وزیر خارجه قطر: راه برون‌رفت از بحران لیبی حمایت از دولت قانونی این کشور است

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی بر لزوم مذاکره و تلاش برای خارج کردن لیبی از بحران تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره مباشر، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی،  وزیر خارجه قطر، در جلسه مجازی شورای امنیت اعلام کرد بیش از یک سال است که طرابلس، پایتخت لیبی در معرض حملات نیروهای شبه نظامی است.

وی افزود: اگر جامعه جهانی در حل بحران لیبی جدی است باید بداند هرگونه توافق مبتنی بر مذاکره و تفاهم باید دربردارنده ساز و کارهای بین‌المللی واضحی برای بازخواست کشورهایی باشد که به این توافق ها پایبند نمی‌باشند. راه برون رفت از بحران لیبی حمایت از دولت قانونی این کشور است.

از سال ۲۰۱۱ و پس از سرنگونی معمر قذافی، در لیبی دودستگی به وجود آمده است. در سال ۲۰۱۵ به دنبال یک توافق سیاسی، دولت وفاق ملی با حمایت سازمان ملل در لیبی تشکیل شد، اما نیرو‌های حفتر (تحت حمایت امارات و عربستان) که در شرق این کشور مستقر بودند در سال ۲۰۱۹ به طرابلس، پایتخت و محل استقرار دولت وفاق ملی (تحت حمایت ترکیه)، با هدف تسخیر آن حمله کردند و از آن زمان تاکنون درگیری‌ها میان دو طرف در این کشور ادامه دارد.

ترکیه، امارات، مصر، عربستان، فرانسه، قطر، ایتالیا، روسیه و آمریکا، هر یک بنا به منافع خود طی سال‌های اخیر به اشکال مختلف، نخست غیرمستقیم و اکنون به شکل مستقیم، وارد جنگ لیبی شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار