تپه باستانی تل خسرو در بویراحمد دچار حریق شد

تپه باستانی تل خسرو در شهرستان بویراحمد دچار آتش سوزی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، آتش سوزی مراتع نزدیک به تپه باستانی تل خسرو در شهرستان بویراحمد ظهر دیروز سه شنبه، ۳۱ تیرماه طعمه حریق شد.

آتش که به سمت آخرین نقطه تپه باستانی تل خسرو در حال حرکت بود با تلاش نیروهای مردمی و همچنین حضور تیم‌های امدادی آتش‌نشانی مهار شد.

رحیم دادی نژاد، معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از تپه باستانی تل خسرو یاسوج گفت: آتش سوزی اخیر در ضلع جنوبی بدنه تپه و اراضی اطراف آن بوده و هیچ گونه خسارت به قسمت باستانی تپه وارد نشده است.

او افزود: این تپه باستانی در سال ۱۳۵۲در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

دادی نژاد بیان کرد: این اثر باستانی از مهم ترین تپه باستانی در دشت یاسوج است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به انجام لایه نگاری توسط کارشناسان مجرب میراث فرهنگی انجام گرفته است، گفت: بر اساس این کارشناسی قدمت این تپه مربوط به هزاره چهارم و پنج قبل میلاد است.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در کاووش باستان شناسی آثاری از دوران ساسانی و تدفین هایی از دوران اسلامی نیز در این اثر تاریخی کشف شده است.

دادی نژاد گفت:  در لایه های سطحی بالای تپه آثاری از قلعه دوران معاصر نیز مشاهده شده است.

او بیان کرد: گستره محوطه اطراف آن نشان از اهمیت تپه از لحاظ باستان شناسی دارد که نیاز به گمانی زنی مجدد جهت تعیین وضعیت حقوق این تپه تاریخی را دارد.

گفتنی است که تپه خسرو یا تل خسرو مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد و در پنج کیلومتری جنوب یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در روستای به نام تل خسرو در شهرستان بویراحمد واقع شده‌است. این اثر در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۵۵۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.