پرورش بز مورسیا گام بلند در افزایش فرآورده‌های لبنی

رئیس جهاد کشاورزی استان یزد گفت: پرورش بز‌های شیری مورسیا گام بلندی برای تبدیل شدن استان به مرکز تکثیر دام‌های سبک و پرتولید است.

بز‌های اسپانیایی با پرواز مستقیم به یزد آمدندبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، سید جمال سجادی پور، رئیس جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به ورود بز‌های شیری مورسیا که بهترین نژاد بز اسپانیا است به استان، گفت: استان یزد با ورود دومین محموله بز‌های شیری پرتولید شامل ۱۷۰۰ راس مورسیا،۲۰۰ راس مالگا و ۱۰۰ راس سانن از کشور اسپانیا گام بلندی برای تبدیل شدن به مرکز تکثیر دام‌های سبک پرتولید برداشت.

او افزود: بز مورسیا سطح مقاومت بسیار بالایی در آب و هوای گرم و خشک داشته و تولید شیر مناسبی دارد، این بز‌ها متوسط جثه بوده و در تمام فصول قابلیت جفت گیری و آبستنی دارد.

سجادی پور جایگزینی دام‌های کم بازده با دام‌های پرتولید را مهمترین هدف ورود این دام‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: تغییر اقلیم و فقر مراتع در یک دهه گذشته سبب شده دامداری به صورت نیمه صنعتی و صنعتی در استان رواج یابد.

رئیس جهاد کشاورزی استان یزد افزود: تولید متوسط شیر سالیانه دام‌های سنتی ۵۰ تا حداکثر ۱۰۰ لیتر و نرخ زاد آوری آن ۷۰ درصد است، در حالیکه میزان تولید شیر در دام‌های جدید ۵۰۰ تا ۹۰۰ لیتر و نرخ زاد آوری ۱۸۰ تا ۲۲۰ درصد است.

او افزود: پیش بینی می‌شود در یک برنامه میان مدت با جایگزینی ۴۰۰ هزار راس دام سبک شیری کم بازده استان با دام‌های اصلاح شده پر تولید، حتی بدون افزایش جمعیت، تولید شیر دام‌های سبک به ۵ تا ۷ برابر و تولید گوشت قرمز به دو تا سه برابر افزایش داد.

بز مورسیا گرانادا نوعی بز شیری است و به طور عمده برای تولید شیر نگهداری می‌شود، اما به تولید گوشت نیز معروف است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار