کارشناس میراث فرهنگی اصفهان:

آسیبی به کاخ هشت بهشت وارد نشده/ مدیریت فضای بیرونی کاخ بر عهده میراث فرهنگی نیست

شهرام امیری گفت: برای جلوگیری از ورود آسیب‌های احتمالی به بدنه بیرونی کاخ هشت بهشت نیازمند تعامل با شهرداری و نیروی انتظامی هستیم.

شهرام امیری مدیر امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: یکی از ویژگی‌های ابنیه تاریخی فرسودگی تدریجی آنهاست و بدون شک وظیفه اصلی میراث فرهنگی حفاظت و مرمت این یادگار‌ها و میراث ارزشمند تاریخی است، درباره عمارت هشت بهشت نیز عملیات مرمتی کاخ هشت بهشت سال گذشته به طور کامل انجام و در حال حاضر هیچ فرسودگی در این بنای تاریخی وجود ندارد.

او افزود: محافظت از فضای داخلی کاخ به طور کامل در اختیار سازمان گردشگری و میراث فرهنگی است که این امر با استقرار تیم حفاظتی به طور کامل و دقیق در حال انجام است، اما فضای بیرونی و اطراف که مربوط به پارک شهید رجایی است در اختیار سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری است که در این حوزه باید تعاملات لازم با این سازمان انجام شود.

این کارشناس میراث فرهنگی ادامه داد: ما برای جلوگیری از وارد آمدن احتمالی آسیب به بدنه کاخ یک سری حفاظ نشکن و مقاوم شیشه‌ای گرداگرد ایوان‌های کاخ نصب کردیم، اما به هر صورت فضای اطراف این عمارت به صورت پارک و محل عبور گردشگران و شهروندان است و نمی‌توانیم به طور کامل بر نحوه حضور مردم در این محدوده تسلط داشته باشیم.

شهرام امیری تاکید کرد: یکی از موارد مطرح شده در باره ورود آسیب به بدنه بیرونی کاخ، بازی‌هایی نظیر والیبال در این محدوده است که امکان برخورد توپ با ساختمان وجود دارد که در این باره با شهرداری وارد تعامل شده ایم که با نصب گلدان‌های سیمانی بلند که پایه آن بر زمین نباشد در اطراف عمارت هشت بهشت دیگر فضای برای انجام بازی‌هایی از این دست در اطراف کاخ وجود نداشته باشد.

او تاکید کرد: از طرفی حضور نیرو‌های گشت نیروی انتظامی هم برای نظارت و جلوگیری از ورود آسیب به بدنه کاخ ضروری است البته این امر نباید آرامش شهروندان و گردشگران را مختل کند.

مدیر امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی با اشاره به اینکه کاخ هشت بهشت بر روی یک سکوی دومتری و در محدوده فضای تاریخی چهارباغ قرار دارد افزود: در سالیان گذشته بخشی از فضای چهارباغ عباسی به پارک شهید رجایی تبدیل شده و عمارت هشت بهشت نیز در محدوده همین پارک قرار دارد و به دلیل آبیاری فضای سبز پارک امکان نفوذ آب به بدنه کاخ وجود داشت که ما با همکاری شهرداری تصمیم گرفتیم فضای اطراف کاخ را به صورت آسفالت و راهرو درآوریم و تا حد ممکن بدنه کاخ را در برابر نفوذ رطوبت ایزوله و از ایجاد فضای باز وسیع برای استقرار یا بازی شهروندان جلوگیری شود.

امیری بیان کرد: درباره میدان نقش جهان هم ما با این مشکلات رو به رو شدیم چراکه باز هم فضای بیرونی بسیاری از بنا‌های تاریخی به صورت عمومی و در اختیار شهرداری است و ما امکان تسلط کامل و مدیریت نحوه حضور مردم و گردشگران را نداریم، اما در میدان نقش جهان هم با نیروی انتظامی تعاملی داشتیم که موجب شد همواره برای حفاظت از ابنیه نظارت دائمی انجام شود.

انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۵:۳۲ ۲۶ تير ۱۳۹۹
ببخشید // این کاخ هشت بهشت که فرمودید // از خونه های شاهان قدیمیه؟؟یا
-
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
اخ هشت‌بهشت یک کاخ تاریخی در شهر اصفهان است که در دوران صفویان و در سال ۱۰۸۰ قمری ساخته شده‌است. ساختمان این کاخ در دو طبقه در میان باغی بزرگ بنا شده‌است.این بنای دو طبقه با طاقهای زیبا و تزئینات فراوان یکی از نمونه‌های درخشان معماری عصر صفویه به‌شمار می‌رود. این قصر از همان ابتدای احداث «کاخ هشت بهشت» «هشت به هشت» و «هشت در بهشت» نامیده می‌شده‌است.
این کاخ هم اکنون در پارک شهید رجایی واقع شده و دسترسی از خیابان های چهارباغ پایین، میدان امام حسین، خیابان باغ گلدسته امکان پذیر است
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۵:۳۱ ۲۶ تير ۱۳۹۹
ببخشید // این کاخ هشت بهشت که فرمودید // از خونه شاهان قدیمه ؟؟یا ...