صالحی امیری: تعویق المپیک برای برخی ورزشکاران فرصت بود/ غیردولتی به معنای دخالت نداشتن دولت در فدراسیون‌ها است

رئیس کمیته بین المللی المپیک گفت: تعویق رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو برای برخی از ورزشکاران به فرصت تبدیل شد.

به گزارش  خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، سید رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک درباره اینکه آیا کرونا به ورزش لطمه زده است یا خیر، اظهار داشت: ما هر روز جلساتی را برگزار کرده و جزییات را پیگیری می‌کنیم. کرونا به ورزش آسیب زده و در این موضوع هیچ شکی نیست، اما این قضیه برای همه کشور‌ها صدق می‌کند. با توجه به اینکه مسابقات المپیک یک سال به تعویق افتاد، فرصت خوبی برای تیم‌ها و ورزشکاران ایجاد کرد تا به آمادگی کامل برسند.

تعویق المپیک برای برخی ورزشکاران فرصت بود

او در ادامه بیان کرد: کرونا علاوه بر اینکه برای ما تهدید بود یک فرصت هم به حساب می‌آید. تهدید بود، چون به ورزش قهرمانی شوک وارد کرد. ۵۲ سهمیه گرفته بودیم که رسیدن به ۷۰ سهمیه را هم پیش‌بینی می‌کردیم. قطار در حال حرکت، دچار توقف شد پس این موضوع زیان بار است. بعضی از قهرمانان ما مثل سهراب مرادی، حمیده عباسعلی و حسن یزدانی اگر امسال المپیک برگزار می‌شد حضور آن‌ها در این رقابت‌ها منتفی بود. این تعویق برای آن‌ها فرصت خوبی است تا به روز‌های اوج برگردند. نکته دیگر اینکه ما در این جریان خودمان را وارد دنیای جدیدی کردیم که چطور می‌توان ورزش قهرمانی را در فضای کرونا ادامه دهیم.

صالحی امیری در مورد ایراد گرفتن شورای نگهبان به اساسنامه کمیته ملی المپیک، عنوان کرد: ۲ سال و نیم است که اساسنامه در مسیر رفت و برگشت بین کمیته ملی المپیک، کمیسیون اجتماعی و صحن دولت قرار دارد. همه اساسنامه‌ها قرار بود به شورای نگهبان ارسال شود. اساسنامه ما روز چهاردهم مهرماه سال گذشته به شورای نگهبان ارسال شد و دهم تیرماه برای کمیته ملی المپیک پاسخ آمد.


بیشتر بخوانید


ابهامات را رفع می‌کنیم

او در ادامه بیان کرد: آن‌ها اعلام کردند ما منشور را در اختیار نداریم، در حالی که شما به آن استناد کرده‌اید. در این زمینه اظهار نظر سریع امکان‌پذیر نیست. پاسخ آن‌ها کمی ابهام برانگیز بود. دوستان اگر به ما می‌گفتند طی زمان یک ساعته منشور را ارسال می‌کردیم و ۱۰ ماه زمان در این مسئله بی مورد بود. شورای نگهبان یک نهاد قانونی است که دستوراتش لازم الاجرا خواهد بود. شورای نگهبان چیزی را رد نکرده بلکه ابهاماتی را اعلام کرده است. پنجشنبه گذشته با اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهور جلسه‌ای داشتم. قرار شد خصوص ابهامات شورای نگهبان جلساتی تسکیل شود و رفع ابهام اساسنامه نهایی شود.

با IOC هیچ وقت چالشی نداشته ایم

رئیس کمیته ملی المپیک درباره اینکه گفته می‌شود اساسنامه به صورت غیرانتفاعی ثبت شده است، تصریح کرد: این موضوع تنها به فوتبال مربوط می‌شود. ما در قانون رسمی کشور به عنوان نهاد عمومی غیردولتی غیر انتفاعی معرفی شده ایم. کمیته بین‌المللی المپیک هم با این موضوع مشکلی نداشته و حساسیت آن‌ها به مسئله غیردولتی بودن است. ما در ادوار گذشته با IOC چالشی نداشته‌ایم، چون خط قرمز آن‌ها ۲ نکته است. اول اینکه در همه کشور‌ها کمیته المپیک باید از دخالت دولت به دور باشد و دوم اینکه تابع منشور بین‌المللی المپیک بماند. ما در سال ۱۳۲۸ به رسمیت شناخته شدیم. بعد از انقلاب هم همین طور بوده و در آن چارچوب فعالیت می‌کنیم.

غیردولتی به معنای دخالت نداشتن دولت در فدراسیون است

صالحی امیری در مورد اینکه اساسنامه فدراسیون فوتبال چگونه ثبت خواهد شد، گفت: به نظر من وقتی شما می‌گویید غیردولتی، یعنی دولت در آن موضوع دخالت نداشته باشد. چیزی که نهاد‌های بین‌المللی مطرح می‌کنند، به معنای دخالت نکردن دولت است.

۵ نفر در کمیته ملی المپیک کرونا گرفته اند

او در زمینه شرایط افراد مبتلا به کرونا در کمیته ملی المپیک اظهار داشت: از مجموعه ۲۰۰ نفری کارکنان ۵ نفر به این بیماری مبتلا شده اند. سایر همکاران مشکلی نداشته و در محل کار حضور دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار