آیا وقف قله دماوند صحت دارد؟

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران گفت: قله دماوند به دلیل انفال بودن اصلاَ قابلیت وقف ندارد و موقوفه بودن آن از اساس کذب است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،حجت‌الاسلام ابراهیم حیدری‌جناسمی مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران به انتشار خبری مبنی بر وقف قله دماوند در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: قله دماوند به دلیل انفال بودن اصلاَ قابلیت وقف ندارد و موقوفه بودن آن از اساس کذب است.

او با بیان اینکه برخی افراد با فضاسازی‌های نادرست و بازی با کلمات قصد سوءاستفاده از فضای موجود را دارند و می‌خواهند اذهان مردم را منحرف کنند افزود: این افراد با جریان‌سازی و خبرسازی‌های نادرست قصد دارند به فرهنگ وقف صدمه وارد کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان اینکه منطقه ملار دارای دو مرتع است که برای یکی از آن‌ها نقشه‌برداری صورت گرفته، گفت: برای یکی از یال‌های مرتع ملار که از قله دماوند فاصله دارد و سابقه وقفیت آن مربوط به سال۱۳۴۱  است، در سال۸۲ سند دفترچه‌ای به نام موقوفه صادر شده است.

سازمان اوقاف و امور خیریه نیز با تکذیب اخذ سند وقفی برای قله دماوند اعلام کرد:

 موقوفه ملار مربوط به قریه و مراتع ملار است که تاریخچه آن به حدود ۹۰ سال پیش بازمی‌گردد و به دلیل اینکه این موقوفه به تملک پهلوی اول درآمده بود، در سال ۱۳۲۳ در دادگاه به وقفیت برگشت و در سال ۱۳۷۴ نیز در شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور وقفیت پلاک ۶۸و ۶۹ اصلی بخش ۷ لاریجان محرز گردیده و متعاقباً در سال ۱۳۸۴پس از طی تشریفات قانونی ثبت املاک، پلاک‌های فوق به نام موقوفه بر اساس قوانین موضوعه کشور تثبیت شده است. لذا این موقوفه مربوط به یک قریه و مراتع آن در اطراف کوه دماوند است و به هیچ وجه شامل خود کوه دماوند نمی‌شود.


انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
باهر
۲۱:۴۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
واقعا ضروری هست که تحقیق علمی شود که ایا واقف خود معتقد به مسایل شرعی بوده و فرد درستکاری بوده است یا خیر یا فرد ظالمی بوده که زمین های مردم محروم و ضعیف را غصب کرده ویا زمینهای بایر و مراتع و جنگلهارا بدون حیازت کردن تصاحب کرده و با زور برای انها سند تهیه کرده و در اواخر عمر از ترس مرگ و جهنم رفتن انها را وقف کرده است !!!
ان هم اموالی که اصلا مال او نبوده است و بازور و تعدی غصب کرده و یا انفال را تصاحب کرده است! !!
Iran (Islamic Republic of)
شیوا
۲۱:۵۵ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
خدای من