رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای:

نیازمند تبدیل آموزش‌های مهارتی به گفتمان اجتماعی هستیم

صالحی عمران گفت: نیازمندیم که بحث آموزش‌های عالی مهارتی تبدیل به گفتمان اجتماعی شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، نخستین نشست خبری روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای سال ۹۹ با محوریت حرفه گرایی در آموزش عالی و ارائه گزارش فعالیت‌های مهارت آموزی دانشگاه، صبح امروز با حضور ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد.

در این نشست صالحی عمران درباره روز ملی کار آفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: ما نیازمندیم که بحث آموزش‌های عالی مهارتی تبدیل به گفتمان اجتماعی شوند و بهترین افرادی که می‌توانند این روند را به فرهنگ اجتماعی تبدیل کنند، رسانه‌ها هستند.

او ادامه داد: ۱۷۶ دانشکده و آموزشگاه مختص به دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ۱۱۴ شهر‌ ایران مستقر هستند، بنابراین این دانشگاه از نظر جغرافیایی در پهنه کشور به صورت عالی حضور دارد؛ این امر ظرفیت خوبی برای توسعه آموزش‌های مهارتی را فراهم کرده است.

صالحی عمران تصریح کرد: در حال حاضر در دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۵۳ دانشکده از ۱۷۶ دانشکده به علت تفکیک جنسیتی مختص به دختران است و ۱۲۳ تعداد از آن‌ها هم مختص به پسران است. تعداد کل جمعیت دانشجویی ۱۴۰ هزار نفر است که ۳۸ درصد دانشجویان دختر و باقی پسر در دو نوبت روزانه و شبانه هستند.

او افزود: ۸۲ درصد دانشجویان روزانه و ۱۸ درصد آنان در نوبت دوم تحصیل می‌کنند که این به معنای رایگان بودن آموزش‌های بیشتر دانشگاه فنی و حرفه‌ای است. براین اساس فراهم کردن فرصت‌های برابر در جامعه باید مورد توجه قرار بگیرد.

صالحی عمران ادامه داد: نقطه قوت دانشگاه توسعه کلاس‌های عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی است و ارتقای شایستگی‌های شغلی در کار‌های عملی در سال جهش تولید از اهداف این دانشگاه است. دانشگاه فنی و حرفه‌ای نگاه قوی به اقتصاد دارد تا با پرورش دانشجویان آنان را برای اشتغال در جامعه آماده کند.

تخصیص بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی به کار‌های عملی

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: یکی از برنامه‌های جدی دانشگاه، توجه به آزمایشگاه و کارگاه هاست که حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه به کار‌های عملی اختصاص داده شده است.

او با تاکید براینکه  آموزشی که منتهی به تولید و اشتغال نشود، ارزشی ندارد، گفت: یکی از برنامه‌های جدی دانشگاه فنی و حرفه‌ای توجه به مراکز نوآوری و استارتاپ هاست. ۲۷ مرکز نوآوری در این دانشگاه مستقر هستند، همچنین ۶۶ دانشکده با این مراکز در حال همکاری هستند. 

صالحی عمران گفت: در ترم جاری حدود ۸۷ درصد دروس در دانشگاه فنی و حرفه‌ای در کل کشور به صورت مجازی برگزار شد. با طراحی نرم افزار سمیاد توانستیم مهارت‌های یادگیری مجازی را افزایش دهیم و جز دانشگاه‌های اول باشیم که توانسته ایم خود را با شرایط موجود وفق دهیم.

او ادامه داد: یکی از مشکلات عمده به علت شرایط کرونایی در کشور، برگزاری کلاس‌های عملی است و از آنجایی که کارگاه‌های مجازی در کشور توسعه پیدا کرده اند لازم است تا دانشگاه فنی و حرفه‌ای هم در این زمینه پیشرفت کند.

ثبت ۳۵۰ کد رشته جدید در دانشگاه فنی و حرفه‌ای

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: بحث آموزش‌های کمی و کیفی عالی مهارتی در کشور باید توسعه پیدا کنند. حدود ۳۵۰ کد رشته جدید در سال جاری ثبت شدند و ۱۷۶ رشته که بازار کار خوبی نداشتند به صفر رسیدند. سیاست دانشگاه ما توجه به بازار کار دانشجویان است که تغییر و تحول سرفصل ها، بروز رسانی کارگاه ها، ارزش یابی‌های عملی از برنامه‌های جدی دانشگاه در سال جاری است.

صالحی عمران ادامه داد: در حال نهایی کردن تفاهم نامه با آموزش و پرورش و دانشگاه شهید رجایی در خصوص پرورش تربیت معلم و تربیت دبیر هستیم که این تفاهم نامه صورت گرفته باعث افزایش انگیزه دانشجویان به عنوان ادامه تحصیل در دانشگاه فنی و حرفه‌ای خواهد شد.

صالحی عمران با بیان اینکه دو گروه از دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در مقطع کاردانی پیوسته و کاردانی ناپیوسته تحصیل می‌کنند، تاکید کرد: ۵۴ درصد دانشجویان فنی و حرفه‌ای در مقطع کاردانی پیوسته در حال تحصیل هستند تا بتوانند برای جذب اشتغال در جامعه برای سال‌های آینده آماده شوند. این مقطع ارتباط تنگاتنگی بین دوره آموزش هنرستان، کار و دانش و هنرستان به وجود آورده است.

او افزود: در حال حاضر ۱۵۳ رشته در دانشگاه فنی و حرفه‌ای آموزش داده می‌شود که حدود ۴۴ رشته کاردانی پیوسته، ۴۳ رشته کاردانی ناپیوسته، ۷ رشته کارشناسی پیوسته و ۵۹ رشته کارشناسی ناپیوسته هستند.

صالحی عمران درباره ظرفیت های پذیرش دانشجوی این دانشگاه در سال ۹۹ گفت: در نظر داریم تا در سال ۹۹ در دوره کاردانی ۱۲۴ هزار نفر و در دوره کارشناسی ناپیوسته ۵۷ هزار نفر پذیرش شوند و در مجموع حدود ۱۸۰ هزار نفر برای سال ۹۹ اعلام ظرفیت کرده‌ایم.

آموزش مجازی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه دارد

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: حتی اگر ویروس کرونا هم از بین برود از آموزش‌های مجازی به عنوان بخشی از سیاست‌های دانشگاه استفاده خواهیم کردیم.

صالحی عمران گفت: شباهت‌هایی بین دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای وجود دارد؛ هر دو برای آموزش‌های عالی و آموزش‌های مهارتی به تربیت دانشجو اقدام می‌کنند تا یک نیروی انسانی متخصص را وارد بازار کار کنند. دانشگاه فنی و حرفه‌ای روی مهارت‌های عام تمرکز ویژه‌ای دارد که مبتنی بر آموزش‌های مهارتی و عملی است.

او گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشگاه علمی کاربردی می‌توانستند با یک دیگر ادغام شوند، اما هیچ برنامه‌ای برای ادغام این دو دانشگاه وجود ندارد و هرکدام دخالت‌های خاص خود را دارند. در حقیقت دانشگاه علمی کاربردی در حوزه تخصصی نقش ایفا می‌کند و از دانشجویان شهریه دریافت می‌کند، اما دانشگاه فنی و حرفه‌ای به صورت دولتی و بدون گرفتن شهریه از دانشجویان به آموزش اقدام می‌کند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره آمایش این دانشگاه گفت: خاستگاه اولیه بحث آمایش از کشور فرانسه بود و به معنای یک نوع قرینه سازی یا برنامه ریزی منطقه‌ای است که این بحث به علت توسعه پاریس در کشور فرانسه مطرح شد و به علت اینکه توسعه متوازن یا تقسیم کاری مناسب صورت بگیرد در کشور ایران هم مطرح شد.

او گفت: طبیعی است که در آموزش‌های عالی و آموزش‌های مهارتی سیاست‌های آمایشی مورد توجه بسیاری از کشور‌ها قرار بگیرد. 

صالحی عمران تاکید کرد: توسعه متوازن سیستم‌های آموزشی و توجه به کیفیت بالای آموزش‌ها باید در کل کشور انجام شود. البته در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان‌های محروم‌تر در اولویت بیشتری برای رسیدگی به تجهیزات قرار دارند.

ساماندهی مهم‌ترین بحث در سیاست‌های آمایشی

او با بیان اینکه بحث ساماندهی یکی از مهمترین بحث‌ها در سطح سیاست‌های آمایشی است، تاکید کرد: شاید دانشگاه فنی و حرفه‌ای تغییری در دوره‌های کارشناسی خود ایجاد کند و با تاکید بر دروس عملی، تقاضای بازار کار و تقاضامحوری به منظور رقابتی کردن رشته‌ها و افزایش تعداد دانشجویان در دستور کار شورای برنامه ریزی قرار دهد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره اقدامات این دانشگاه برای تولید ماسک در دوران کرونا گفت: وقتی احساس کردیم که جامعه با یک مشکل جدی مواجه شده است بلافاصله همکاران و دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور به تولید ماسک و لوازم ضدعفونی کننده در کارگاه‌ها اقدام کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار