در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

اعتماد به نفس بالا یا خود بزرگ بینی؟/ این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

یک روانشناس گفت: انسان‌هایی که اعتماد به نفس کاذب دارند، خود را برتر از دیگران می‌بینند و برای شخصیت دیگران ارزشی قائل نیستند.

یاسر مهدویان روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تفاوت اعتماد به نفس بالا و خودبزرگ بینی، اظهار کرد: به جرأت می‌توان گفت زیربنای تمام موفقیت‌های انسان داشتن اعتماد به نفس خوب و بالاست، اما هستند انسان‌هایی که اعتماد به نفس کاذب دارند، خود را برتر از دیگران می‌بینند و برای شخصیت دیگران ارزشی قائل نیستند، اینگونه افراد دچار خود بزرگ بینی شدند و بدون آنکه خود بدانند، در مسیر تخریب زندگی و ارتباطات خود، قرار گرفته اند.

این روانشناس در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه چه اتفاقی رخ می‌دهد که شخصی دچار خود بزرگ بینی می‌شود؟، گفت: اولین عامل به نوع تربیت آن‌ها در کودکی بر می‌گردد، توجه زیاد و مخرب والدین در بعضی مواقع موجب تثبیت شخصیت خودبزرگ بینی در کودکان می‌شود و این امر در بزرگسالی می‌تواند برای وی دردسر ساز شود.

وی ادامه داد: عامل دوم؛ همانطور که به دست آوردن موفقیت‌های کوچک باعث می‌شود یک شخص روز به روز اعتماد به نفس بیشتری کسب کند، اما گاهی شخص با خود فریبی تبدیل می‌شود به یک شخصیت خودبزرگ بین و تصور می‌کند، چون موفقیت‌هایی کسب کرده است، پس شخصیتی برتر نسبت به اطرافیان دارد، این تصور غلط باعث می‌شود که شخصیت و مهارت‌های دیگران را به حساب نیاورد و یا به سخره گیرد و خود را فردی همه چیز دان، در نظر گیرد.

مهدویان افزود: کم کم شروع می‌کند به امر و نهی کردن دیگران، قضاوت کردن آن‌ها و به سخره گرفتن تلاش‌های دیگران، تمام این عکس العمل‌ها و تغییرات به صورت ناخود آگاه شکل می‌گیرد، چون باور غلطی در او شکل گرفته است. این افراد معمولا موفقیت‌های دیگران را نادیده می‌گیرند و زمانی که از موفقیت دیگران صحبتی می‌شود، سعی می‌کنند به جنبه‌های منفی قضیه تمرکز کنند و نکاتی را پیدا کنند که بتوانند، آن موفقیت را بی ارزش جلوه دهند.

این روانشناس با بیان اینکه افراد خود بزرگ بین به مرور زمان دوستان صمیمی خود را از دست می‌دهند و ارتباطاتشان محدود می‌شود، اضافه کرد: چراکه در هر جمعی که حضور پیدا می‌کنند، با رفتار و طرز برخورد خود حس بدی به جمع انتقال می‌دهند و این امر باعث می‌شود کم کم دیگران از او فاصله بگیرند.

وی گفت: اما در مقابل شخصی که اعتماد به نفس خوب و کافی دارد، پیشرفت اطرافیان را صادقانه می‌ستاید، چون درک می‌کند که یک نفر برای پیشرفت کردن در هر جنبه از زندگی باید تلاشی مستمر و منظم داشته باشد. فردی که اعتماد به نفس مناسبی دارد، دیگران از بودن در کنار او لذت می‌برند، چون با انرژی مثبتی که دارد، حس آرامش و اعتماد به دیگران می‌دهد، و ناخودآگاه رفتار‌هایی دارد که باعث ایجاد انگیزه در اطرافیان می‌شود.

مهدویان خاطرنشان کرد: باید تمام تلاش خود را کنیم تا روز به روز اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم، ولی بی رحمانه با خود صادق باشیم که مبادا اعتماد به نفس ما تبدیل به خودبزرگ بینی شود، که در این صورت تیشه به ریشه تمام موفقیت‌ها و ارتباطات خود خواهیم زد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار