طراحی و ساخت کیت سرولوژی تشخیص کووید۱۹

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: کیت سرولوژی تشخیص بیماری کووید ۱۹ به روش الیزا در مرکز رشد بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز طراحی و ساخته شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، یونس قاسمی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز از طراحی و ساخت کیت سرولوژی تشخیص بیماری کووید ۱۹ به روش الیزا در مرکز رشد بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد.

او گفت: هزینه طراحی و ساخت این کیت، از محل فراخوان اعتبار پژوهشی (گرنت) ویژه کرونا و پس از اخذ تاییدیه کمیته اخلاق در پژوهش‌های علوم پزشکی دانشگاه تامین شده است.

قاسمی ادامه داد: سیاست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه، حمایت از پژوهش‌های فناورانه و محصول محور است که در گام نخست با هدف پاسخگویی به نیاز‌های نظام سلامت در داخل کشور و در گام بعدی با هدف صادرات محصول فناورانه و ارز آوری در نظام اقتصادی کشور، طراحی و اجرا می‌شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و رئیس کارگروه علمی کمیته مقابله با کرونا و از مجریان این طرح توضیح داد: همانگونه که می‌دانیم به دنبال ابتلا به یک عفونت ویروسی، دو آنتی بادی IgM و IgG می‌توانند در مراحل مختلف زمانی در خون فرد مبتلا تولید و افزایش یابند، بالا بودن سطح IgM حاکی از مراحل اولیه بیماری و فعال بودن آن و در مقابل بالا بودن IgG حاکی از مواجه فرد با ویروس و ابتلا به بیماری است.

محسن مقدمی افزود: کیت الیزای طراحی شده، قادر به تشخیص این دو آنتی بادی در سرم فرد بوده و در آزمون‌های غربالگری بیماری کرونا کاربرد دارد، بررسی‌های اولیه با تعداد قابل توجهی سرم افراد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ و سرم افراد سالم نشان دهنده کارایی بسیار خوب این کیت در تشخیص سرولوژیک این بیماری است. 

امیر سواردشتکی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مجری این طرح تحقیقاتی نیز ابراز امیدواری کرد که این محصول در آینده‌ای نزدیک بتواند موفق به اخذ مجوز تولید از مراجع قانونی شده و به تولید انبوه برسد.

طراحی و ساخت این کیت در قالب یک طرح تحقیقاتی مصوب با سرپرستی دکتر محسن مقدمی و دکتر امیر سواردشتکی انجام شده است و در فرآیند اجرای این طرح، دکتر آفاق معطری ازگروه ویروس شناسی، دکتر بهادر شهریاری راد از گروه انگل شناسی، دکتر زهره مصطفوی پور از گروه بیوشیمی همکاری کرده اند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.