با آفت ملخ در ۲۴ هزار هکتار از اراضی شهرستان طارم مبارزه شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: با آفت ملخ در حدود ۲۴ هزار هکتار از اراضی شهرستان طارم مبارزه شده است.

آفت ملخ در باغات استان زنجانبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، تاراسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه ملخ‌ها از جمله خطرناک‌ترین آفات محصولات کشاورزی هستند گفت: ملخ‌ها به علت تنوع گونه‌ای و تغذیه‌ای می‌توانند به فرآورده‌های زراعی باغی مراتع و جنگل‌ها خسارت وارد کنند.

تاراسی با اشاره به اینکه از آنجایی که کانون ملخ‌ها دور از مزارع و غالباً در مراتع است افزود: کشاورزان تمایلی به مبارزه با این آفت خارج از مزارع و باغات ندارند و از این‌رو از آن به‌عنوان آفات عمومی تلقی می‌شوند.

او خاطرنشان کرد: چنانچه سطح آلودگی محدود یا تراکم پایین باشد استفاده از سم‌پاش‌های دستی و شیوه‌های مبارزه ساده مطلوب‌تر است و اگر آلودگی وسیع و گسترده باشد باید از شیوه‌های استفاده کرد که در حداقل زمان حداکثر سطح آلوده را پوشش دهد.

این مقام مسئول با بیان اینکه استفاده از سم‌پاش‌های «توربولاینر» و «ulv پاش» برخی از راه‌های سم‌پاشی برای مبارزه با این آفت است افزود: استراتژی‌های مختلفی برای مبارزه با ملخ بسته به شرایط مختلف آب و هوایی و مرحله زندگی آفت به کار می‌رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه عملیات مبارزه شیمیایی با آفت ملخ در شهرستان طارم از پنجم فروردین امسال آغاز شده افزود: تیم‌های مبارزه کننده و ردیاب در نقاط مختلف شهرستان طارم همچنان در حال فعالیت هستند .

تاراسی با اشاره به انجام عملیات ردیابی و پایش در سطح بیش از 52 هزار هکتار از اراضی شهرستان طارم گفت: در سطح حدود ۲۴ هزار هکتار از اراضی نیز توسط همکاران جهاد کشاورزی شهرستان طارم و همکاران ستادی سازمان پایش، سمپاشی و نظارت انجام شده است.

او افزود : میزان سمپاشی در مدت مشابه سال قبل ۱۴ هزار و پانصد هکتار بوده که بدلیل ضرورت کنترل کانونهای این آفت برای سال آینده، میزان مبارزه بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته است.

او اظهار کرد: در حال حاضر نیز در مناطقی که ملخ مراکشی بالدار شده است و همچنین در مناطقی که ملخ‌های بی بال (در ارتفاعات) مزارع و باغات کشاورزان هجوم می‌آورند طعمه مسموم برای مبارزه استفاده می‌شود.
 
 
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.