در گفت و گوی ۱۸:۳۰ مطرح شد؛

حمایت وزارت صمت از طرح های صنعتی بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی

معاون وزارت صمت گفت: طرح‌هایی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد مهم هستند و ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم تا به سرانجام برسند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صمت در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص برنامه اجرای ۴ هزار طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد در سال ۹۹ تصریح کرد: در حال حاضر ۷۰ هزار مجوز طرح تولیدی در کشور صادر شده است که  از این تعداد ۱۲ هزار و ۵۰۰ طرح پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد و ۳ هزار و ۸۰۰ طرح هم پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد دارند که البته این آمار روزانه تغییر می‌کند.

او افزود: تعداد طرح ها با پیشرفت فیزیکی بالای ۲۰ درصد،  حدود ۱۹ هزار و ۹۶۰ است و اگر طرحی در بازه زمانی ۶ ماهه پیشرفت نداشته باشد جواز آن ابطال می‌شود. طرح‌هایی که مجوز دارند باید هر ۳ ماه گزارش پیشرفت کار ارائه دهند و معمولا طرح های بالای ۶۰ درصد پیشرفت را ابطال نمی‌کنیم، اما تعهداتی برای ادامه کار از سرمایه گذار گرفته می‌شود.

زرندی گفت: طرح‌هایی با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد جدی و مهم برای اقتصاد کشور هستند و ما با روش‌هایی از آن‌ها مراقبت می‌کنیم تا به سرانجام برسند.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت در خصوص نوع طرح ها تصریح کرد: ۳۰ درصد طرح ها در حوزه صنایع و معدنی، ۳۰ درصد در حوزه پتروشیمی، ۹ درصد در حوزه صنایع غذایی و آشامیدنی، ۷ درصد در حوزه منسوجات و پوشاک ،۴.۵ درصد در حوزه ماشین سازی و مابقی در سایر حوزه ها است.

این مقام مسئول گفت: طرح‌های نیمه تمامی که قرار است حمایت شود باید بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد.

زرندی تصریح کرد: ۲۰۰ طرح اولویت دار به ارزش ۱۷۰ هزار میلیارد تومان و ظرفیت ۴۰ هزار فرصت شغلی از سوی وزارت صمت انتخاب شده که تا پایان  سال هر هفته یک طرح افتتاح خواهد شد.


بیشتر بخوانید


زرندی درباره مشکلات عمده برای احداث طرح‌های صنعتی گفت: مهم‌ترین مشکل تامین مالی و نقدینگی اجرای طرح است.

او تصریح کرد:  تامین ارز برای واردات ماشین آلات از خارج، تورم‌های مقطعی که موجب تغییر در میزان سرمایه گذاری و پیشرفت فیزیکی طرح دارد، انتقال پول و تامین وثیقه برای مکمل‌های مالی دیگر مشکلات عمده تکمیل طرح‌های صنعتی هستند.

نصیری فعال اقتصادی در ادامه  برنامه مشکل اصلی راه اندازی طرح‌های صنعتی را افزایش چشمگیر قیمت‌ها عنوان کرد و افزود: در چند ماه گذشته در خرید مواد اولیه با افزایش قیمت ۷۰۰ درصدی مواجه بوده ایم.

او زمان بر بودن دریافت تسهیلات، وجود تحریم‌های ظالمانه در راه خرید، حمل و ترخیص ماشین آلات از خارج، مشکلات دریافت ارز و نحوه بازپرداخت آن و همچنین میزان دریافت مواد اولیه را از دیگر مشکلات بخش تولید برشمرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار