دبیر چهارمین جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر مطرح کرد؛

وزارت ارشاد هیچ حمایتی از نقالان انجام نداده است/برگزاری جشنواره نقالی برای استعداد یابی کودک و نوجوان

میرزاعلی گفت: هدف ما از جشنواره نقالی ایجاد شوق و رغبت در کودکان و نوجوانان برای جشن‌های مذهبی و استعدادیابی است.

مرشد محسن میرزاعلی دبیر چهارمین جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر (نقالان علوی) در گفت و گو با خبرنگارحوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره این جشنواره گفت: تعداد آثار ارسالی به چهارمین جشنواره، حدود ۳۳۰ اثر اعلام شده است و در این جشنواره، مرشدان زورخانه‌ای نیز شرکت داشتند.

وی افزود:این جشنواره فقط درباره حضرت امیرالمومنین علی (ع) است. منابع این جشنواره، کتاب حماسه امام علی (ع)، تاریخ اسلام شیعی، زندگی‌نامه امیرالمومنین، حمله حیدری و ... به علاوه ۲۰ طومار که این طومار به عنوان اولین طومار پرده‌خوانی است که سه سال پیش در دفتر تعزیه حوزه هنری چاپ شد و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.بیشترین آثار ارسالی به جشنواره از همین طومار استفاده کردند.

میرزاعلی گفت:تهرانی‌ها به صورت زنده و در حضور هیات بازبینی که شامل علی ناری، امیر صادقی و مهدی چایانی است، کار خود را اجرا کردند. سایر استان‌ها نیز از طریق فیلم‌های ارسالی، انتخاب می‌شوند. بیشترین شرکت کننده چهارمین جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر (نقالان علوی) از شهرستان‌ها بودند.

او در خصوص خروجی افراد این جشنواره پس از چهار سال افزود: افراد برگزیده را به شهرداری، رادیو و تلویزیون معرفی کردیم. این جشنواره برای معرفی و استعدادیابی افراد با استعداد در این حوزه شکل گرفته است. افرادی که ما به نهاد‌های مربوط معرفی کردیم الان به صورت پویا کار نقالی را ادامه داده‌اند حتی باعث شد کار ما در خارج از مرز‌ها هم گسترس پیدا کند. ما این افراد برگزیده را به جشنواره‌های کشور‌های همسایه نظیر نجف برای برگزاری آیین نقالی فرستادیم که این کار باعث آشنایی کشور‌های دیگر با این هنر آیینی کهن ما می‌شود.

میرزاعلی ادامه داد: پیشتر نیز «جشنواره نقالی و شاهنامه خوانی نقشا» زیر نظر حوزه هنری در روز بزرگداشت فردوسی برگزار شد.

دبیر چهارمین جشنواره سراسری نقالان علوی درباره معیار‌های پذیرفتن افراد اظهار کرد: اول سندیت داستان، دوم شیوه روایت داستان،که به سه صورت قصه گویی، نقالی و پرده‌خوانی است، مهم است. قواعدی در نقالی و پرده‌خوانی، نظیر نوع بیان، بداهه‌گویی، حفظیات شعر، بازی بدن و بیان و .... وجود دارد.

وی در خصوص حمایت از مرشدان و پرده خوانان توسط این جشنواره گفت: ما در این جشنواره بخش پیشکسوتان را داریم که سعی شده در این بخش از آنان حمایت شود. این حرفی که می‌خواهم بزنم در جایگاه مدیریتی نیست، وزارت ارشاد هیچ حمایتی از نقالان انجام نداده است. حوزه هنری انقلاب اسلامی، در چهار سال کار‌های خوبی در این حوزه انجام داده است. کوروش زارعی، مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری دغدغه‌اش حفظ هنر آیینی کشور است و برای این هنر نیز هدف، انگیزه و برنامه دارد، امیدواریم  در این چهار سال و با برگزاری این جشنواره کمکی به آیین پرده‌خوانی و نقالی شود.

جشنواره نقالان علوی و استعدادیابی کودکان، نوجوانان و جوانان

مدیر دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری درباره اهداف چهارمین جشنواره نقالان علوی افزود: ما هدف ایجاد شوق و رغبت در کودکان و نوجوانان و جوانان را برای جشن‌های مذهبی مانند عید غدیر و ملی نظیر شاهنامه داریم.

میرزاعلی گفت:این جشنواره با بخش کودک خود در حال استعداد یابی است. با تبلیغ و زنده نگه داشتن واقعه غدیر و ارائه سیره زندگی امیرالمومنین، قصد پویا کردن جوانان را دارد و  این جشنواره، شعر و ادبیات غنی ایرانی اسلامی را دوباره جاری کرده است.

وی ادامه داد: بخش جدید چهارمین دوره جشنواره نقالان علوی، نعت و منقبت خوانی توسط مرشدان زورخانه است. این جشنواره از رادیو و تلویزیون از ۴ تا ۱۶ مرداد ماه از رادیو و تلویزیون پخش می‌شود. همچنین به دلیل وجود بیماری کرونا، بخش میدانی آن از طریق اینستاگرام به نشانی morshedmohsenmirzaali، کانال آپارات، نرم‌افزار حوزه هنری و هیات آنلاین پخش می‌شود.

