معاون وزیر صمت مطرح کرد؛

رشد ۱۳ درصدی تولید خودرو در سال ۹۹/ ۲۰۰ میلیون دلار کاهش ارزبری لوازم خانگی تا پایان تیرماه

صادق نیارکی گفت: در حوزه خودرو که اولین تحریم آمریکا بود شاهد رشد ۱۳ درصدی تولید در سه ماه نخست ۹۹ بودیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، صادق نیارکی، معاون وزیر صمت در افتتاحیه هشتمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی اظهار کرد: با شیوع کرونا به دلیل اتکا و توجه به ظرفیت داخلی توانستیم بحران را مدیریت کنیم و سربلند شویم. کشوری که میلیون‌ها دلار هزینه کرده بود با چالش مواجه شد، اما ما به جز یک روز که خبر قرنطینه مطرح شد، با قفسه‌های خالی فروشگا‌ه‌ها مواجه نبودیم.

او ادامه داد: ۷ اسفند ممنوعیت صادرات اقلام بهداشتی را بدون مجوز از دولت اعلام کردیم و بعد مجوز گرفتیم. فراموش نکردیم که در سه هفته اول شیوع کرونا ماسک و محلول ضدعفونی در داروخانه‌ها نبود  اماپس از یک ماه ماسک و محلول ضدعفونی در داروخانه‌ها به نرخ دولتی به فروش رفت.

معاون وزیر صمت افزود: در بحران کرونا تمرین و مانور برای آسان سازی تولید داشتیم چرا که باورمان تولید بود و باید به نحوی عمل میکردیم که امنیت جانی و مالی داشته باشیم. شرایط مثل دوران دفاع مقدس بود و باید توجه داشت. اگر تغییر نگاه در رفتارمان و صاحبان سرمایه داشته باشیم، برآیند هم افزایی عبور از بحران ممکن می‌شود.


بیشتر بخوانید 


صادق نیارکی با بیان اینکه تعرفه‌های واردات دستوری کم و زیاد نمی‌شود، گفت: این تعرفه ها بر اساس میزان تولید، ارزش، واردات و مولفه‌های متفاوت تعیین می‌شود. امروز ۸۰ درصد مکمل‌های رژیمی در داخل تولید می‌شود، ما زمانی دلار ارزان نفتی داشتیم و همه واردکننده بودند. در سال ۸۹ تراز تجاری ۳۷ میلیارد منفی بود و ۱۵ درصد تورم داشتیم و نرخ دلار از ۸۰۰ تومان به یک هزار و ۱۰۰ تومان رسید. امروز منحنی تولید ما صعودی است و ضریب خوداتکایی ۸۰ درصد است و با نرخ کنونی دلار واردکنندگان حتی اگر تخفیف‌های ویژه و وحشتناک بدهند باز هم واردات مقرون به صرفه نیست.

او افزود: ما امروز باید افزایش عمق تولید را در دستور کار قرار دهیم و به سمت افزایش تولید مواد اولیه مکمل‌های تغذیه‌ای ورزشی و فرآورده‌های طبیعی برویم چرا که زنجیره تولید را در اختیار داریم. در واردات ماده اولیه ۲۸ میلیون دلار به ۸۲ میلیون دلار در سال ۹۸ رسیده ایم و به سمت واردات ۱۹۰ میلیون دلار ماده اولیه دارو‌های گیاهی و مکمل در سال ۹۹ در حال حرکت هستیم. این تغییر پارادایم است و نگاه از واردات محصول به سمت تولید و خلق ارزش و برتر و توسعه صادرات تغییر کرده است و در گام دوم باید به سمت تولید مواد اولیه و واسط برویم.

با ارز نفتی خداحافظی کرده ایم

صادق نیارکی تصریح کرد: با ارز نفتی خداحافظی کرده ایم و اکنون با ارز صادرات، کشور را اداره می‌کنیم.همچنین نهضت ساخت داخل را در وزارت صمت راه اندازی کرده ایم. تاکنون ۶۶ میلیون دلار کاهش ارزبری در قطعات خودرو داشتیم و تا پایان تیر ۲۰۰ میلیون دلار کاهش ارزبری در لوازم خانگی خواهیم داشت.

معاون وزیر صمت گفت: در سه ماه نخست سال ۹۹، تولید تلویزیونی که دست ۲ کمپانی خارجی بود، ۵۰ درصد و در لباسشویی ۱۰۰ درصد رشد تولید داشتیم و در حوزه خودرو نیز که اولین تحریم آمریکا بود با توجه به اینکه این صنعت با ۳۶ رشته و صنعت قبل و بعد از خود در ارتباط است شاهد رشد ۱۳ درصدی تولید در سه ماه گذشته بودیم که نشانه افزایش و عمق ساخت داخل در کشور است. 

او با بیان اینکه ما قدر تولیدکننده را شناخته ایم، تاکید کرد: تغییر نگرش در رفتار اداری و حکمرانی و سیاست‌گذاری را برای عمق تولید داخل، افزایش تاب آوری، اشتغال و باور پذیری توسعه صنعتی نیازمندیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار