لایو اینستاگرام عامل تهدید به انتشار تصاویر شخصی شد

رئیس پلیس فتا بوشهر از دستگیری فردی که در فضای مجازی با جلب اعتماد و دریافت تصاویر دختران جوان، از آن‌ها اخاذی می‌کرد، خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، سرهنگ مهدی قاسمی رئیس پلیس فتا استان بوشهر گفت: در پی شکایت شهروند دشتستانی مبنی بر اینکه فردی با تهدید به انتشار تصاویر خصوصی او در فضای مجازی اقدام به اخاذی از او کرده است، پرونده به صورت ویژه در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

او افزود: شاکی در اظهارات اولیه خود بیان کرد مدتی پیش با فردی در شبکه اجتماعی اینستاگرام آشنا شدم به‌دلیل اینکه نام کاربری او به نام خانم بود در لایو‌های او شرکت کردم، غافل از اینکه در پشت پروفایل زنانه او مردی است که قصد اخاذی دارد، پس از مدتی  درخواست ارتباط نامتعارف کرد و گفت در صورتی که به خواسته‌اش توجه نکنم تصاویر و فیلم‌هایم را که از روی لایو‌ها ذخیره کرده، منتشر می‌کند.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر عنوان کرد: کارشناسان با انجام تحقیقات و اقدام‌های فنی و مهندسی موفق شدند عامل انتشار تصاویر و فیلم را که مردی ۲۲ ساله بود، شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضایی در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر کنند.


بیشتر بخوانید


قاسمی ادامه داد: متهم که در ابتدا منکر هر گونه بزه ارتکابی بود با مشاهده دلایل موجود، در بازجویی‌ها به جرم خود اعتراف و هدفش را از انجام این کار سرگرمی و کسب منافع مالی بیان کرد.

او همچنین با اشاره به ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای بیان کرد: هر کس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از ۵ میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهدشد.

رئیس پلیس فتا بوشهر گفت: بر اساس قانون تمامی داده‌ها و اطلاعات افراد در فضای مجازی مورد حمایت قانون‌گذار است و کسانی که با هر انگیزه‌ای به هتک حیثیت افراد دست بزنند، از پاسخ قانون گذار در امان نخواهند بود.

قاسمی ادامه داد: امروزه سوء استفاده کلاهبرداران و سودجویان از فضای سایبری برای دستیابی به اهداف ناصحیح و پلیدشان افزایش یافته و با بهره‌گیری از ناآگاهی و سادگی افراد در این فضا مرتکب جرائمی می‌شوند که بیشتر با انگیزه کسب منافع مالی، تهدید و اخاذی، تسویه حساب شخصی، انتقام جویی و یا تفریح و سرگرمی صورت می‌گیرد.

او تاکید کرد: پایگاه پلیس فتا به نشانی الکترونیکی www.cyberpolice.ir آماده دریافت گزارش‌های مردمی است و همچنین کاربران می‌توانند آخرین اخبار حوادث و رویداد‌های سایبری را از این پایگاه دریافت کنند. شماره تماس ۰۷۷۲۱۸۲۴۷۳۲ نیز به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سؤالات شهروندان در استان است.

انتهای پیام/ک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.