افزایش تعرفه ناوگان حمل و نقل عمومی در شیراز/ سر گردانی مردم میان مسئولان و رانندگان

مردم شیراز در تابستان امسال علاوه بر افزایش نرخ کالاها، باید بهای گران شدن تعرفه ناوگان حمل و نقل عمومی را نیز بپردازند.

افزایش تعرفه ناوگان حمل و نقل عمومی در شیراز/ سر گردانی مردم میان مسئولان و رانندگان

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، بر اساس مصوبه شورای شهر شیراز کرایه تاکسی در شیراز ۲۵ درصد افزایش یافت و نرخ کرایه تاکسی‌های بی سیم، ترمینال‌ها، راه آهن و فرودگاه نیز با رشد ۳۰ درصدی نسبت به تابستان پارسال همراه بوده است.

اجرای افزایش کرایه تاکسی و اتوبوس در شیراز، موضوع تکراری است که در گذشته با افزایش سالانه بهای بنزین پس از عید نوروز به صورت خودجوش افزایش کرایه تاکسی‌های گردشی، شخصی مسافربر و اتوبوس‌های شرکت واحد در شیراز افزایش می‌یافت و این امر باعث مشکلات و درگیری میان مسافران و رانندگان می‌شد.

اما پس از آن و با سهمیه بندی بنزین افزایش قیمت به صورت سالانه و با تایید شورای شهر و فرمانداری اعلام و اجرا می شد.

بالا رفتن یک باره قیمت بنزین و تورم ناشی از مسائل اقتصادی و کوچک‌تر شدن سبد خرید خانواده‌های شیرازی از یک سو و گرانی لوازم یدکی مورد نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی و هزینه‌های جاری زندگی رانندگان وسایل نقلیه عمومی از سوی دیگر باعث شده تا هر دو طرف ماجرا از افزایش این قیمت رضایت کافی را نداشته باشند.

ناوگان اتوبوسرانی که نقش مهمی در جابجایی شهروندان در طول سال دارد نیز از این امر مستثنی نیست و با افزایش قیمت‌ها در تمامی بخش‌ها، چاره‌ای جز افزایش قیمت کرایه اتوبوس‌ها هم باقی نمی‌ماند و شهروندان اگر به هر دلیل استفاده از تاکسی را کمتر در برنامه خود قرار دهند چاره‌ای جز استفاده از اتوبوس و مترو ندارند و از سوی دیگر بنا به آمار رسمی، ۹۸ درصد ناوگان تاکسیرانی شیراز مجهز به سیستم گاز سوز سی ان جی هستند که از لحاظ قیمت و تأثیر در آلودگی هوا به مراتب به صرفه تر از بنزین است و  گرانی بنزین نباید نقشی در افزایش قیمت کرایه تاکسی داشته باشد.

نارضایتی شهروندان از روند پلکانی افزایش قیمت‌ها

خانم معینی که خود را خانه دار معرفی می‌کند با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی بر همه اقشار جامعه تأثیر می‌گذارد، گفت: رانندگان تاکسی شغل دشواری دارند و می دانیم که گرانی بر خانواده‌های ایشان هم فشار می‌آورد اما کاش می‌شد تمهیداتی در نظر گرفت که به جای افزایش قیمت به نحو دیگری از رانندگان حمایت کرد.

رضا بهادری دانشجوی رشته برق نیز بیان کرد: در شرایط فعلی و با گران شدن نرخ تاکسی‌های اینترنتی تنها راه سفرهای درون شهری استفاده از مترو، اتوبوس و تاکسی است که با تعطیلی‌های چند هفته‌ای اتوبوس‌ها و مترو ناچار به استفاه از تاکسی هستیم.

او، با اشاره به گاز سوز بودن اغلب تاکسی‌ها، تصریح کرد: بهترین راه حل، ارائه سوخت نیم بها به ناوگان تاکسیرانی است تا بدون افزایش قیمت بتوانند سرویس دهی بهتری داشته باشند و همین امر موجب می‌شود مردم در مقابل خودروهای شخصی از تاکسی‌های دارای مجوز استفاده کنند.

همچنین مرتضی رهنما، معلم باز نشسته ادامه داد: همیشه برای من همین این پرسش مطرح است که چرا نمی‌توان با برنامه ریزی اصولی از افزایش قیمت‌های حمل و نقل جلوگیری کرد.

او، افزود: در برخی مسیرها و خط ویژه تنها تاکسی‌ها اجازه فعالیت دارند، اگر تمهیداتی در این خصوص اندیشیده شود که تاکسی‌ها مجال فعالیت بیشتری در سطح شهر داشته باشند و یا از سیستم تاکسی متر برای محاسبه نرخ کرایه استفاده شود رغبت مردم برای استفاده از تاکسی‌ها بیشتر می‌شود.

جعفر زاده مدیر فروشگاه لوازم ساختمانی با اشاره به اینکه افزایش قیمت‌ها به صورت پلکانی بر روی همه چیز تاثیر گذاشته، اضافه کرد: افزایش کرایه تاکسی و اتوبوس بر کرایه وانت‌ها و سایر وسایل حمل و نقل باری شهری هم تاثیر می‌گذارد و همین بالا رفتن کرایه در عرضه نهایی کالا هم مؤثر است، چرا که کالای مورد نیاز مردم با در نظر گرفتن درصد رشد کرایه جابه جایی افزایش قیمت پیدا می‌کند.

