کنترل آفت زنجره باغات انگور استان زنجان با اجرای طرح فراز

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: اجرای طرح فراز راهکاری موثر در مبارزه با آفت زنجره مو است.

باغات انگورنبی اله بختکی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان  در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،با اشاره به پتانسیل‌های بالای کشاورزی در استان زنجان گفت: شهرستان های ابهر و خرمدره  از قطب های مهم تولید انگور در استان و کشور به‌شمار می‌روند. 
 
او عنوان کرد: ارزش بالای انگور و فرآورده‌های آن به عنوان عمده‌ترین محصول تولیدی این دو شهرستان و ارائه آموزشهای لازم توسط کارشناسان جهاد کشاورزی در خصوص بهینه سازی باغات انگور و نیز لزوم کنترل آفت زنجره مو، باغ‌داران را بر آن داشته تا به سمت کشت مدرن و اصولی باغات انگور بروند.

این مسئول با بیان اینکه اجرای طرح فراز در تاکستان‌ها یکی از این راهکار‌ها است  ادامه داد: با اجرای طرح فراز و داربستی کردن باغ‌های انگور و مبارزه تلفیقی با آفات نباتی  موجب کاهش هزینه های تولید، افزایش کیفیت و کمیت محصول می‌شود.
 
او تصریح کرد: طرح فراز به دلیل امکان‌پذیر شدن عملیات مکانیزه کشاورزی و ورود تراکتور به باغات، داشت و برداشت محصول را نیز آسان خواهد کرد.

بختکی با بیان اینکه طی سالیان اخیر آفت زنجره به یکی از مهم‌ترین آفت‌های تاکستان‌ها مبدل شده است افزود: داربستی کردن باغات انگور در جلوگیری از خسارت آفت زنجره بسیار موثر است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تاکید کرد: شاخه هایی که آفت زنجره در آنها تخم ریزی کرده اند باید با دقت شناسایی و هرس و معدوم بشوند.

بختکی ادامه داد: حشرات کامل آفت زنجره با تخم ریزهای اره مانند که دارند شاخه های جوان را برش داده و در کناره های داخلی آن شیارها تخمهای زیادی قرار می دهند که پس از باز شدن تخمها پوره های زنجره بر روی زمین افتاده و به داخل خاک نفوذ می کنند و از ریشه ها و شیره گیاهی تغذیه کرده و به شدت موجب ضعف و زردی و کاهش رشد و کم شدن محصول می شوندحتی در صورت طغیانی و زیاد بودن جمعیت پوره ها موجب نابودی گیاه می شوند.

او یادآور شد :با اضافه کردن کود حیوانی پوسیده به خاک باغات انگور و کاهش مقدار آبیاری و حذف شاخه های آلوده در تیرماه و سوزاندن آنها در بیرون باغ در کاهش جمعیت زنجره و کاهش فعالیت پوره ها در خاک موثر خواهد بود.
 
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.