مدیرکل زندان‌های گلستان از مرخصی رفتن ۵۶ درصد از زندانیان گلستانی برای پیشگیری از کرونا خبر داد.

علی اصغر رنجبر مدیرکل زندان‌های استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، در رابطه با اقدامات پیشگیرانه و مقابله با کرونا در زندان‌های استان گفت: از آنجایی که محیط زندان یک محیط اجتماعی اجباری است و بیم انتشار ویروس کووید ۱۹ در بین زندانیان از طریق تردد ملاقات کنندگان، ارباب رجوع و یا اعزام زندانیان به مراجع قضایی بود همه این‌ها دست به دست هم داد تا اقدامات پیشگیرانه را زودتر انجام دهیم.

او افزود: در نخستین قدم کارگروه پیشگیری و مقابله با کرونا درسطح زندان‌های استان را تشکیل دادیم و مقرر شد در بدو ورود به زندان دو قرنطینه ایجاد کنیم تا زندانیانی که از مرخصی بر می‌گردند بتوانیم در فضای ۱۴ روزه آن‌ها را قرنطینه کنیم تا آلودگی احتمالی به سایر زندانیان سرایت نکند.

مدیرکل زندان‌های گلستان گفت: با تعاملی که با مراجع قضایی استان داشتیم با صدور بخشنامه‌ای از اعزام زندانیان به مراکز انتظامی و قضایی خودداری شد و رسیدگی‌ها به تعویق افتاد و همین امر موجب کاهش سرایت ویروس به زندانیان شد.

رنجبر ادامه داد: از اسفند ماه تاکنون ۳۵ هزار و ۶۶۰ (نفر مورد) در این ایام به مرخصی رفته اند که ۶۰ درصد از این آمار را زندانیان زن تشکیل می‌دهند.
 
مدیرکل زندان‌های گلستان گفت: ضدعفونی مدخل ورودی زندانیان، تب سنجی از ارباب رجوع‌ها و همکاران، شناسایی زندانیان با سابقه بیماری زمینه ای، ۳ نوبت ضدعفونی روزانه محیط زندان، توزیع قرص‌های مولتی ویتامین بین زندانیان برای بالا بردن ایمنی بدن، لغو ملاقات‌های حضوری و شرعی از جمله اقدامات مهمی بود که منجر شد کسی از زندانیان در داخل زندان به کووید ۱۹ مبتلا نشود.

او افزود: اصلاح قانون کاهش جرائم تعزیری که موجب شد بخشی از زندانیان ما آزاد شوند تاثیر مهمی در پیشگیری از ابتلا به کرونا در زندانیان داشت.

رنجبر با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اهمیت حضور نماینده دانشگاه علوم پزشکی گلستان برای گرفتن تست پی سی آر از زندانیانی که به مرخصی رفته اند و به زندان بازگشته اند، گفت: با توجه به اهمیت این موضوع متاسفانه هنوز این اقدام از سوی دانشگاه علوم پزشکی انجام نشده است و علت آن را کمبود امکانات عنوان کرده اند.

او ضمن تاکید بر اجرای این امر گفت: اگر چنانچه تاکنون اتفاقی برای زندانیان رخ نداده است به علت این است که همکاران ما شبانه روزی در حال کنترل وضعیت هستند و حتی یکی از همکاران خود را در این راه ازدست داده ایم.

مدیرکل زندان‌های گلستان ادامه داد: مرخصی رفتن زندانیان همچنان ادامه دارد و مدت مرخصی‌ها بین ۵ تا ۱۰ روز و گا‌ها تا یک ماه است و تنها گروهی که به آن‌ها مرخصی تعلق نمی‌گیرد زندانیان جرائم خشن هستند که حضورشان در جامعه ممکن است مشکل ساز شود.

انتهای پیام/ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.