مدبر، یکی از زنان شاغل نیز تاکید کرد: اکثر خانم ها علاوه بر استفاده از اتوبوس و مترو در بیشتر موارد به جای استفاده از مسافربرهای شخصی از تاکسی به عنوان یک وسیله مطمئن و ایمن استفاده می‌کنند، هرچند در برخی مسیرها ناچار به استفاده از خودروهای شخصی هستند.

او، با اشاره به اینکه نرخ کرایه می‌تواند تأثیر بسزایی در استفاده بیشتر مردم از تاکسی‌ها داشته باشد،گفت: اگر با بسته‌های حمایتی سوخت یا لوازم یدکی و یا طرح‌های دیگر بتوان قیمت کرایه تاکسی را افزایش نداد، مردم از تاکسی بیشتر استفاده می‌کنند و همین امر به درآمد زایی بهتر تاکسی‌ها کمک بسیاری می کند.

افزایش قیمت و کمبود لوازم یدکی دغدغه اصلی رانندگان

رضا منوچهری از رانندگان قدیمی تاکسی در شیراز با تاکید برگرانی بی سابقه لوازم یدکی و استهلاک ماشین در خیابان‌های شیراز بیان کرد: خود ما رانندگان هم از افزایش قیمت راضی نیستیم چرا که باعث می‌شود بسیاری از مسافران به جای تاکسی از وسایل نقلیه دیگر استفاده  کنند اما با توجه به مسائل معیشتی و گرانی‌ها چاره‌ای جز این نیست.

یکی دیگر از رانندگان نیز با اشاره به شرایط اقتصادی، تصریح کرد: اگر قیمت‌ها در دیگر زمینه‌ها کاهش پیدا می‌کرد و یا با ثبات اقتصادی روبرو بودیم نیازی به افزایش بهای کرایه‌ها نبود.

افزایش قیمت کرایه تاکسی و اتوبوس ربطی به ویروس کرونا ندارد

مسعود حسن شاهی رئیس ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی شیراز با بیان اینکه پیش از این اعلام شده بود تاکسی‌ها به بهانه کرونا حق افزایش قیمت خودسرانه را ندارند، ادامه داد: این افزایش قیمت ربطی به شیوع کرونا و تعطیلی‌ها ندارد، بلکه طبق قانون و بر اساس نرخ تورم همه ساله افزایش قیمت بصورت کارشناسی محاسبه و به شورای شهر شیراز اعلام می‌شود.

او، با اشاره به اینکه قیمت پیشنهادی سازمان تاکسیرانی از سوی  شورای شهر تعدیل و به فرمانداری اعلام شده است، افزود: افزایش قیمت پس از بررسی فرمانداری و اعلام عمومی قابل اجرا است و تا آن زمان نرخ کرایه مانند قبل محاسبه می‌شود.

حسن شاهی اضافه کرد: این افزایش قیمت همه ساله در اردیبهشت ماه انجام می شد که در سال جدید به دلیل شرایط ویژه و تعطیلی کسب و کارها در دوران کرونا پس از چند ماه در تیرماه امسال این افزایش قیمت اعلام و در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل تاکسیرانی شیراز اظهار کرد: این افزایش کرایه به صورت سنواتی و با در نظر گرفتن تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی در زمینه حمل و نقل در نظر گرفته شد که طبق آخرین آمار بانک مرکزی نرخ تورم در حوزه حمل و نقل ۴۹ درصد اعلام شده است.

او، در پاسخ به اینکه این افزایش کرایه بی تردید در استفاده شهروندان از تاکسی تأثیر منفی می گذارد و نارضایتی مردم را در زمان تعطیلی و رکود ناشی از ویروس کرونا بدنبال دارد، گفت: این مورد دو وجهی است و باید از دو زاویه بررسی شود، همان طور که افزایش کرایه برای شهروندان دشواری‌های خود را با توجه به سطح درآمد و کسب و کار به همراه دارد اما از سوی دیگر باید شرایط زندگی و درآمد رانندگان تاکسی و اتوبوس هم مد نظر قرار بگیرد.

حسن شاهی با اشاره به گرانی بی رویه لوازم مصرفی و یدکی اتوبوس و تاکسی، بیان کرد: علاوه بر هزینه‌های تعمیرات و استهلاک وسایل نقلیه عمومی، رانندگان و خانوده آنان نیز به عنوان شهروندان شیراز با همان مشکلات جاری اقتصادی روبرو هستند.

مدیرعامل تاکسیرانی شیراز با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی رانندگان تاکسی و اتوبوس با توجه به وجود رانندگان و خودروهای شخصی، چندان مساعد نیست، تصریح کرد: همان طور که افزایش قیمت کالای مورد نیاز خانوارهای شیراز در زندگی و معیشت آنان تأثیر مستقیم داشته، رانندگان تاکسی و اتوبوس نیز با همین مسائل روبرو هستند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار