اثرات مخرب فست فودها بر سلامت بدن

فست فود‌ها اثرات مخربی بر سلامت بدن می‌گذارند، به همین دلیل باید در مصرف آنها بیشتر احتیاط کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه خوردن فست‌ فودها و خرید غذاهای بیرون‌بر به بخشی از عادت غذایی ما تبدیل شده است که مصرف مداوم این غذاها مضرات بسیاری برای سلامت ما به همراه دارد. بنابراین با توجه به اثرات مخرب فست فودها بر سلامت بدن، باید در مصرف آنها بیشتر احتیاط کرد.

مصرف فست فود با بدن چه می کند؟

_ اختلال در دستگاه گوارش: فست فود‌ها سرشار از کربوهیدرات هستند. وقتی این غذا‌ها وارد بدن می‌شوند قند حاصل از آنها وارد خون می‌شود و قند خون افزایش پیدا می کند. از جمله بیماری‌های گوارشی که طرفداران فست فود را تهدید می‌کند می توان به نفخ، سوء هاضمه، رفلاکس معده، سرطان معده و سرطان روده بزرگ اشاره کرد.

_ دستگاه تنفسی: کالری اضافه در این مواد غذایی موجب چاقی می شود. خطر بیماری تنفسی به واسطه فست فود در کودکان بیشتر است. پژوهش‌ها نشان داده کودکانی که در هفته سه بار فست فود می‌خورند بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به مشکلات تنفسی قرار می‌گیرند.

_ اختلال در روند باروری افراد: مواد موجود در فست فود‌ها می‌تواند در باروری شما تاثیر گذار باشد. این مواد عملکرد هورمون‌ها را دچار اختلال می‌کند و موجب بروز مشکل در روند تولید مثل می‌شود. در زنان باردار مصرف بیش از حد فست فود باعث ایجاد بیماری‌های روحی و جسمی در جنین می‌شود.

_ تاثیر بر پوست: غذا‌های چرب مثل فست فود‌ها باعث بروز جوش‌های پوستی می‌شود که نتیجه کربوهیدرات بالا در فست فود‌ها است.
کودکانی که فست فود زیاد مصرف می‌کنند بیشتر در معرض اگزمای پوستی قرار می‌گیرند.

_ تاثیر روی سیستم عصبی: افرادی که فست فود مصرف می‌کنند نسبت به دیگران ۵۱ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار می‌گیرند.

_ ابتلا به بیماری قلبی_ عروقی: وجود نمک و چربی در فست فود‌ها باعث بالا رفتن فشار خون می شود و ابتلا به بیماری قلبی_ عروقی را افزایش می‌دهد.

_ بیماری‌های دهان و دندان: معمولا به همراه فست‌فود‌ها، نوشابه گازدار هم استفاده می‌شود که حاوی اسید و قند بالایی هستند و مصرف آنها پوسیدگی دندان و فرسایش مینای دندان‌ها را به دنبال دارد.

فست فود

از جمله راه‌های مناسب در استفاده از فست فودها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

_ استفاده از گوشت سفید به جای گوشت قرمز

_ استفاده کمتر از سوسیس و کالباس

_  استفاده کمتر از سس‌های مایونز

_ حذف نوشابه گازدار و استفاده از آب و دوغ

_ طرز تهیه فست فود‌های خانگی و سالم

فعالیت بدن بعد از توقف مصرف فست فود

۱_ کاهش بیماری قلبی: چربی و سدیم زیاد فست فود‌ها باعث بیماری قلبی می‌شود اگر مصرف فست ‌فود را قطع کنیم احتمال ابتلا به بیماری قلبی کمتر می شود.

۲_ تقویت حافظه و توانایی یادگیری بیشتر: افراد پس از مدت‌ها مصرف مکرر فست فود دچار از دست دادن حافظه و افت توانایی شناختی می‌شوند. یک پژوهش استرالیایی نشان می‌دهد دانش آموزانی که فست فود می‌خورند گرفتار کمبود اسید‌های چرب امگا ۳ هستند، آنها در مدرسه بیشتر دچار مشکل می‌شوند و در درس‌هایی مانند املا و قرائت ضعف دارند و رفتار‌های مناسبی از خود بروز نمی‌دهند.

۳_ خلق و خوی شما بهبود می‌یابد: زنانی که یک رژیم غذایی سرشاراز غذا‌های التهاب زا، مثل نوشابه‌ها، گوشت قرمز و مارگارین را مصرف می‌کنند درمقایسه با زنانی که یک رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی ضد التهاب مثل چربی‌های سالم، سبزیجات و میوه‌ها را مصرف می‌کنند، با ۴۱ درصد خطر بیشتر برای ابتلا به افسردگی مواجه خواهند شد.

۴_ خطر ابتلا به دیابت کاهش می‌یابد:  خوردن غذا‌های فست فودی می تواند مقاومت به انسولین را منجر و به مرور زمان، این شرایط می‌تواند به افزایش وزن و افزایش خطر دیابت نوع ۲ هم منجر شود.

۵_ استخوان‌های قوی‌تری خواهید داشت: مطالعات نشان داده است که سدیم می‌تواند به واسطه رقابت با کلسیم دربدن برسلامت استخوان‌ها هم تاثیر داشته باشد. هرچه سدیم بیشتری مصرف کنید، کلسیم بیشتری ازطریق ادرار دفع می‌شود و این موضوع می تواند خطر پوکی استخوان و شکستگی را افزایش دهد.

۶_ انرژی بیشتری خواهید داشت: فست فود سرشار از قند است. زمانی که مقادیر زیاد قند تصفیه شده و کربوهیدرات‌های ساده را مصرف می‌کنید، پانکراس انسولین ترشح می کند تا قندخون پایین بماند و باعث می شود پس از غذا خوردن با احساس خستگی روبرو شوید.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
t
۱۲:۴۴ ۲۲ تير ۱۳۹۹
خودتونو خسته نکنید انقدر فست فود خوش طعم هست که همه رو وسوسه میکنه خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۲:۳۹ ۲۲ تير ۱۳۹۹
با سلام. اگه این هم برا سلامتی مضر هستند پس بهداشت کجاست جلوی فست فود هایی که روغنشان رو بیشتر از 3 بار استفاده میکنن رو بگیرن اگه راست میگن و به فکر مردم کشور هستید وسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۲ تير ۱۳۹۹
اخه شما با این عکسایی که گذاشتین آدمو بدتر وسوسه میکنید که حتما بخوره
آخرین اخبار