مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان خبر داد:

اجرای خط انتقال آب شرب از رودخانه دز به طرح غدیر تا پایان دولت دوازدهم

ایزدجو گفت: خط انتقال آب شرب از رودخانه دز به طرح غدیر تا پایان دولت دوازدهم اجرایی می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، فرهاد ایزدجو مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان به موافقت‌های اولیه با طرح تکمیلی آبرسانی غدیر اشاره کرد و گفت: اجرای خط انتقال آب و تامین نیاز طرح آبرسانی غدیر از رودخانه دز، تا پایان دولت دوازدهم در حال پیگیری است.

او با بیان اینکه بر اساس مطالعات، آب مورد نیاز طرح آبرسانی غدیر باید از سد دز تامین شود، افزود: به دلیل زمان و هزینه زیاد برای اجرای آن در حال حاضر به صورت موقت آب آن از رودخانه کرخه تامین گردد.

ایزدجو با اشاره به اینکه در نشست با استاندار خوزستان تصمیم گیری شد منبع تامین کننده آب غدیر از رودخانه کرخه به رودخانه دز که از کیفیت بسیار بیشتری برخوردار است تغییر کند و به عنوان یک طرح میان مدت، پیگیری و اجرا شود، اظهار داشت: طرح انتقال آب از رودخانه دز به طرح غدیر با هدف بهبود کیفیت آب این طرح که آب شرب شهر‌ها و روستا‌های مرکز، جنوب و جنوب غرب استان را تامین می‌کند، اجرا خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در صورت تحقق طرح آبرسانی غدیر، کیفیت آب شرب تامین شده از سوی این طرح ۲ برابر بهتر از قبل خواهد شد و شوری (EC) آب از یک هزار و ۲۰۰ میکروموس بر سانتیمتر به کمتر از ۵۰۰ میکروموس بر سانتیمتر کاهش می‌یابد، ضمن اینکه مقرر شده ۱۰ متر مکعب بر ثانیه آب از منابع رودخانه دز و از محل کانال موسوم به «اسپیل کرخه» (کانال ارتباطی رودخانه‌های دز و کرخه) برداشت شود.

ایزدجو بیان داشت: این طرح شامل احداث ۷۶ کیلومتر خط انتقال به قطر ۲ هزار و ۴۰۰ میلیمتر است که ۳۸ کیلومتر آن در رابطه با طرح دراز مدت اجرا شده است و ۳۸ کیلومتر باقیمانده باید اجرا شود، همچنین احداث یک ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۱۰ متر مکعب بر ثانیه، یک پست برق با ظرفیت ۱۱ مگاوات و عبور ۶ خط لوله انتقال آب یک هزار میلیمتر با طول هر خط حداقل ۲۰۰ متر از عرض رودخانه کرخه (با روش HDD) نیز از دیگر الزامات طرح است.

او با اشاره به انجام کارشناسی‌های لازم برای اجرای این طرح ادامه داد: این طرح با اعتبار ۲ هزار میلیارد ریال در مدت زمان یک سال تا ۱۳ ماه قابل اجرا خواهد بود، البته با توجه به تغییرات نرخ ارز، ممکن است این رقم نیز افزایش یابد، البته برای این طرح از آب مازاد بر سهمیه ۲ کانال آبیاری موسوم به «پای پل» و «کانال MC ۱» در حوضه کرخه استفاده خواهد شد.

ایزدجو در ادامه گفت: برخی از کشاورزان آن منطقه انتظار دارند مقادیر زیادی شلتوک بکارند و بعضا با کارگذاشتن سیفون، آب مازاد را از کانال بردارند که در این صورت هم برای تامین آب طرح غدیر و هم برای کشاورزان پایین دست مشکل ایجاد می‌شود، از سوی دیگر کانال MC ۱ برای کشت شلتوک طراحی نشده است، با این حال مقرر شد با هدف مساعدت با کشاورزان مناطق تحت پوشش این کانال تا سطح حداکثر ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار کشت شلتوک انجام دهند.

او بیان کرد: برداشت آب مازاد بر سهمیه و کارگذاشتن سیفون (لوله‌های خرطومی بلند برای برداشت آب از کانال‌های آبیاری) در برخی از کانال‌ها و شبکه‌های آبیاری وجود دارد که علاوه بر ایجاد اشکال در توزیع عادلانه آب باعث صدمه زدن به کانال‌های آبیاری می‌شود بنابراین باید مرتب پایش و کنترل شود تا از گذاشتن سیفون در کانال‌ها جلوگیری کرد.

به گفته فرهاد ایزدجو، حساسیت درباره کانال MC ۱ از آن جهت است که این کانال در محل ایستگاه قیصریه، منبع تامین آب شرب طرح غدیر است و در صورت افزایش بی‌رویه مصرف آب کشاورزی، آب شرب آبادان و خرمشهر و شادگان دچار اختلال می‌شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.