آشنایی با نحوه نگهداری از گیاه کردیلین در خانه و نیازها‌ی آن

گیاه کردیلین، گیاهی گرمسیری و دارای دو رنگ خیره کننده سبز و قرمز و از جمله گیاهان آپارتمانی است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گیاه کردیلین گیاه گرمسیری زیبا که پرورش آن  تقریبا آسان است؛ این گیاه به دلیل داشتن برگ‌هایی با دو رنگ خیره کننده سبز و قرمز از جمله گیاهان محبوب آپارتمانی محسوب می‌شود.

اگر می‌خواهید گیاه کردیلین را برای مدت طولانی در محیط آپارتمان و اداره خود داشته باشید باید به نکات زیر توجه کنید.

آبیاری: در طی روز‌های گرم به هیچ عنوان خاک گلدان نباید بین دو آبیاری خشک شود. همچنین هر مقدار تابش نور آفتاب بر این گیاه بیشتر باشد، این گیاه به آب بیشتری نیز نیاز دارد. خشکی هوا موجب سوختن نوک برگ‌ها و قهوه‌ای شدن آنان می‌شود؛ بنابراین گیاه را مرتبا غبار پاشی کنید.

رطوبت: ابتدا یک زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و تا نیمه دیواره آن، در آن آب بریزید. گلدان گیاه را بر روی سنگریزه‌ها قرار دهید. توجه داشته باشید که انتهای گلدان با آب در تماس نباشد. گرمای محیط موجب تبخیر تدریجی آب موجود در زیر گلدانی می‌شود و رطوبت هوای اطراف این گیاه را تأمین می‌کند.

دما: دمای ۲۱-۱۸ درجه سانتیگراد برای رشد این گیاه مناسب است. اگر دما به زیر ۱۳ درجه سانتیگراد برسد، ابتدا برگ‌های گیاه می‌پوسند و می‌ریزند و با سردتر شدن هوا در نهایت گیاه از بین خواهد رفت.

نور: گیاه کردیلین در مکانی که نیمه سایه است تا مکانی پر نور و روشن به خوبی رشد می‌کند، اما تابش نور مستقیم به خصوص در روز‌هایی که دمای هوا بالا است به برگ‌ها آسیب می‌رساند. زمانی که دمای هوا معتدل و میانه است، وجود ۳-۲ ساعت نور مستقیم در صبحگاه به شکل‌گیری و تثبیت رنگ درخشان قرمز رنگ برگ‌های گیاه کمک می‌کند.

خاک: خاک باید زهکش خوبی داشته باشد تا از غرقابی شدن بستر جلوگیری شود. می‌توان از مخلوط پیت موس یا کوکوپیت + خاک برگ+ خاک معمولی استفاده کرد.

تعویض گلدان: هر چند وقت یکبار ریشه‌های گیاه را بررسی کنید، اگر ریشه‌ها از منافذ زیر گلدان بیرون می‌آیند، گلدان را تعویض و گلدان بزرگتری را تهیه کنید که معمولا هر دو سال یکبار این مسئله اتفاق می‌افتد که گیاه به تعویض گلدان نیاز پیدا کند.

کوددهی و تغذیه: ریز و کوچک شدن برگ‌ها نشانه کمبود مواد غذایی است که در این صورت می‌توان هر سه ماه یکبار از کود‌های محلول مخصوص گیاهان زینتی استفاده کرد، لذا بهتر است که در فصل زمستان این گیاه را کود ندهید.

روش تکثیر گیاه کردیلین

قلمه با ساقه: از تمامی قسمت‌های ساقه می‌توان قلمه تهیه کرد. ابتدا اولین برش را می‌توان از زیر ناحیه رویش برگ‌ها ایجاد کرد. قلمه‌ها را باید در بستری سبک و دارای رطوبت و زهکشی مناسب کاشت. گذاشتن قلمه‌های این گیاه در آب نتیجه خوبی نخواهد داشت.

بعد از قرار دادن قلمه‌ها در بستر کاشت، گلدان را در مکانی گرم، مرطوب و با نور ملایم البته کاملا به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. با کاشت عمیق قلمه‌ها، در آینده گیاهی کوتاه قامت‌تر خواهید داشت که از نظر ظاهری پر پشت‌تر نیز به نظر خواهد آمد.

تکثیر با بذر: بذر‌ها را می‌توان از اواخر تابستان تا اوایل زمستان کشت کرد. بذر‌ها بر روی بستری که بافت سبکی دارد همانند مخلوط پیت موس و پرلایت قرار می‌گیرند و روی آن‌ها به ارتفاع ۰.۵ سانتیمتر پیت ریخته می‌شود. بستر کشت همیشه باید مرطوب نگه داشته شود. گیاهان جوان زمانی که ۱۰-۸ سانتیمتر طول دارند، می‌توانند به گلدان‌هایی جداگانه و مستقل منتقل شوند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار