کمپرسور باد چیست و چه کاربردی دارد؟

این مطلب توضیحی اجمالی درباره‌ی کمپرسور باد به عنوان یکی از مهمترین منابع تامین‌ کننده‌ی نیروی دستگاه‌ها و ابزارها داده و انواع مختلف آن را به همراه ویژگی‌ها و کاربردهای هر یک بررسی خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،کمپرسورها دستگاه‌هایی مکانیکی هستند که امروزه با فشرده سازی هوا تحول عظیمی در صنایع مختلف و مصارف عمومی و خانگی ایجاد کرده‌اند؛ به طوری که وجود آن‌ها در بسیاری از تجهیزات لازم و ضروری است. لذا در این مطلب توضیحی اجمالی درباره‌ی کمپرسور باد به عنوان یکی از مهمترین منابع تامین‌ کننده‌ی نیروی دستگاه‌ها و ابزارها داده و انواع مختلف آن را به همراه ویژگی‌ها و کاربردهای هر یک بررسی خواهیم کرد. در انتها نیز به معرفی شرکت ایران پمپ به عنوان یکی از برترین تولید کننده‌های انواع کمپرسور هوا خواهیم پرداخت تا علاقه‌مندان در صورت تمایل بتوانند این دستگاه‌ها را با بهترین کیفیت از این شرکت تهیه نمایند.

 

کمپرسور باد چیست؟

کمپرسور باد یا پمپ باد دستگاه‌ اولیه‌ و ضروری جهت تامین نیروی مورد نیاز تجهیزات در صنایع گوناگون است که با تولید هوای فشرده قدرت و نیروی طیف گسترده‌ای از ابزارها و دستگاه‌ها را فراهم کرده و امکانات بسیاری را در این تجهیزات فراهم می‌کند. این دستگاه‌ها ماشین‌هایی مکانیکی هستند که با فشرده سازی و کم کردن حجم هوا، فشار و در نتیجه دمای آن را افزایش می‌دهند. کاربردهای گسترده‌ی کمپرسورهای باد سبب شده که این دستگاه‌ها به نام اسب بارکش صنایع نیز شناخته ‌شوند. این دستگاه‌ها با عملکرد ویژه‌ی خود سبب پیشرفت و گسترش بسیاری از صنایع شده و به افزایش راندمان کاری و بازدهی آن‌ها کمک می‌کنند. امروزه از انواع کمپرسور باد برای مصارف صنعتی و عمومی استفاده می‌شود. کمپرسورهای هوا نسبت به سایر منابع تامین‌کننده‌ی قدیمی قدرت و نیرو، سبک‌تر بوده، ماندگاری بالاتری داشته و به نگهداری کمتری نیاز دارند.. میزان بهره‌وری بالا و امکانات گسترده‌ای که این ماشین‌های ارزشمند و پرکاربرد برای تجهیزات گوناگون فراهم کرده‌اند، سبب شده تا امروزه از انواع مختلف آن‌ها در ظرفیت‌ها و شکل‌های مختلف استفاده شود.

کمپرسور باد چیست و چه کاربردی دارد؟

کمپرسور باد چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع کمپرسور باد

انواع کمپرسورهای باد با توجه به نحوه‌ی انتقال انرژی به سیال (دستگاه یا ابزار) به دو دسته‌ی کمپرسورهای جابه‌جایی مثبت و کمپرسورهای دینامیک طبقه‌بندی می‌شوند؛ کمپرسورهای جابه‌جایی مثبت به شکل متناوب و کمپرسورهای دینامیک به صورت دائمی و مداوم هوا را فشرده کرده و انرژی مورد نظر تجهیزات را فراهم می‌کنند(مانند انواع کمپرسور های اسکرو). این دو دسته از کمپرسورها از نظر عملکرد تفاوت‌های بارزی دارند؛ از جمله، قدرت تراکم کمپرسورهای جابه‌جایی مثبت نسبت به کمپرسورهای دینامیکی بیشتر بوده و برای فشرده سازی هوا در حجم زیاد در دستگاه‌های پر قدرت مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر یک از این کمپرسورها خود به انواع مختلف تقسیم شده و هر یک به شیوه‌ای خاص هوا را فشرده می‌سازند.

 

کمپرسورهای جابه‌جایی مثبت

دو نمونه از رایج‌ترین مدل‌های کمپرسورهای جابه‌جایی مثبت کمپرسور باد رفت و برگشتی یا برگشت‌پذیر و کمپرسور دورانی یا پیچ دوار هستند؛

۱- کمپرسور پیستونی

کمپرسورهای برگشت‌پذیر با استفاده از پیستون عمل فشرده سازی را انجام می‌دهند و عموما به نام کمپرسور باد پیستونی نیز شناخته می‌شوند. کمپرسور باد پیستونی حجم زیادی از هوا را از محیط می‌گیرد، داخل خود محصور می‌کند و در یک فضای بسته فشار آن را بالا می‌برد. پیستون نیز به عنوان قطعه‌ی اصلی کمپرسور باد درون استوانه به فشرده سازی هوا و تولید انرژی کمک می‌کند. کمپرسورهای پیستونی در دو مدل روغنی (با تزریق روغن) و یا اویل فری (oil free) طراحی شده و به دو شکل باز و هرمتیکی (بدون منفذ) در فشارها و ظرفیت‌های مختلف تولید و عرضه می‌شوند.

