تزئینات آجری و طرح‌های متنوع بر بدنه که بیشتر سطوح داخلیِ بنای آن، پوشیده از آجر است و در بالای پنجره‌ها و سردر‌ها شکل تزئینی به خود گرفته و نمای داخلی دیوارِ حیاط که ترکیبی از تزئینات آجری و سطوح گچی و ۹ بهمن ۱۳۸۴ به شماره ۱۳۹۴۲ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.