میرزاعلی افزود: امروز مرشدان شاخص که در جشنواره حضور پیدا می‌کنند، معرفی می‌شوند. در سایت حوزه هنری نیز، ساعاتی پیش اسامی آثار راه یافته به مرحله بعد نیز اعلام شده است. ۱۰ نفر، منتخب آثار بخش کودک، ۴ نفر در بخش نوجوان، ۱۶ نفر در بخش بزرگسال و چهار نفر هم در بخش مرشد منتخب، به مرحله بعد راه یافتند.

نقالی قابلیت به روز شدن برای مسائل امروز را دارد

مرشد محسن میرزا علی درباره تاریخچه نقالی و پرده خوانی گفت: هنر نقالی، هنری که مختص ایران بوده شامل داستان‌های حماسی است.این هنر در گذشته، مربوط به داستان‌های حماسی بوده و با ظهور اسلام و بعد از واقعه کربلا، داستان‌های نقالی به سمت داستان‌های مذهبی هدایت شده است. یعنی به فراخور مکان هایی که به شنیدن قصه علاقه‌مند بودند یا داستان‌های مذهبی، داستان‌های ملی، داستان‌های افسانه‌ای مثلا امیر ارسلان نامدار استفاده می‌شود اما خیلی از افراد تاریخچه دقیقی نمی‌دانند.بسیاری از افرادتاریخچه دقیقی از هنر نقالی نمی دانند. زیرا این هنر بنا به نیاز مردم درباره مسئله ای به وجود آمده است؛ نقال برای اینکه مردم نسبت به آن موضوع رشد کنند و به تعالی برسند، نقالی انجام داده است.

حال و هوای پرده خوانی کاغذ 

وی درباره پرده خوانی کاغذ اظهار کرد: پارسال در نمایشگاه کتاب تهران، ما پرده خوانی کاغذ را اجرا کردیم. از چگونگی به وجود آمدن کاغذ و اینکه کشور ایران هم تولید کننده اصلی کاغذ بعد از کشور چین بود. ایرانی‌ها در بخش‌های مختلف ایران کاغذ را درست کردند. مثلا استان خوزستان با نیشکر، ظرفیت تولید کاغذ را داراست. ما برای پتانسیلی که ایران برای تولید کاغذ دارد نیز نقالی کردیم؛ نقالی ظرفیت این را دارد که برای هر موضوعی استفاده کنیم؛ موضوع منظورم از شیر مرغ تا جان آدمیزاد است.

انتقاد نقالان از نداشتن جایگاه ثابت

دبیر جشنواره نقالان علوی از مشکلات نقالان گفت:کلا هر حوزه هنری، مشکلات خاص خود را دارد. در ایام کرونا، اوج کار هنری نقالان در ماه رمضان، روز بزرگداشت فردوسی و خیلی مناسبت‌های دیگر بود، بحث بیمه نقالان هم باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از مشکلات نقالان بحث جایگاه ثابت آنان است که نقالان جایگاه ثابت ندارند. حمایت‌هایی که دولت می‌توانست انجام بدهد اما نداد؛ البته حوزه هنری فعلا به بهانه‌های مختلف از نقالان حمایت می‌کند.

وی در خصوص حامیان این طرح افزود: این طرح سه سال برگزار شد. عالم بخش، دبیر سومین دوره نقالان علوی، حسین شفیعی، داوود فتحعلی بیگی کمک‌هایی در این زمینه کردند اما این جشنواره، برای زنده نگه داشتن نام امیر المومنین و واقعه غدیر جامعه تشیع و هم فعالان این عرصه است. ما پیرو همان مسیری بودیم که آغاز کردیم؛ استقبال خوب از این جشنواره انجام شد و بخش‌های مختلف هم اضافه شد که قبلا توضیح دادیم.

گفتنی است، مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی با همکاری معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و اداره کل هنر‌های نمایشی رادیو در راستای ارتقای فرهنگ علوی و ایرانی و نیز تقویت و به‌روزرسانی هنر دیرینه پرده‌خوانی، نقالی و حماسه‌خوانی (نعت و مناقب‌خوانی آل‌الله) در کشور، چهارمین دوره جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر (نقالان علوی) را همزمان با دهه ولایت و امامت (از عید سعید قربان تا عید غدیر خم) برگزار می‌کند.

همچنین روابط عمومی رادیو نمایش نقل کرد که بخش رادیویی «چهارمین جشنواره پرده خوانی ونقالی غدیر» در استودیو هشت مجموعه رادیویی پانزده خرداد در شبکه رادیویی نمایش برگزار خواهد شد و داوران بخش رادیویی، داوود فتحعلی‌بیگی، علی ناری، محمد حسین ناصربخت و اردشیر صالح پور هستند و درباره نکات آموزشی اجرا‌ها گفت و گو خواهند داشت. برنامه‌ای نیز با همین عنوان به تهیه‌کنندگی علی بهرامی از چهارم تا شانزدهم مرداد ماه، هر شب ساعت ۲۲:۳۰ از رادیو نمایش پخش خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار