کمیسیون حقوق بشر افغانستان خواستار توضیح در مورد رهایی زندانیان طالبان شد

کمیسیون حقوق بشر افغانستان از دولت این کشور خواست که در مورد آزادی زندانیان طالبان توضیح دهد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، کمیسیون حقوق بشر افغانستان از دولت این کشور خواست که در مورد آزادی زندانیان طالبان توضیح دهد.

این کمیسیون با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از معطل شدن شروع مذاکرات صلح به دلیل مشکلات موجود در روند رهایی زندانیان نگران است.

این کمیسیون تاکید کرده است که تامین صلح برای بهبود وضعیت حقوق بشر و حفاظت از غیر نظامیان ضروری است و باید حقوق و منافع قربانیان را در نظر داشت، همچنین حق طی مراحل قانونی افراد سلب آزادی شده را نباید نادیده گرفته شود.

در اعلامیه تاکید شده که بر اساس عرف حقوق بشردوستانه بین‌المللی، کمیسیون بر این نظر است که زندانیانی که به جرم جنایت جنگی یا جنایت علیه بشریت محکومند یا هنوز محاکمه‌شان در مورد این جرایم جریان دارد، پیش از مذاکرات صلح یا حتی پس از آن آزاد نشوند.

این اعلامیه افزوده است: هر نوع کاهش در مجازات اینگونه زندانیان هم باید در تطابق با حقوق بین‌الملل و همسویی با موازینی که تضمین‌کننده حقوق قربانیان باشد صورت گیرد.

کمیسیون حقوق بشر تاکید کرده است برای آنکه مساله رهایی زندانیان مانع آغاز گفتگو‌های صلح نشود، لازم است که هر دو جانب اطلاعات بیشتری را در دسترس مردم قرار دهند.

به گفته این کمیسیون، وضعیت زندانیانی که قبل از اتمام حبس‌شان آزاد شده‌اند باید توسط یک مرجع مستقل ثالث نظارت شو‌د تا از فعالیت‌های مجرمانه آنان، به‌خصوص فعالیت‌هایی که ممکن است منجر به قربانی شدن غیر نظامیان شوند جلوگیری شود.

گفتنی است که اخیرا حکومت افغانستان اعلام کرده است که نمی‌تواند ۵۹۲ تن از زندانیان طالبان را به دلیل جرائمی که انجام داده‌اند آزاد کند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از دولت خواست که از وضعیت این افراد اطلاعات دقیقی را در دسترس عموم قرار دهد که آیا این افراد در محکمه قانونی محاکمه و محکوم شده‌اند یا خیر؟ و در این مورد امکان نظارت این کمیسیون را بر این ۵۹۲ زندانی طالب فراهم کند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر گفته است که از وضعیت زندانیانی که در اسارت طالبان هستند نیز نگران است و این گروه باید ضمن ارائه معلومات در مورد وضعیت آنان به این کمیسیون اجازه دهد تا از آنان نیز نظارت کند.

این کمیسیون افزوده است که بر اساس گزارش‌ها، طالبان تاکنون تقریبا ۷۰۰ تن از زندانیان نیرو‌های امنیتی و دفاعی افغانستان را رها کرده‌اند، اما مشخص نیست که وضعیت شمار باقی زندانیان مربوط به منازعه در نزد طالبان از چه قرار است.

این کمیسیون از حکومت افغانستان، طالبان و آمریکا خواسته است که به پرسش‌ها درباره طی مراحل قانونی، نظارت، تایید هویت و مراقبت از زندانیان رها شده پاسخ دهند.

قابل ذکر است که روند تبادل زندانیان میان دولت افغانستان و طالبان به دلیل عدم رهایی ۵۹۲ زندانی از سوی حکومت افغانستان و تاکید طالبان بر رهایی آنان متوقف است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار