در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تعداد ایستگاه‌های لرزه نگاری در کشور باید ۵ برابر شود

بیت الهی گفت: تعداد ایستگاه‌های زلزله نگاری به ۵۵۰ برسد و برای ارزیابی دقیق‌تر باید ۵ برابر ایستگاه‌های فعلی باشد تا به حد استاندارد‌های مورد قبول شبکه‌های جهانی برسد.

علی بیت اللهیعلی بیت اللهی رئیس مرکز زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به اینکه شبکه لرزه نگاری که ارتباط مستقیمی با وقوع زلزله در کشور دارد توسط متخصصان داخلی طراحی شده است، گفت: چندین شبکه زلزله نگاری در کشور وجود دارد که یک شبکه آن مربوط به GPS است که حرکات گسل ها را شناسایی می کند.

او ادامه داد: در کشور حدود ۱۵۰ ایستگاه شبکه زلزله نگاری در کشور وجود دارد که در مقایسه با بسیاری از کشورهای مختلف بسیار کم است.

بیت الهی توضیح داد: باید حداقل تعداد ایستگاه های لرزه نگاری به ۵۵۰ برسد و برای ارزیابی دقیق تر باید ۵ برابر ایستگاه های فعلی باشد تا به حد استانداردهای مورد قبول شبکه های جهانی برسد.

رئیس مرکز زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: طبق برنامه ششم توسعه اعلام شده بود که باید شبکه شتاب نگاری گسترش یابد و با افزایش وقوع زلزله در مناطق مختلف میزان شناسایی آن بیشتر شود.

بیت الهی اضافه کرد: ۲ هزار ۲۲۹ شبکه شتاب نگاری وجود دارد که باید تعداد آن به ۳۰۰۰ ایستگاه برسد، البته بسیاری از آنها قدیمی شده و باید متناسب با فناوری های روز دنیا تغییر کند.


بیشتر بخوانید


رئیس مرکز زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: شبکه GPS برای شناسایی گسل های موجود بسیار مهم است که مسئولیت آن بر عهده سازمان نقشه برداری است ولی متاسفانه تعداد آنها بسیار کم است و باید حداقل در اطراف تهران پایه های لرزه نگاری و گسل ها بیشتر از این شبکه ها نصب شود.

بیت الهی با بیان اینکه آخرین آمار مرکز آمار که در سال ۹۵ منتشر شد، حدود ۲۳ میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد که حداقل ۱۰ میلیون واحد از آنها فاقد اسکلت ها مقاوم است و توان آنها در برابر زلزله بسیار کم است.

وی گفت: باید با توجه به زلزله  میزان مقاوم سازی واحدهای مسکونی در کشور افزایش یابد چرا که عدم مقاوم سازی واحدهای مسکونی باعث وقوع خسارت های گسترده ای مانند کرمانشاه و بم می شود.

رئیس مرکز زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی اظهار کرد: مقاوم سازی و نصب اسکلت های بتنی مقاوم باعث می شود که میزان خسارت به واحدهای مسکونی کاهش یابد که این خود نقش موثری در هزینه ها دارد.

او تصریح کرد: دولت باید اقدامات لازم در راستای مقاوم سازی و بهسازی واحدهای مسکونی به ویژه در مناطقی که دارای گسل را در دستور کار و اولویت های خود قرار دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار