۱۷ هکتار از جنگل‌های سروآباد در آتش سوخت

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان گفت: ۱۷ هکتار از اراضی جنگلی شهرستان سروآباد طعمه حریق شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: برای اطفاء آتش سوزی منطقه حفاظت شده محیط زیست کوسالان در شهرستان سروآباد گروه‌هایی متشکل از مجرب‌ترین گروه‌های امدادی واکنش سریع اطفای حریق منابع طبیعی استان در شهرستان‌های سروآباد، کامیاران، سنندج و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با تجهیزات به منطقه اعزام شدند.

نقشبندی با بیان اینکه این آتش سوزی ابتدا از ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه شب گذشته آغاز و در ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد اطفا شد، افزود: با توجه به وزش شدید باد از ساعت ۹ صبح امروز شعله‌های آتش دوباره در کوسالان آغاز شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، با تشکر از همراهی بسیار خوب مردم و انجمن‌های مردم نهاد برای خاموش کردن آتش، اضافه کرد: عامل این آتش سوزی انسانی بود، ولی هنوز درباره عمدی یا غیرعمدی بودن آن نمی‌توان اظهار نظر کرد.

او با بیان اینکه برآورد‌های اولیه حاکی از سوختن ۱۷ هکتار از این منطقه حفاظت شده طی دیشب و امروز است، یادآور شد: این منطقه از اراضی تحت مدیریت حفاظت محیط زیست است و منابع طبیعی استان بنا به وظیفه ذاتی خود برای حفاظت از سرمایه‌های ملی به کمک محیط زیست برای اطفای حریق رفته است.

مسلم مرادی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سروآباد نیز به ایسنا گفت: بعد از شعله ور شدن آتش در جنگل‌های کوسالان بلافاصله با فراخوان عمومی در فضای مجازی نیرو‌های اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان و نیرو‌های مردمی برای اطفای حریق به محل رفتند.

مرادی افزود: با توجه به وزش باد، تاریکی هوا و صعب العبور بودن مسیر، مهار آتش سوزی بسیار دشوار بود، اما با تلاش بی وقفه و خستگی ناپذیر نیرو‌های مردمی و منابع طبیعی حریق بعد از هفت ساعت تلاش بی وقفه حوالی ساعت پنج بامداد مهار شد.

او یادآور شد: بعد از مهار آتش سوزی، بدلیل وزش باد، آتش دوباره شعله ور شد و اکنون بخشی از جنگل‌های کوسالان در آتش می‌سوزد و همکاران و نیرو‌های اطفاء حریق و مردمی همچنان مشغول خاموش کردن آن هستند.

رییس اداره منابع طبیعی سروآباد اضافه کرد: با وسعت سطح درگیر حریق تقاضای کمک و اعزام نیروی پشتیبان کرده ایم و به محض رسیدن نیرو‌های کمکی عملیات مهار آتش با شدت بیشتری دنبال می‌شود.

مرادی گفت: با تلاش یک اکیپ واکنش سریع منابع طبیعی سروآباد، ۲ گروه اطفاء حریق منابع طبیعی مریوان، یک گروه اطفاء حریق شهرستان سنندج و گروه‌های مردمی این آتش سوزی بامداد یکشنبه مهار شد، ولی از ساعت ۹ صبح امروز دوباره شعله ور شد که در تلاش برای اطفای آن هستیم.

این سومین باری است که این منطقه دچار آتش سوزی می‌شود. امسال ۵ فقره آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی سروآباد اتفاق افتاده که در پی آن ۱۵ هکتار مرتع، چهار هکتاز جنگل و ۲ هکتار از اراضی جنگلی این شهرستان سوخته است.

شاهدان محلی می‌گویند، وقوع آتش سوزی‌ها عمدی و توسط فردی است که با موتورسیکلت به این منطقه رفته و تاکنون بیش از ۱۵ هکتار جنگل‌های با ارزش این منطقه و بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری طعمه جهل و نادانی این فرد شده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.