آیا بیماری تب ۳ روزه گاوی جوامع انسانی را تهدید می‌کند؟

مدیرکل دامپزشکی مازندران درباره بیماری تب ۳ روزه گاوی و تهدید آن برای جوامع انسانی توضیخاتی داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،دکتر رضوانی مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه بیماری تب ۳روزه گاوی مشترک بین انسان و حیوان (زئونوز) نبوده و جوامع انسانی را تهدید نمی‌کند،گفت: درمان این بیماری در دام ها،علامتی و حمایتی بوده و همه دارو‌های لازم برای درمان آن وجود دارد.

او افزود: در حال حاضر مناسب‌ترین راهکار برای کاهش ضایعات و خسارات اقتصادی ناشی از آن، تشخیص سریع دام های مبتلا و درمان مناسب بیماری است.

دکتر رضوانی به وارداتی بودن واکسن بیماری تب ۳روزه گاوی و پاسخ دهی مناسب این بیماری ویروسی به درمان اشاره کرد و گفت: دامداران با مشاهده علائمی مانند کاهش تولید شیر و وزن دام همراه با تب ناگهانی، لنگیدن، بی تعادلی هنگام راه رفتن، بی اشتهایی، ریزش اشک، ترشحات بزاق و بینی، درد و خشکی مفاصل و سفتی شدید عضلات به کلینیک‌های دامپزشکی مراجعه کنند  تا شیوه نامه‌های درمانی مناسب تجویز شود.

بیشتر بخوانید:

او بر سمپاشی اماکن دامی ضد حشرات به عنوان یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه تاکید و از دامداران خواست: با توجه به فصل گرما و فعالیت پشه‌ها و بندپایان بعنوان ناقلان اصلی این بیماری، توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی را جدی گرفته و نسبت به سمپاشی بدن دام‌ها و جایگاه‌های نگهداری دام در سریعترین زمان اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران افزایش تعداد تنفس و ضربات قلب، آبریزش از بینی، دهان و چشم را از دیگر علائم این بیماری در دام ها  برشمرد و افزود: احتمال یبوست یا اسهال در دام وجود داشته که بعد از فروکش کردن تب سه روزه، دام شروع به غذاخوردن کرده و نشخوار می‌کند، اما لنگیدن و ضعف ۲ تا ۳ روز و زمین گیری ممکن است تا چند روز ادامه یابد.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار