بی انگیزگی کشاورزان در کشت محصول نخود

ارزانی قیمت نخود در سال‌های اخیر و هزینه‌های زیاد کشت آن، بی انگیزگی کشاورزان را برای کشت این محصول به همراه داشته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ حاتمی رئیس جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه امسال ۱۸۰ هزار هکتار از مزارع کرمانشاه زیر کشت نخود رفته است، گفت : پیش بینی می‌شود حدود ۱۵۰ هزار تن نخود از این سطح زیر کشت برداشت شود.

او گفت : در هر هکتار بر اساس برآورد‌هایی که انجام شده در مراحل کاشت، داشت و برداشت کشاورزان حدود سه میلیون تومان هزینه می‌کنند که با توجه به قیمت ارزان نخود کشاورزان متضرر می‌شوند.

او افزود: ارزانی قیمت نخود در حالی است که در سال‌های اخیر قیمت سایر محصولات سه تا چهار برابر شده و تنها محصولی که قیمت ان ثابت مانده و باعث ضرر کشاورزان شده، نخود است.

او گفت: کشاورزان این محصول را به ازای هر کیلوگرم حدود ۹ هزار تومان می‌فروشند که به هیچ وجه پاسخگوی هزینه‌های تولید نیست.

حاتمی افزود: امسال برای هر نفر کارگر در روز ۱۵۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند، همچنین در کشت مکانیزه برای هر هکتار حدود ۸۰۰ هزار تومان هزینه کرده اند که با توجه به قیمت فروش ضرر کرده اند.

مرادی رئیس شورای ملی نخود ایران هم دلیل کاهش قیمت نخود را واردات نخود در سال‌های اخیر دانست و گفت: این نخود‌های وارداتی از جمله نخود روس، نخود هندی و نخود کانادایی توان رقابت را از کشاورزان گرفته اند.

او گفت: با این وجود کشاورزان علت کشت نخود با توجه به ضرری که متقبل می‌شوند را ضرورت تناوب زراعی با گندم اعلام می‌کنند.

مرادی افزود: نخود نیاز آبی کمی دارد و برای آیش زمین، تناوب زراعی و حاصلخیزی خاک کشتش ضروری است.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار