یک مقام دولت آلمان: خروج نیرو‌های نظامی آمریکا از کشورمان مغایر با منافع ژئوپلیتیک است

هماهنگ‌کننده روابط فرا منطقه‌ای دولت آلمان تصمیم اخیر پنتاگون مبنی بر خروج سربازان آمریکایی از این کشور را مغایر با منافع ژئوپلیتیک دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آناتولی، «پیتر بییر» هماهنگ کننده روابط فرا منطقه‌ای دولت آلمان تصمیم روز گذشته آمریکا مبنی بر خروج نیرو‌های نظامی این کشور از آلمان را مغایر با منافع ژئوپلیتیک واشنگتن دانست.

بییر که با یک رسانه آلمانی مصاحبه می‌کرد در این خصوص گفت برنامه کاهش نیرو‌های آمریکایی از ۳۵ هزار به ۲۵ هزار «به سود آلمان و یا ناتو نیست، همچنین این موضوع از نظر ژئوپلیتیکی برای واشنگتن نیز منطقی نمی‌باشد.» او در ادامه ابراز امیدواری کرد که برنامه دونالد ترامپ برای خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از آلمان در نهایت با شکست روبه‌رو شود.

بییر گفت «مخالفان زیادی در این باره در واشنگتن وجود دارد، نه تنها در میان دموکرات‌ها بلکه در بین جمهوری خواهان و پنتاگون نیز مخالفانی هستند. هنوز امکان دارد که این برنامه‌ها عملی نشوند.»

روز گذشته مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد قرار است این کشور حدود ۱۲ هزار نفر از نیرو‌های خود را از آلمان خارج کند. بنا بر برنامه اعلام شده، ۶۴۰۰ نفر از این سربازان به خاک آمریکا باز می‌گردند و ۵۴۰۰ نفر نیز به کشور‌های دیگر اروپایی از جمله لهستان منتقل می‌شوند.

روز گذشته «نوربرت روتگن» رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان نیز به این تصمیم آمریکا واکنش نشان داد و در توئیتر خود نوشت «با خارج کردن ۱۲ هزار نیرو از آلمان، آمریکا دقیقا بر عکس آنچه که اسپر بیان کرده است به دست می‌آورد. به جای تقویت ناتو، این اتحادیه تضعیف می‌شود.» او در ادامه نوشت «قدرت نظامی آمریکا در ارتباط با روسیه، خاور نزدیک و دور افزایش نخواهد یافت، بلکه کاهش می‌یابد.»

مارکوس سودر، نخست وزیر ایالت باواریای آلمان، که میزبان هزاران سرباز آمریکایی است نیز این سخنان روتگن را تایید کرد. او در این خصوص گفت «متأسفانه، این مسئله روابط آلمان و آمریکا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هیچ گونه منافع نظامی در این اقدام دیده نمی‌شود.» او اضافه کرد در طولانی مدت این تصمیم ناتو و خود آمریکا را تضعیف خواهد کرد.

ترامپ بار‌ها تهدید کرده بود که سربازان خود را از آلمان به دلیل امتناع این کشور از افزایش هزینه‌های نظامی خود در ناتو خارج خواهد کرد. روز گذشته پنتاگون اعلام کرد به زودی این تصمیم را عملی خواهد نمود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار