آیا دادن قطره آهن به شیرخواران ضروری است؟

والدین نباید در دادن قطره آهن به کودک کوتاهی کنند و این مکمل باید روزانه به طور مرتب مصرف شود.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  بسیاری از مادران نزد پزشکان مراجعه کرده و از آنان درخصوص دادن قطره آهن به فرزندان خود می‌پرسند و بسیاری از آنها مدعی هستند که فرزندشان قطره آهن دوست نداشته و آن را نمی‌خورد.

بسیاری از مادران نمی‌دانند که دادن قطره آهن به نوزاد تا چه میزان لازم و ضروری است و با بهانه‌های گوناگون از قبیل اینکه دندان کودک با خوردن آن زرد می‌شود، از انجام این کار خودداری می‌کنند.

کمبود آهن باعث ایجاد مشکلات جدی مانند کم خونی، مشکلات رفتاری، کمبود انرژی، احساس خستگی زود رس، بی اشتهایی، پرخاشگری، تغییرات خلقی و تغییرات عصبی در کودکان خواهد شد.

آهن در ۲ سال اول زندگی برای تکامل سیستم عصبی کودک لازم و ضروری است؛ چرا که ۹۰ درصد رشد سیستم عصبی و عملکرد شناختی نوزادان در این ۲ سال شکل می‌گیرد.

کاهش ۳۰ درصدی هوش کودکان با عدم مصرف آهن

۲۰ تا ۳۰ درصد نمره آی کیوی کودکان با مصرف نکردن آهن کاهش پیدا خواهد کرد و در عملکرد‌هایی که نیازمند تمرکز و دقت است با مشکل مواجه خواهند شد. فهم و درک درس ریاضی در مدرسه برایشان با مشکل خواهد بود. به همین علت تاکید می‌شود که والدین از دادن قطره آهن به فرزندان خود غافل نشوند.

ممکن است در آینده بتوانیم عوارض کمبود آهن از جمله کم خونی را با قرص‌ها یا مکمل‌های جایگزینی آهن رفع کنیم، اما لازم است بدانیم که نمی‌توانیم اختلال‌های روانی ناشی از عدم مصرف آهن در کودکی مانند پرخاشگری، بیش فعالی، پرتحرکی و ... را بعد از سن دو سالگی کودک برطرف کنیم؛ بنابراین با پیشنهاد وزارت بهداشت لازم است روزانه به کودکان زیر دو سال ۱۵ قطره یا ۱۵ میلی گرم قطره آهن داده شود.

غذای کمکی و شیردهی به نوزادان جایگزین مناسب مصرف قطره آهن نخواهد بود؛ چرا که یک لیتر شیر مادر حدود ۱ میلی گرم دارای آهن است و در بهترین شرایط تنها ۵۰ درصد آن جذب بدن خواهد شد. اگر نوزاد برای تامین آهن مورد نیاز بدن خود به ۱۵ میلی گرم آهن احتیاج داشته باشد باید روزانه ۳۰ لیتر شیر مادر بخورد که انجام این کار غیر ممکن است.

باید دانست که آهن موجود در غذا تنها ۲۰ درصد جذب بدن خواهد شد؛ بنابراین هرچند که غذای کمکی نوزاد آهن داشته باشد، برای بدن کافی نخواهد بود و اگر هم بخواهد آهن خود را از طریق غذا تامین کند باید ۷۵ میلی گرم آهن از طریق مصرف غذا جذب بدن شود که این امر کاملا غیر ممکن است.

آیا دادن قطره آهن به شیرخواران امری لازم و ضروری است؟

آیا مکمل‌ها می‌توانند جایگزین آهن بدن نوزادان شوند؟

تقریبا تمامی ویتامین‌ها در شیر مادر و غذای کمکی به اندازه کافی وجود داشته و به راحتی جذب بدن خواهند شد، تنها ۲ ماده آهن و ویتامین D در شیر مادر کم است و از آنجایی که نوزادان در حال رشد و تکامل هستند باید مصرف ویتامین D از روز سوم تا پنجم تولد شروع شود، در غیر این صورت با نرمی استخوان رو به رو خواهند شد. آهن باید از ۴ تا ۶ ماهگی به کودکان داده شود و تا پایان ۲ سالگی هم آن را به اتمام برسانیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: قطره آهن ، شیردهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۴ تير ۱۳۹۹
هرمادری قطره آهن به نوزاد خودندهدظلم بزرگی به نوزاد خود کرده و...
آخرین اخبار