چین: تنها در صورتی که آمریکا تعداد زرادخانه‌هایش را کاهش دهد، مذاکره می‌کنیم

مدیر کل دفتر کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای شرط پکن برای حضور در مذاکرات خلع سلاح واشنگتن و مسکو را کاهش تعداد زرادخانه‌های هسته‌ای آمریکا اعلام کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزای اسپوتنیک، فو کونگ، مدیر کل دفتر کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه چین اعلام کرد اگر آمریکا موافقت کند تا تعداد زرادخانه‌های هسته‌ای خود را به اندازه چین کاهش دهد، پکن حاضر است وارد مذاکره خلع سلاح آمریکا-روسیه شود.

فو کونگ در بیانه خود با اشاره به این مسئله گفت: «آمریکا هنوز به ما درباره اینکه در این مذاکره چه خواسته‌ای از ما دارد توضیحی نداده است و هنوز مشخص نکرده ما مجاز خواهیم بود تا تعداد زرادخانه‌هایمان را به آمریکا برسانیم یا او تعداد پایگاه‌های هسته‌ای خود را به تعداد ما کاهش خواهد داد؛ بنابراین اگر آمریکا قبول کند تا تعداد زرادخانه‌هایش را کاهش داده و با ما یکسان شود، فردای همان روز ما وارد مذاکره خواهیم شد.»

این در حالی است که پکن پیش از این نیز بار‌ها با اعلام آنکه تعداد زرادخانه‌هایش به کسری از تعداد پایگاه‌های آمریکا و روسیه نمی‌رسد، از شرکت در مذاکره استراتژیک جدید کاهش تسلیحات (پیمان استارت نو)  سر باز زده است.

طبق بیانیه پیشین ژائو لیجان، سخنگوی وزارت خارجه چین، آمریکا باید در ابتدا «به درخواست روسیه به عمل کردن به پیمان جدید کاهش تسلیحات هسته‌ای پاسخ داده و تعداد زرادخانه‌هایش را کاهش دهد تا دیگر کشور‌ها در مذاکرات چندجانبه با او حضور یابند.»

پس از فسق پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد میان آمریکا و روسیه، تنها پیمان باقی مانده میان این دو کشور پیمان استارت نو است.

این پیمان که در ماه فوریه (بهمن) منقضی خواهد شد، تصویب می‌کند که تعداد پرتابگر‌های موشکی استراتژیک هسته‌ای را به نصف کاهش داده و تعداد کلاهک‌های هسته‌ای مستقر را به هزار و ۵۵۰ محدود کنند.

روسیه در نظر دارد این پیمان را تا پنج سال افزایش دهد، اما آمریکا هنوز پاسخی به این درخواست نداده است. واشنگتن در صدد مذاکرات سه جانبه با روسیه و چین بر آمده است.

تخمین زده می‌شود آمریکا و روسیه هرکدام ۶ هزار کلاهک هسته‌ای داشته باشند در حالی که این تعداد در چین ۲۹۰، فرانسه ۳۰۰ و انگلیس ۲۰۰ عدد است.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار