در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

مصائب ثبت و پیگیری شکایت برای شهروندان/ اتلاف وقت در راهروهای کلانتری و دادسرا

بسیاری از مردم برای ثبت و پیگیری سریع شکایت‌های خود در کلانتری‌ها و پایگاه‌های پلیس آگاهی با مشکل مواجه هستند.

تلف شدن وقت مردم برای رسیدگی به شکایاتشان در راهروهای نیروی انتظامیبه گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، افراد زیادی هستند که برای ثبت شکایت و رسیدگی به موضوعاتشان بنا به دلایل متعدد پایشان به کلانتری‌ و پایگاه‌های پلیس آگاهی باز می‌شود.

زمانی که افراد برای رسیدگی به شکایت هایشان به کلانتری مراجعه می‌کنند، ابتدا باید شکایت خود را ثبت و سپس در مراحل بعدی، رسیدگی به شکایت‌هایشان را پیگیری کنند.

اغلب افراد در زمان مراجعه به کلانتری‌ها پس از اعلام موضوع و طرح دعوی به دادسرا‌های مربوط به موضوع شکایت خود ارجاع می‌شوند که در ادامه نیز باید مراحل دیگری را برای ثبت شکایت‌ها و رسیدگی به موضوعاتشان را طی کنند که بسیاری از افراد بابت ثبت شکایت برای موضوعات پیش پا افتاده که سعی در دفاع از خود دارند؛ در میانه راه به دلیل طولانی بودن روند ثبت شکایت‌ها و بالا و پایین شدن در طبقات کلانتری‌ها و دادسراها، از شکایت خود منصرف می‌شوند، به عنوان مثال تلفن همراه شهروندی توسط موبایل قاپ‌ها به سرقت برده می‌شود، مالباخته ابتدا به کلانتری محل وقوع سرقت مراجعه می‌کند و پس از ثبت شکایت در کلانتری، افسر پرونده وی را به دادسرای مربوط به سرقت اموال در ناحیه وقوع سرقت ارجاع می‌دهد.

در ادامه مالباخته به دادسرا رفته و در آنجا نیز ثبت شکایت انجام می‌دهد و برای غیرفعال کردن سیم کارت خود مراحل مرتبط را سپری می‌کند و در ادامه پس از گذراندن روند ثبت شکایت در دادسرا و پله نوردی در طبقات این محل، کارمند یا قاضی دادسرا مالباخته را به پلیس آگاهی منطقه وقوع جرم ارجاع می‌دهد که تازه روند اصلی پیگیری، بررسی و شناسایی مجرمان آغاز می‌شود.

برای رسیدگی و ثبت شکایت در خصوص سرقت خودرو، سرقت از منازل، طلا و جواهر، مزاحمت نوامیس و ... نیز به همین منوال باید مراحل طی شود، به عنوان مثال فرد یا افرادی در فضای مجازی از شخصی کلاهبرداری و یا تصویر افراد را بدون اذن صاحب عکس منتشر کرده‌اند. در چنین شرایطی فرد متضرر ابتدا باید به دادسرای جرایم رایانه‌ای برود و در آنجا ثبت شکواییه را انجام دهد و سپس به دفتر ثبت ثنا و یا دفاتر خدمات قضایی برای ثبت شکایتشان در سامانه قضایی مراجعه کنند، افراد پس از انجام این مراحل باید به مقر پلیس فتا بروند و در آن‌جا نیز پرونده دیگری مبنی بر اعلام شکایت از فرد یا افرادی تشکیل دهند و پس از انجام این مراحل است که توسط افسران پلیس، به شکایت ارباب رجوع رسیدگی می‌شود.

همان طور که گفته شد برای ثبت شکایت و رسیدگی به پرونده‌ها در نیروی انتظامی باید مراحل زیادی از سوی شاکی طی شود، گاهی یک یا دو روز برای ثبت شکایت زمان می‌برد و تلف شدن وقت ارباب رجوع از یک‌سو، هزینه‌هایی که در این بین برای ثبت شکایت انجام می‌شود نیز از سوی دیگر باعث کلافه شدن شاکیان می‌شود.

ثبت یک شکایت معمولی و پیگیری قضایی و انتظامی آن، تقریبا حدود یک میلیون ریال برای شاکی آب می‌خورد و او باید برای رسیدگی به مشکلاتش این هزینه‌های ابتدایی را پرداخت کند.

بحث اصلی این است که چرا برای رسیدگی سریع به شکایت مردمی در نیروی انتظامی، تدبیری اتخاذ نمی‌شود که هم وقت مردم گرفته نشود و هم از پرداخت هزینه‌های بی مورد و اضافی جلوگیری شود؟

می‌شود با راه اندازی سامانه‌ای فعال و پویا در نیروی انتظامی ثبت شکایت‌ها را به صورت اینترنتی با تلفن همراه و یا رایانه شخصی انجام داد و از رفت و آمد‌های بی مورد و ایجاد ترافیک شهری جلوگیری کرد که در ادامه انجام این اقدام به کاهش آلودگی هوا نیز می‌تواند کمک کند یا اینکه هنگام مراجعه ارباب رجوع برای ثبت شکایت سرقت، کلاهبرداری و ...، در کلانتری و یا پلیس آگاهی؛ تدبیری اتخاذ شود که در همان ساختمان و همان اداره، به شکایت مردمی رسیدگی شود و شاکیان برای مطالبه حق و حقوق خود به کلانتری‌ها و پایگاه‌های پلیس آگاهی‌ و ... پاس داده نشوند. به عنوان مثال محل وقوع جرم در شرق تهران بوده و زمانی که افراد به کلانتری محل برای ثبت شکایت مراجعه می‌کنند، در آنجا گفته می‌شود که شاکیان به کلانتری محل زندگی خود بروند و در آنجا پرونده تشکیل دهند!

پیش از این در همین رابطه سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت در خصوص کاهش زمان رسیدگی به شکایت‌های مردمی در کلانتری‌های سطح شهر تهران، گفت: زمان رسیدگی به درخواست مردم در کلانتری‌ها متفاوت است، اما تلاش ما این است که فرآیند رسیدگی به کار مردم در کلانتری‌ها را کاهش داده و با ایجاد تسهیلات در فرآیند، کار‌ها را سرعت دهیم.

در نهایت باید منتظر ماند و دید که سرانجام تلاش‌ها برای کاهش فرآیند رسیدگی به شکایت‌های مردمی در نیروی انتظامی به کجا خواهد رسید.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۷ دی ۱۴۰۰
کلانتری 154 چیتگر بیخیال ترین کلانتری هست الا 8 سال منطقه 21 تهرانسر و از همه بدتر شهرک استقلال رو هر روز دزدی اتفاق میوفته ولی رسیدگی نمیشه 6 سال پیش منزل مارو دزد زد هر دو طبقه کلی خسارت و اموال از دست رفته داشتیم دقیقا یک ماه پیش پل جلوی منزلمونو بردن کم مونده دیگه خونه رو بکنن ببرن این همون امنیتیه که میگفتید؟بقالی سر کوچه دو سال پیش با کلاش اومدن تو کلی پول بردن چی شد؟
کلانتری چیتگر الان کسی حرف سیاسی بزنه به دقیقه نمیرسه جد و آباد طرفو میگیرید میبرید اما من مال باخته منی که منزلمو یا بهتر بگم شهرک استقلال رو دزد کرده منبع در آمد به خیالتان نیست به ولله قسم شب ها با ترس اهل منزل میخوابن چند هفته پیش زن همسایه توی خونه بوده دزد اومده تو اسپری اشکاور زده تمام طلاها رو برده تا این حد دیگه راحت شدن دزد ها - در آخر تشکر ویژه دارم از همه پرسنل کلانتری چیتگر در محله شهرک استقلال که امنیت عالی برقرار کردید برامون خدا خیرتون بده
Iran (Islamic Republic of)
دنیا
۰۲:۰۹ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
واگذار همتون به خدا باشه ، ۳ سال یک آپارتمان خریدم ۲ سال در دادگاه بدوی منتظر شدم وقت رسیدگی پرونده بشه ، الانم یکسال منتظرم وقت رسیدگی تجدید نظر بشه ، تازه اونجا اگ راب ب نفع من صادر بشه دوباره برمیگرده دادگاه بدوی چون دادگاه اولیه قرار صادر کرده بوده ، آن شاالله خدا جوابتون بده که قاضی نمیزارید کار مردم سریع انجام بدن ، هر پرونده ۸ سال میکشه نتیجه بده
Iran (Islamic Republic of)
مال باخته
۱۹:۱۹ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
با ماشین بدون پلاک اومدن مغازم ازم دزدی کردن، حتی با وجود دوربین مداربسته و داشتن تصویر دزد بازم پلیس هیچ اقدامی نکرده و فقط دارن منو سرکار میزارن.
Germany
محسن پیام
۱۳:۳۱ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
صحیح است کاری میکنند که از شکایت منصرف شوی.
کلانتری میگه در محدوده من نیست.شاکی بدبخت خودباید بره ببیند به کدام کلانتری مراجعه کند.(معمولا کلانتری ها شمارا به کلانتری دیگر پاس میدهد.)
وقتی کلانتری مربوطه را شناسایی کردید تازه در کلانتری به شما میگویند باید شکایت را در دادسرا مطرح کنید ما بدون دستور دادسرا هیچ کاری (حتی صورتجلسه )نمیکنیم.تا آدرس دادسرای مربوطه را پیداکنی (بعضی از جرایم دادسرای ویژه دارند) و مراجعه کنی وشکایت را ثبت کنی خود چند روز میگذرد.
که در بسیاری از جرایم آثار وقوع یا شاهدین از بین میرود.
این وضعیت جای تاسف است.لطفا رسیدگی کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
خلاصه بگم نونی ک میگیرید میبرید سر سفره خانوادتون حلال کنید کار مردمو راه بندازید هیچکی به حقش نمیرسه این رسمش نیی بخدا
Iran (Islamic Republic of)
هاشم سبحانی
۰۲:۴۳ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
با سلام. طی اتفاقی که در محل کارم (مغازه ام) برایم افتاد و منجر به کلاهبرداری از بنده گردید، بلا فاصله با ۱۱۰ تماس گرفتم و مامور انتظامی (گشت موتوری) با تاخیر در محل حاضر شد. بنده بعد از معرفی خود شروع به شرح کلاهبرداری که از بنده به وقوع پیوسته بود کردم، بنده همچنان که به مامور توضیح میدادم همش احساس میکردم که مامور اصلا حواسش به توضیحات بنده نیست،که ناگهان قبل از این که توضیحاتم تمام یا کامل شود،مامور خطاب به بنده فرمود،این اتفاق نه دزدی هست نه کلاهبرداری و بنده را سرزنش کرد و خطاب به بنده گفتند،چرا طی تماس با ۱۱۰ اعلام سرقت کردی! وبا اینکه بنده اعلام سرقت نکرده بودم،بلکه اعلام کلاهبرداری کرده بودم. با این حال بنده را همراه خود به کلانتری کشاند و علاوه بر اینکه در گزارش خود اعلام به اختلاف حساب عنوان کرد.(با کسی که به عنوان مشتری برای اولین بار ایشان را می دیدم و در اصل از بنده جنسی را بدون تسویه از مغازه بنده به سرقت برده یعنی متواری شده) با چنین شخصی چه حسابی میتوانم داشته باشم که بخواهد به اختلاف حساب هم منجر بشود! و در نهایت از بنده تعهد کتبی اخذ کرد که بنده در پی تماس با ۱۱۰ به اشتباه سرقت اعلام کرده ام تنها اختلاف حساب بود. داستان مفصل و خیلی شبهه بر انگیزی دارد که کم کم آن شخصی که مالم را به سرقت برده،گویی که ایشان از من طلبکارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۶ تير ۱۳۹۹
اگه کسی حقت و خورد بااین قوانین که وجود داره نمیتوننی بگیری اگه هم بخوای پیگیری کنی بری دادگاه پاسگاه حقت و که بدست نمیاری هیچ جونتم در میاد
خدا فرج امام زمانمون و برسون راحت شیم بخدا خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۲۴ تير ۱۳۹۹
بهترين كار اينه كه آدم وكيل بگيره والا عمرا كارش به نتيجه برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۲۴ تير ۱۳۹۹
برنامه ثبت شکایت در کلانتری ها ودادگاهها متاسفانه مغایر با عقل و منطق است چونکه تکمیل تمام مشخصات وموضوعات مطروحه باید روز آخر که رسید پرونده را میگیرند ویا رای صادر میکنند باشد که همه اطلاعات صدرصد درست هستند وقت آن است اما روز اول می خواهند راه صدساله را طی کنند درحالیکه توجه به نارضایتی ارباب رجوع در اولین برخورد را نمی کنند یا اینکه ارباب رجوع را دنبال پوشه نگیره فتوکپی می فرستند نگاه ارباب رجوع را بد میکنند توجهی به رایگان بودن هزینه امنیت نمی کنند
Iran (Islamic Republic of)
باهر
۱۴:۲۲ ۲۴ تير ۱۳۹۹
برای من موارد متعددی در زندگی پیش امده که بعلت زمانبر بودن آن و درنهایت هم بی نتیجه بودن از خیر آن گذشته ام وبرایم این تصورناخوش ایند پیش آمده که بدون پول و پارتی کاری انجام نخواهدشد.
Germany
ناشناس
۱۲:۰۱ ۲۴ تير ۱۳۹۹
علی،برکت ا.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۴ تير ۱۳۹۹
در این کشور زندگی در کوه بدور از دیدن چهره مدیران بسیار بهتر است
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۳۸ ۲۴ تير ۱۳۹۹
بعنوان کسی که موضوع فوق را چشیده عرض میکنم خطای بزرگی است طرح و پیگیری شکایت النهایه بلانتیجه متحمل خسارات مادی و روحی ناشی از مراجعات کسالت آور و بی نتیجه خواهی شد بعنوان نمونه فروشنده واحد مسکونی پس از تخطی سه سال از موعد حضور در دفترخانه پارکینگ واحد را بغیر فروخت و طرح دعوی کیفری و حقوقی بی نتیجه نکته جالب تبرئه فروشنده است (مستندات موجود میباشد)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۴ تير ۱۳۹۹
پارسال 3 میلیون از حساب من برداشت اول رفتم کلانتری ارجاعم دادند دادسرا رفتم دادسرا ارجاعم دادن اون سر تهران دادسرای جرایم رایانه ای یکماه اونجا پروندم بود بعد ارجاعم دادند پلیس فتا اونجا هم دو تا نامه داد یکی مرکز تهران برای بانک مقصد یکی غرب تهران برای بانک مقصد بعدم گفت هر ماه بیا پیگیری که البته بعد از کلی عالفی برای پیگیری های ماهانه دیگه واقعا توانشو نداشتم از نون خوردن میفتدم الانم یک ساله گذشته بدون هیج اتقپفاقی در حالیکه بانک مبدا و مقصد مشخص بود واقعا برای سیستم قضاییمون متاسفم که آدم مجبور میشه قید مالشو بزنه تا بخواد این هفتخوان رو طی کنه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۵۴ ۲۴ تير ۱۳۹۹
کاملا صحیح ... بی نظمی و وقت تلف کردن.... خدا کنه پای کسی به کلانتری و دادسرا باز نشه از زندگی میفته
Iran (Islamic Republic of)
artemis
۰۹:۳۲ ۲۴ تير ۱۳۹۹
واقعا پیگیری کنید این قوانین چک و سفته که الان داره اجرا میشه کلاهبردارا پولدار و مالباخته ها بدبخت میکنه... خدا نکنه یک کلاهبردار به طورتون بخوره به شما چک و سفته بده بدبخت میشین حاضرین از پولتون بگذرین ولی راهروهای دادگاه برای وصول چک و سفته بالا پایین نکنید کلاهبردار آزاد و راحت تو شهر میچرخن...چون قانون به نفعشون...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۲۴ تير ۱۳۹۹
باسلام این مطلبو نمیدونم کی نوشته ولی هر کس بوده کمترین اطلاع از روند پیگیری قضایی ندارد
برابر ایین دادرسی کیفری ماموران نیروی انتظامی ضابط قضایی هستند و فقط موظف به اجرای دستورات قضات هستند
ثبت شکایت ها و زمان و نحوه و چگونگی رسیدگی همگی در اختیار قوه قضائیه میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۲۴ تير ۱۳۹۹
کار به جائی رسیده که کسی دیگه هم نمیتونه بیاد درستش کنه ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
saeid
۰۸:۴۷ ۲۴ تير ۱۳۹۹
یعنی بی انظباط تر از دادگاهها و دادسراها هیچ جایی نمیبینی. کلا یک پرونده ی ساده رو که با یک هفته دوندگی حل میشه میکنن یک سال. من خودم اگه از نزدیک نمیدیدم باورم نمیشد. واقعا بی سرو سامانه. خدا به هیچکی قسمت نکنه.
Iran (Islamic Republic of)
عظام
۰۸:۳۰ ۲۴ تير ۱۳۹۹
واقعا خدا بفرياد ملت برسه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۸ ۲۴ تير ۱۳۹۹
به جای نخواهد رسید ، همان آش وهمان کاسه ،مردم باید هم خودش قاضی باشد وهم کلانتری .همه حرفهای که می زنند شعاره .اگه از کسی شکایت داشته باشی باید با طرف درگیر شد.تا کلانتری خودش بیاد ببره اون موقع کارها آسان میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۷ ۲۴ تير ۱۳۹۹
من شکایت کردم وازکندی وسختی مراجعات خسته شدم وشکایت راپیگیری نکردم اصلارسیدگی بموقع وکمک به شاکی نمیکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۷ ۲۴ تير ۱۳۹۹
من تا حالا سه چهار بار كارم افتاد به دادگستري هر سه چهار بارم نتونستم حقمو بگيرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۸ ۲۴ تير ۱۳۹۹
یعنی کا رو بجائی رسوندین که دیگه از دست هیچکس کاری بر نمیاد و نمیتونه درستش کنه !!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار