دادستان عمومی و انقلاب مرکز فارس:

موجودی زندان‌های فارس ۷ درصد کاهش داشته است

حیدر آسیابی گفت: موجودی زندان‌های استان تا پایان تیرماه نسبت به آمار موجودی پایان سال گذشته ۷ درصد و آمار محکومین نیز ۱۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، دادستان عمومی و انقلاب مرکز فارس در بازدید از زندان‌های شیراز گفت: با اجرای بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های قوه قضائیه مبنی بر حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، موجودی زندان‌های استان تا پایان تیرماه نسبت به آمار موجودی پایان سال گذشته ۷درصد و آمار محکومین به زندان نیز ۱۰درصد کاهش داشته است.

حیدر آسیابی بیان کرد: پیرو بخشنامه تیرماه امسال رئیس قوه قضائیه، سه هزار پ ۸۴۰ نفر از محکومین زندان‌های فارس به مرخصی اعزام شدند.

او افزود: آمار متهمین تحت قرار استان فارس از ابتدای امسال به ۱۸درصد رسیده که ۴.۵ درصد از سطح میانگین کشوری کمتر است.

آسیابی همچنین با اشاره به تأکیدات ریاست قوه قضائیه مبنی بر جلوگیری از ورود متهمین به زندان‌ها، گفت: با توجه به حساسیت ریاست قوه قضائیه در خصوص ورود افراد تحت قرار به زندان‌ها، باید همکاران قضایی تا جایی که امکان دارد از فرستادن متهمین به بازداشتگاه‌ها خودداری کنند.

او عنوان کرد: موضوع معرفی متهمین به بازداشتگاهها در اجرای ماده ۲۲۶ قانون آیین دادرسی کیفری و براساس دستورالعمل‌های صادره کاهش جمعیت کیفری باید بررسی شود و هر زمان متهم، کفیل یا وثیقه معرفی کرد هر چند خارج از وقت اداری باشد، قاضی صادر کننده قرار یا قاضی کشیک مکلف به پذیرش آن است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز فارس تأکید کرد: قضات ناظر بر زندان‌ها و اجرای احکام در سطح استان لازم است نهایت تلاش خود را در استفاده از ظرفیت بخشنامه جدید قوه قضائیه بکار گیرند و به تمام زندانیان مشمول با تعدیل تأمین، مرخصی اعطاء کنند.

آسیابی یادآور شد: تعداد ۱۹۹۸ نفر از زندانیان فارس از ابتدای سال جاری با مرخصی پایان حبس از زندان‌های استان آزاد شده‌اند.

او همچنین تأکید کرد: اجرای دادرسی الکترونیکی در قانون پیش‌بینی شده است و با توجه به شیوع بیماری کرونا، باید این موضوع تقویت و ملاقات‌های زندانیان با قضات از طریق ویدئو کنفرانس انجام شود و بازدید قضات از زندان‌ها با رعایت دستورالعمل‌ها بهداشتی انجام شود.

مدیرکل زندان‌های فارس نیز در این جلسه نکات مورد تأکید رؤسای زندان‌ها در تعامل با مجموعه قضایی را بیان کرد و گفت: کاهش جمعیت کیفری، توسعه فعالیت‌های اصلاحی و تربیتی، استفاده از تکنولوژی‌های روز و توسعه دادرسی الکترونیکی از جمله برنامه‌های سازمان زندان‌ها در دوران تحول دستگاه قضا است.

اسحاق ابراهیمی افزود: در راستای کاهش جمعیت کیفری، پیشنهاد می‌شود پذیرش وثائق و کفیل، استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس و استفاده از ظرفیت پابند الکترونیکی، اعطاء تسهیلات با استفاده از تأسیسات حقوقی مندرج در قانون و سعی در عدم معرفی به زندان و بازداشتگاه درحد امکان، مورد توجه قضات قرار گیرد.

مدیرکل زندان‌های فارس تأکید کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و به منظور پیشگیری از این بیماری، زیرساخت‌های استفاده از فناوری‌های نوین و دادرسی الکترونیکی در زندان‌ها فراهم شده است، از این ظرفیت ارتباطی باید در همه مجتمع‌های دادسرا نیز استفاده تا از اعزام زندانیان به مراجع قضایی جلوگیری شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار