نرخ جدید حق الزحمه بنگاه‌های معاملات ملکی و نمایشگاه‌های خودرو در گیلان اعلام شد

رئیس سازمان صمت گیلان گفت: نرخ جدید حق الزحمه بنگاه‌های معاملات ملکی و نمایشگاه‌های خودرو در استان تعیین شده و تخطی از این نرخ ها تخلف است و با متخلفان برخورد می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، فرهاد دلق پوش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از اعلام نرخ جدید حق الزحمه بنگاه‌های معاملات ملکی و نمایشگاه‌های خودرو در استان خبر داد و گفت: تخطی از این نرخ ها، اخلال در بازار است و با متخلفان برخورد می‌شود.

او  افزود: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و کمیسیون نظارت استان، نرخ خدمات حق العمل کاری فروش معاملات ملکی تا مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در مجموع یک درصد از دو طرف (نیم درصد خریدار و نیم درصد فروشنده) تعیین شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: این نرخ‌ها با توجه به بررسی کمیته‌های کارشناسی و مدنظر قراردادن وضعیت معیشت طبقات مختلف مردم مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و سپس با رای اکثریت آراء در ستاد تنظیم بازار مصوب شد از این رو پس از ابلاغ نرخنامه با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

دلق پوش افزود: از مبلغ پانصد میلیون تا یک میلیارد تومان هشت دهم درصد از دو طرف (چهار دهم درصد خریدار و چهار دهم درصد فروشنده) و از مبلغ یک میلیارد تا دو میلیارد تومان شش دهم از دو طرف خریدار و فروشنده (سه دهم درصد) و بالاتر از دو میلیارد تومان نیم درصد از دو طرف معامله (۲۵صدم درصد) باید دریافت شود.

او گفت: همچنین حق العمل اجاره یک سوم مبلغ اجاره ماهیانه از دو طرف برای موجر و مستاجر هر کدام یک ششم تعیین شده است و حق العمل رهن معادل ۲.۵ درصد مبلغ رهن به عنوان اجاره از طرفین است که یک ششم آن مربوط به مالک و یک ششم آن مربوط به مستاجر است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان افزود: رعایت نرخ افزایش اجاره بهای مسکن ابلاغ شده براساس دستور رئیس جمهور، از سوی تمامی بنگاه‌های معاملات ملکی استان لازم الاجرا است که در کلانشهر‌ها بیش از ۲۰ درصد و در سایر شهر‌ها بیش از ۱۵ درصد ممنوع است و در این خصوص شهر رشت کلانشهر محسوب نمی‌شود.

دلق پوش، به حق العمل خرید و فروش خودرو نیز اشاره کرد و گفت: حق العمل بر اساس ارزش روز خودرو تا مبلغ یکصد میلیون تومان یک درصد از دو طرف (نیم درصد فروشنده و نیم درصد خریدار) و حق العمل بر اساس ارزش روز خودرو بالاتر از یکصد تا ۳۰۰ میلیون تومان هشت دهم درصد از دو طرف معامله چهار دهم درصد خریدار و چهار دهم درصد فروشنده تعیین شده است.

او افزود: همچنین حق العمل بر اساس ارزش روز خودرو بالاتر از ۳۰۰ میلیون تومان نیم درصد از دو طرف معامله (۲۵ صدم درصد خریدار و ۲۵ صدم درصد فروشنده در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: تمامی فرمانداران شهرستان‌های استان نسبت به اجرایی شدن نرخ حق الزحمه بنگاه‌های معاملات ملکی و نمایشگاه‌های خودرو در تمامی شهرستان‌ها از طریق کمیسیون‌ها نظارت نتایج را به دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار استان (سازمان صمت) منعکس کنند.

 فرهاد دلق پوش تصریح کرد: روسای اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌های ذی ربط موظفند ظرف مدت یک هفته از دریافت این نرخنامه، نسبت به اجرایی شدن آن اقدام کنند و در غیر این صورت سازمان صنعت، معدن و تجارت با متخلفان با جدیت تمام، برخورد قانونی را انجام خواهد داد.

 

 

انتهای پیام/م.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.