ثبت ملی ۶ اثر فرهنگی ناملموس گلستان

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گلستان از ثبت ملی ۶ اثر فرهنگی ناملموس استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، علی تجری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: استاد عفت مرادی به عنوان گنجینه زنده بشری در ابریشم‌بافی ترکمن و استاد سید‌محسن سادات‌مزنگی گنجینه زنده بشری در حصیربافی معرفی شدند.

احمد تجری افزود: مهارت ساخت عروسک محلی روستای قلعه‌قافه، دانش بومی ساخت خانه‌های چوبی گمیشان، مراسم الشدرمه در عروسی ترکمن و دانش و مهارت بومی اجرای شیر سر در استان گلستان هم از دیگر آثار فرهنگی ناملوس استان هستند که به تازگی ثبت ملی شدند.

میراث فرهنگی ناملموس به تولیدات و فرایند‌های فرهنگی گفته می‌شود که با گذشت زمان و از نسل‌های پیشین باقی مانده‌اند. بخشی از دارایی‌های فرهنگی، محصولاتی ملموس مانند ساختمان‌ها یا کار‌های هنری هستند. با این حال بخش‌های زیادی از فرهنگ به‌شکل ناملموس است مانند ترانه، موسیقی و هنر صنایع دستی.

این‌ها شکل‌هایی از فرهنگ به‌شمار می‌روند که که قابل ثبت و ضبط هستند، ولی ملموس نیستند و قابلیت ذخیره در محل فیزیکی مانند موزه را ندارند، ولی از طریق ابزار‌ها و وسایلی که در آن‌ها به‌کار رفته‌اند قابل تجربه‌کردن هستند. این وسایل فرهنگی توسط سازمان ملل متحد،  گنجینه‌های بشری نامیده شده‌است.

انتهای پیام / فا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار