۱۳۹ قلم اشیای تاریخی در زنجان کشف شد

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان زنجان از کشف ۱۳۹ قلم اشیای تاریخی در زنجان خبر داد و گفت: اخیرا هم پنج شیء تاریخی در زنجان مربوط به هزاره قبل از میلاد و دوره هخامنشی کشف شده است.

میراث فرهنگیبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، مرادی فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به آمار کشف اشیای تاریخی در زنجان اظهار کرد: در مرحله نخست طی دستگیری یک باند در ۶ ماه گذشته ۴۷ پلاک طلا و یک کمربند چرمی کشف شد که قدمت آن‌ها مربوط به دوره ساسانی بر می گردد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به اینکه پیگیری‌ها در این رابطه ادامه داشت تا اینکه اخیرا پنج نفر دیگر نیز دستگیر شدند که اجناس مکشوفه را به یک عتیقه فروش تهرانی فروخته بودند، افزود: اشیایی که این دوره کشف شد، شامل یک عدد ریتون سفالی با سر بزکوهی با قدمت دوره اشکانی، یک عدد ریتون سفالی به شکل حیوان با قدمت هزاره اول قبل از میلاد، یک عدد ظرف شیشه‌ای ظریف با قدمت دوره ساسانی، سه عدد سنجاق سر از جنس طلا به شکل حیوان افسانه‌ای از دوره هخامنشی است.

او تصریح کرد: اشیای تاریخی کشف شده از نظر قیمتی بسیار ارزشمند بوده و در بازار این اجناس به قیمت بالایی معامله می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان زنجان گفت: همچنین یک عدد صورتک از جنس نقره متعلق به دوره ساسانی، یک عدد چنگال با سر به شکل قاشق کوچک از جنس نقره متعلق به دوره ساسانی نیز از دیگر اشیای کشف شده است.

مرادی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون پنج دستگاه فلزیاب، ۱۳۹ قلم اشیای تاریخی و ۱۸ متهم نیز دستگیر شدند.

او افزود: قاچاقچیانی که نسبت به کشف این اشیای تاریخی اقدام می‌کنند، اغلب قصد خروج این اجناس را از کشور دارند، تا در حراجی‌های خارج از کشور به فروش برسانند.
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.