از نظر پیکربندی و نحوه‌ی عملکرد، کمپرسورهای پیستونی به انواع تک مرحله ای، دو مرحله ای، روغن کاری شده و یا بدون روغن (خشک) دسته‌بندی می شوند؛ بسیاری از کمپرسورهای پیستونی به شکل روغن کاری شده ساخته می‌شوند؛ یعنی به وسیله روغن ، میل لنگ‌ها، یاتاقان‌ها و دیواره‌های استوانه ای روانکاری میشوند. اگرچه وجود روغن در کمپرسورهای پیستونی سبب روان کاری و عملکرد بهتر دستگاه‌ها شده و از داغ شدن آن‌ها نیز جلوگیری می‌کند، اما در بسیاری از تجهیزات و دستگاه‌های حساس از جمله کمپرسور دندان‌پزشکی، به دلیل احتمال نشتی روغن، از مدل‌های اویل فری و خشک آن‌ها استفاده می‌شود.

کاربرد کمپرسورهای پیستونی بسیار گسترده است و از جمله مهمترین آن می‌توان به پردازش گاز طبیعی، کارخانه‌های شیمیایی و پالایشگاه‌های نفت اشاره کرد.همچنین این هوای فشرده در غواصی، دندان‌پزشکی، کارگاه‌های اتومبیل سازی و کشاورزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زیر 2 نمونه از انواع کمپرسور های اویل فری شرکت ایران کمپرسور را مشاهده می کنید که مناسب برای کار های حساس مانند دندانپزشکی وکارهای حساس صنعتی می باشند.

 

۲- کمپرسور اسکرو (پیچ دوار)

کمپرسور پیچ دوار یا اسکرو یکی دیگر از رایج‌ترین انواع کمپرسورهای باد جابه‌جایی مثبت است. این کمپرسورها با استفاده از دو روتور نر و ماده به هم پیوسته و به عنوان قطعات اصلی دستگاه، عمل فشرده سازی هوا را انجام می‌دهند. کمپرسورهای اسکرو نیز در دو مدل روغنی و بدون روغن تولید می‌شوند که لازم است هر یک از آن‌ها با توجه به نوع دستگاه‌ و ابزار، انتخاب و تهیه ‌شوند. از جمله مهمترین مزایای استفاده از کمپرسور پیچ دوار، خروجی هوای صاف و بدون پالس با حجم خروجی بالا و همچنین دوام بسیار زیاد می‌باشد.

انواع مختلف این کمپرسور باد نیز به دو شکل کمپرسور روغنی و کمپرسور اویل فری تولید می‌گردد: روغن موجود در کمپرسورهای اسکرو روغنی علاوه بر این که از داغ شدن روتورها و سایر قطعات کمپرسور هوا جلوگیری می‌کند، اصطکاک و فرسایش قطعات آن را نیز کاهش می‌دهد. لذا این نوع کمپرسورها طول عمر بیشتری نسبت به کمپرسورهای خشک و بدون روغن دارند. از کمپرسورهای اسکرو بدون روغن نیز در فرآیندهای حساس استفاده می‌شود. اما از آن جا که هیچ روغنی برای آب بندی این نوع کمپرسور باد وجود ندارد، روتورهای آن باید بسیار دقیق طراحی و تولید شوند.

کاربردهای گسترده و مزایای کمپرسور باد اسکرو از جمله مصرف کم ،فشار باد دایمی و مهمتر از همه، تولید هوای فشرده شده با توان بسیار بالا سبب شده تا امروزه بسیاری از افراد استفاده از این کمپرسورها را نسبت به سایر کمپرسورهای باد ترجیح دهند. با توجه به نحوه‌ی عملکرد کمپرسورهای اسکرو، این دستگاه‌ها در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی از مهمترین کاربرد های کمپرسور های اویل فری استفاده در دندانپزشکی ها میباشد.به دلیل حساسیت بالای این حرفه ،هوای خروجی از کمپرسور باید کاملا عاری از هرگونه آلودی باشد.شرکت کمپرسور ساری ایران پمپ موفق به تولید کمپرسور های بدون روغن مخصوص یونیت دندانپزشکی شده است که علاوه بر بدون روغن بودن ،کاملا بدون صدا میباشد.همچنین امکان استفاده از انواع بلوک های اویل فری در قدرت های مختلف در این کمپرسورها وجود دارد تا با توجه به میزان نیاز به هوای فشرده ،موتور را انتخاب نمایید.

کمپرسور باد چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع کمپرسور باد را از کجا تهیه کنیم؟

برای تهیه‌ی کمپرسور هوا، علاوه بر انتخاب مناسب‌ترین مدل بر اساس ویژگی‌ها و مشخصات ذکر شده با توجه به نیاز، انتخاب فروشگاهی معتبر که بتواند انواع پمپ باد ایرانی را با بالاترین کیفیت عرضه کند، بسیار حائز اهمیت است. شرکت ایران پمپ تولید کننده‌ی انواع کمپرسور باد در ایران می‌باشد که مدل‌های مختلف (روغنی و اویل فری) این دستگاه‌ها را با قابلیت‌های منحصر به فرد از جمله عملکرد بدون صدا تولید و عرضه می‌کند. کلیه‌ی محصولات این شرکت دارای یک سال گارانتی بدون قید و شرط و خدمات پس از فروش بوده و متقاضیان می‌توانند با آسودگی خاطر محصول خود را به صورت سفارشی با ویژگی‌های مورد نظر خود سفارش داده و در کمترین زمان تهیه نمایند.همچنین میتوانید به وب سایت فروشگاهی مجموعه به ادرس irancompressor.com  مراجعه نمایید و انواع مختلفی از کمپرسور های باد،انواع میکروفیلتر ها و انواع قعات یدکی کمپرسور ها را مشاهده و در صورت نیاز به صورت اینترنتی خریداری نمایید.

کمپرسور باد چیست و چه کاربردی دارد؟

 

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار