اپیدمی‌های مرگبار جهان را بشناسید

جامعه بشری از گذشته تاکنون با اپیدمی‌های متعددی مواجه شده و شاید هیچ جنگ و بلای طبیعی به اندازه آن‌ها تلفات انسانی نداشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، زمستان سال گذشته جهان عرصه تاخت و تاز ویروس ناشناخته‌ای شد. دانشمندان نامش را کرونا گذاشته و گفتند شباهت زیادی به ویروس‌های آنفلوانزا و سارس دارد.

کرونا به سرعت از چین که مبدا آن بود به سایر کشور‌های جهان سرایت کرد. ویروسی که به ادعای برخی‌ها ساخته دست بشر است، بسیار وحشی و افسار گسیخته به نظر می‌رسد.

در حال حاضر در اذهان عمومی، موج‌های منفی برای کنترل بیماری شکل گرفته است و بسیاری از دانشمندان پرورش یافته در عصر فراصنعتی در تلاشند، راهی برای پیشگیری و درمان پیدا کنند.

با نگاهی به اپیدمی‌های کشنده طول تاریخ و سرانجام آن‌ها می‌توان دریافت، این اولین باری نیست که جهان با بیماری‌های همه گیر مواجه می‌شود و شاید آخرین بار هم نباشد.

اپیدمی ایدز/ اچ آی وی:

بیماری همه گیر ایدز در سال ۱۹۱۷ از کشور جمهوری کنگو در جنوب آفریقا شیوع پیدا کرد و تا سال ۱۹۸۱ جان ۳۶ میلیون نفر را گرفت. ایدز به دلیل عدم کشف شیوه درمانی مناسب، یکی از طولانی‌ترین اپیدمی‌های تاریخ است. براساس آمار انجمن جهانی ایدز، ۳۱ تا ۳۶ میلیون نفر ناقل بیماری هستند و تعداد انگشت شماری از آنان درمان شده‌اند. اچ آی وی از جمله بیماری‌های صعب العلاج است و فقط می‌توان از مبتلا شدن به این بیماری پیشگیری کرد.

ایدز

اپیدمی سریالی آنفلوانزا

آنفلوانزا بیماری است که هر از چند گاهی اوج می‌گیرد و بسیاری را به کام مرگ می‌برد. به گفته محققان ویروس آنفلوانزا، بسیار باهوش است و در هر اپیدمی نوع جدید از خود به نمایش می‌گذارد.

این ویروس فقط در سال ۱۹۶۸ یک میلیون نفر را قربانی کرد. همچنین ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر هم در بازه دو ساله (۱۹۱۸-۱۹۲۰) قربانی شدند.

این بیماری در کشور‌های مختلف شیوع پیدا کرده به طور مثال آنفلوانزایی معروف به آنفلوانزای آسیایی جان ۲ میلیون نفر را گرفته است، اما بعد‌ها همین آنفلوانزا در روسیه تغییر ژن داده و به آنفلوانزای روسی معروف شد.

آنفولانزا

اپیدمی وبا

موج‌های بیماری وبا یکی از کشنده‌ترین اپیدمی‌های جهان بود. وبا در آخرین شیوع خود بین سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۱۱، حدود ۸۰۰ هزار نفر را در مناطق مختلف جهان به کام مرگ کشاند. این در حالی است که وبا پیش‌تر و در بین سال‌های ۱۸۵۲ تا ۱۸۶۰ با گرفتن جان ۱ میلیون نفر به جهانیان هشدار داده بود.

وبا

اپیدمی‌های طاعون

بیماری مخوف طاعون در اولین شیوع‌ خود حدود ۱۵۰۰ سال پیش طی یک سال جان یک میلیون نفر را گرفت.

به طاعون به این علت بیماری مخوف می‌گویند، که طبق آمار بین سال‌های ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۳ حداقل جان ۷۵ میلیون نفر را گرفته است. حتی برخی صاحب نظران شمار جان باختگان را تا ۲۰۰ میلیون نفر تخمین زدنده‌اند.

طاعون

با نگاهی به تاریخچه بیماری‌های همه گیر می‌توان فهمید، این نوع بیماری‌ها مهار نمی‌شوند، مگر با رعایت چند نکته بهداشتی و مصرف دارو می‌توان این سلاح‌های کشتار جمعی را کنترل کرد.

کرونا هم از قوانین بیماری‌های اپیدمی جهانی، پیروی می‌کند. برای این ویروس نیز دانشمندان هنوز موفق به کشف واکسن و دارو نشده اند.
همه اپیدمی‌ها در اوایل شیوع، بسیار مهلک و ترسناک بوده‌اند، ولی با گذشت زمان و آشنایی با بیماری و عوامل آن، تهدیدات این بیماری‌ها مهار و خنثی شده است.

بسیاری از افراد منتظر شنیدن خبر‌هایی درباره کشف واکسن کرونا هستند، اما مشخص نیست که این خبر در چه سالی منتشر شود. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، واکسن این بیماری افسار گسیخته به احتمال زیاد تا اواخر سال جاری ساخته می‌شود و در دست همگان قرار می‌گیرد.

البته نباید از تنها راه مقابله با این ویروس یعنی ماسک زدن غفلت کنیم تا کرونا بیشتر از این فرصت جولان و تاخت و تاز را نداشته باشد.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۰۸ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
اپیدمی اختلاس رو فراموش نکنید
آخرین اخبار