برگزاری مراسم‌های مذهبی در هرمزگان با رعایت نکات بهداشتی

مراسم‌های مذهبی از جمله مراسم روز عرفه، عید قربان، عید غدیرخم و عزاداری ایام ماه محرم با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در استان هرمزگان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، در نشست ستاد برگزاری مراسم‌های مذهبی در استان هرمزگان در خصوص برگزاری مراسم روز عرفه، عید قربان، عید غدیر خم و ایام ماه محرم با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی تصمیم گیری شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده، نماینده ولی فقیه در هرمزگان در این نشست بر خودداری مردم از پخت و پز و توزیع نذری در ایام محرم تاکید کرد و گفت: مردم امسال نذورات خود را با خرید ماسک و دیگر اقلام بهداشتی، نذر سلامت عزاداران حسینی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده افزود: مراسم عید قربان و عید غدیر نیز با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

امام جمعه بندرعباس گفت: باید با برنامه ریزی و همکاری با کمیته امداد، بخشی از نذورات مردم برای کمک به بیماران کرونایی جمع آوری شود.

او درباره قربانی کردن در عید قربان نیز گفت: با تدابیر اندیشیده شده برای خرید غیرحضوری از قصابی ها، مردم با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از تجمع در قصابی‌ها خودداری کنند.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان همچنین از مسئولان صداوسیمای مرکز خلیج فارس برای فرهنگ سازی و تولید و پخش برنامه‌های تولیدی و خبری مرتبط با کرونا قدردانی کرد.

عزیرالله کناری، فرماندار بندرعباس نیز گفت: مصوب شده است تا همه قصابی‌های بندرعباس سفارش مردم را برای عید قربان دریافت کنند و لاشه‌ها را در اختیار آن‌ها قرار دهند.


بیشتر بخوانید


حسین فرشیدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز با اشاره به لزوم کوتاه بودن مراسم ایام محرم گفت: مکان‌های عزاداری باید قبل و بعد از برگزاری مراسم ضدعفونی شود.

فرشیدی با بیان اینکه به دلیل انتقال ویروس کرونا مراسم‌ها نباید به صورت متمرکز برگزار شود، افزود: مراسم‌ها باید با حضور افراد کم برگزار شود و افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای نیز از شرکت در مراسم بپرهیزند.

او از مردم درخواست کرد به علت احتمال شیوع کرونا، از توزیع نذری و پذیرایی در مراسم‌های مذهبی خودداری کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همچنین بر لزوم آموزش عمومی قبل از برگزاری مراسم ایام محرم تاکید کرد.

حضور افراد بدون ماسک در هیئت های مذهبی ممنوع است

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان هم گفت: حضور افراد بدون ماسک در هیئت‌ها ممنوع است و زمان اجرای مراسم‌ها نیز حداکثر دو ساعت پیش بینی شده است.

حجت الاسلام انصاری راد افزود: آموزش مسئولان و بازدید از هیئت‌های مذهبی با کمک دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در دستور کار قرار دارد.

به گفته انصاری راد، امسال اعزام مبلغ به صورت محدود پیش بینی شده و بیشتر از مبلغان مقیم استان استفاده می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت: رعایت فاصله یک و نیم متری و اجرای مراسم‌ها با حداقل جمعیت از دیگر شرایط برگزاری مراسم‌ها در ایام ماه محرم است.

حجت الاسلام انصاری راد افزود: راه اندازی دسته جات عزاداری به شکل سال‌های قبل ممنوع است و تلاش می‌شود مراسم‌ها تا حد امکان در فضای باز برگزار شود.

او گفت: چهار کمیته اطلاع رسانی، آموزش و بهداشت، نظارت و بازرسی و کمیته امنیتی برای برگزاری مراسم‌های مذهبی در هرمزگان در نظر گرفته شده است.

قائم مقام صداوسیمای مرکز خلیج فارس نیز از برنامه‌های صداوسیما در این ایام خبر داد و گفت: در صورت وضعیت قرمز کرونایی در ایام محرم در هرمزگان، صداوسیما به افزایش تولید و پخش برنامه‌های مذهبی اقدام می‌کند.

محسن رئیسی افزود: در صورت اعلام وضعیت سفید نیز مراسم‌های مذهبی از صداوسیمای مرکز خلیج فارس به صورت زنده پخش می‌شود.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.