پایان مهلت ثبت‌نام وام ودیعه مسکن برای متقاضیان/ کد رهگیری‌های جعلی تایید نمی‌شوند

ثبت نام تسهیلات وام ودیعه مسکن که از شنبه ۴ مرداد آغاز شده امروز به اتمام می‌رسد و این مهلت تمدید نمی شود.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،امروز آخرین مهلت برای ثبت نام وام ودیعه مسکن است.

متقاضیان واجد شرایط می‌توانستند از روز شنبه ۴ مرداد تا امروز ۹ مرداد ثبت نام کنند.

متقاضیانی که فرم ج آن‌ها قرمز نباشد، سرپرست خانوار، تازه عروس داماد‌ها و خانه اولی‌ها می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

داشتن کد رهگیری معتبر و با اصالت یکی از مهمترین شرایط دریافت این تسهیلات است و در صورتی که متقاضیان از چهارم مرداد ماه در قرارداد‌های خود کد رهگیری دریافت نکنند، نمی‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

دلالان باز هم در این زمینه بیکار نبودند و سعی دارند با شیوه‌های جدید از جمله صدور کد رهگیری جعلی برای متقاضیان، بازار سیاه درست کنند.

به طوری که برخی از مشاوران املاک با دریافت مبالغ هنگفت از متقاضیان اقدام به صدور کد رهگیری می‌کنند، این افراد با خرید و فروش کد‌های رهگیری جعلی توانسته اند بازار داغ سیاهی در این بخش ایجاد کنند.

از سوی دیگر با توجه به آن که سود این تسهیلات ۱۳ درصد است و مستاجران تنها اقساط سود این تسهیلات را پرداخت می‌کنند بنابراین برخی از فقها دریافت این تسهیلات را شبهناک دانسته و اعلام کردند که دریافت این تسهیلات مشکل دارد.


بیشتر بخوانید


در همین زمینه محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه سامانه ثبت‌نام طرح اقدام ملی که متقاضیان برای دریافت این تسهیلات در آنجا ثبت نام می‌کنند تمامی بررسی‌ها و شرایط متقاضیان را با دقت انجام می‌دهد و با توجه به آنکه این سامانه با دستگاه‌های مختلف در ارتباط است بنابراین هیچ متقاضی که کد رهگیری با اصالت نداشته باشد نمی‌تواند از این تسهیلات استفاده کند.

محمود زاده همچنین درباره شبهناک بودن این تسهیلات هم گفت: تمامی تسهیلات از جمله تسهیلات خرید مسکن و تسهیلات ودیعه در شورای فقهی بانک مرکزی بررسی می‌شود.

او گفت: درباره رفع شبهه شرعی این تسهیلات، مدلی طراحی شده که این مشکل را برطرف کرد و به زودی جلساتی با شورای فقهی بانک مرکزی برگزار و این مدل را ارائه خواهیم داد.

همچنین چندی پیش وزیر راه و شهرسازی هم در پاسخ به شبهه شرعی این تسهیلات به باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: جلسه ای در شورای فقهی بانک مرکزی برگزار کردیم و مدلی را به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که مشکل شبه این تسهیلات برطرف شود.

اما غلامرضا مصباحی مقدم عضو شورای فقهی بانک مرکزی روز گذشته درباره ایرادات وارد شده از سوی آیات عظام نسبت به طرح اعطا تسهیلات ودیعه مسکن گفت: با توجه با آرای مطرح شده در شورای فقهی، نحوه پرداخت تسهیلات مدنظر به مستاجران به صورت ودیعه مسکن منتفی و از دستور کار خارج شده و شبهه مطرح شده توسط علما نیز بر طرف شد.

مصباحی مقدم، در بیان نحوه پرداخت تسهیلات به مستاجران که مورد تایید شورای فقهی نیز قرار گرفته است، گفت: نحوه پرداخت تسهیلات به مستاجران نیازمندی که از سوی وزیر راه و شهرسازی معرفی می‌شوند، به صورت عقد مرابحه خرید کالا و خدمات خواهد بود.

تسهیلات ارائه شده به مستاجران منحصر به ودیعه مسکن نیست

وی در تشریح برطرف شدن شبهات آیات عظام در پرداخت تسهیلات به شیوۀ عقد مرابحه خرید کالا، افزود: بر این اساس مستاجران نیازمند پس از دریافت این تسهیلات می‌توانند نسبت به خرید کالا و خدمات متناسب با رقم تسهیلات اقدام کنند که یکی از این کالا‌ها و خدمات می‌تواند مسکن و محل سکونت تلقی شود. در حقیقت این تسهیلات دیگر منحصر به ودیعه مسکن نخواهد بود.

تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برای تسهیلات ودیعه مسکن ثبت نام کردند این در حالی است که تنها به یک میلیون نفر می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند.

این تسهیلات برای متقاضیان شهر تهران ۵۰ میلیون تومان  برای کلانشهر‌ها ۳۰ میلیون تومان و برای شهر‌های کوچک ۱۵ میلیون تومان پرداخت می‌شود. اقساط سود این تسهیلات برای تهرانی‌ها ۵۴۰ هزار تومان، برای کلان‌شهر‌ها ۳۲۰ هزار تومان و برای شهر‌های کوچک هم ۱۵۰ هزار تومان است.

پالایش و بررسی این تسهیلات از هفته آینده آغاز می‌شود و به گفته وزارت راه و شهرسازی پرداخت این تسهیلات از دو هفته آینده آغاز می‌شود و تمامی بانک‌ها می‌توانند این وام را به متقاضیان پرداخت کنند.

منابع مالی که برای این تسهیلات در نظر گرفته شده ۲۰ هزار میلیارد تومان است و با توجه به محدودیت‌های منابع مالی متقاضیان افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی در اولویت برای دریافت این تسهیلات هستند.

پرداخت این تسهیلات از اواسط مردادماه آغاز می‌شوند و  بخش عمده‌ای از جابه‌جایی‌ها در ابتدای تیرماه انجام شده بنابراین پرداخت این تسهیلات تنها بار روانی بر این بازار گذاشته و تا حدودی توانسته بخش از نگرانی متقاضیان را برطرف کند، اما این طرح‌ها و تسهیلات تنها حالت مسکنی برای این بازار دارد و دولت باید چاره اندیشی بهتری برای رفع مشکلات این بازار در دستور کار خود قرار دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یعقوب عین اللهی
۲۲:۱۵ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
توروخدا مارو از یاد نبرید منتظر کد رهگیرییم
Iran (Islamic Republic of)
یعقوب عین اللهی
۲۲:۰۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
تورو خدا تواین شریط کرونایی صاحب خونه یه ماه وقت داده تخلیه کنید توروخدا به ما هم وام مستأجری بدید خیلی داغونم
Germany
ناشناس
۰۰:۲۱ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
Bv
Iran (Islamic Republic of)
پرهام
۰۲:۱۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
سلام من واقعا گرفتارم مستاجرم شوهرم کارگره یخچال خونم دو هفتس سوخته ندارم بچه پنج ساله دارم شما که این وام رو میخواید بدید چرا ادا اصول درمیارید تو محله ما نمیدونن کد رهگیری چیه بعد من چه جوری تو این وضع سیصدهزارتومن بدم جای دیگه کدرهگیری بگیرم که آیا این وام و بدید یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
با این وامتون فقط مشکل ما مستاجرا رو بدتر کردید از فرداست که اجاره و ودیعه سر به فلک بکشه به هر صاحب خونه ای برسیم بگیم نداریم میگه برو وام بگیر من موندم چرا ما مردم عادی میتونیم قبل از اجرای یه طرح مشکلات و نا کار امدیشو بفهمیم ولی مسوول به اصطلاح کاربلد ما نمیتونه بفهمه،؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
معصومه آموزگار
۰۱:۳۹ ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
سلام زنی هستم 52ساله با داشتن دونوه یه عروس ویه داماد حقوق پدرومادرمو میگیرم قسط بانک دارم ده ملیون قرض کردم دادم پول پیش خونه ماهی 400تومان کرایه میدم با این وضع صاحب خونم خیلی اذیتم میکنه پول ندارم جایی خونه کرایه کنم تورو به خدا تورو به خاک اماحسین تورو به جان فاطمه زهرا کمکم کنینی بچه هام ازترس این صاحبخونه نمیان فکر کنین منم مادرشما به دادم برسین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
اینا که این تصمیم رو گرفتن همونایی هستن که عرصه زندگی را هر روز برای قشر ضعیف جامعه خصوصا مستاجر تنگتر و با این کار توهی دستان را از چرخه زندگی حذف خواهند کرد
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۶:۱۸ ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
املاکی ها ادعا می کنند مسکن های که سند مالکیت آنها قولنامه ای است سیستم، اجازه ی صدور کد رهگیری را نمی دهد ،اما پیشنهاد می دهند اگر مبلغی در حدود چهار صد پانصد هزار تومان پرداخت کنی امکانش هست ، لطفاً این موضوع را با مسوولین در میان بگذارید تا در این خصوص تصمیمی گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
املاکی ها ادعا می کنند مسکن های که سند مالکیت آنها قولنامه ای است سیستم، اجازه ی صدور کد رهگیری را نمی دهد ،اما پیشنهاد می دهند اگر مبلغی در حدود چهار صد پانصد هزار تومان پرداخت کنی امکانش هست ، لطفاً این موضوع را با مسوولین در میان بگذارید تا در این خصوص تصمیمی گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۳:۲۰ ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
با عرض سلام ادب من که صاحب خانه ام برای کد رهگیری قبول نمی کند چکار باید بکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
من چند سال یک جا میشینم کد رهگیری ندارم هرسال دستی کرایه رو اضافه کردیم میشه پاسخ منم بدید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۵:۳۸ ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
متاسفم بر آن هایی را که باعث گرانی دلار شدند، چرا که گران شدن این آیتم باعث گران شدن همه چیز من جمله مسکن شد و این بدبختی و دربدری را برای یک سرپناه و سایر اقلام برای مردم درست کرد.
Iran (Islamic Republic of)
Amir
۰۵:۱۹ ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
تکلیف ما مستاجرانی که اجاره نامه توی بنگاه هایی که کدرهگیری نداشتن و اونایی که دستی خودشون قراردادنوشتن چیه .ازکجا کدرهگیری بیاریم.بایدبمیرم یا بریم توکوچه خیابون زندگی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۰ ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
سنگ بزرگ نشانه نزدن هست حالا ببینید انقدر شروط عجیب بزارن که کسی نتونه این وام رو بگیره درضمن میگن باید قراردا کدرهگیری دار باشه مالکان هم زیر بارش نمیرن کدوم مالکی تا کامل پول نگیره قرارداد مینویسه اونم بخوادطرف حسابش دولت باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۶ ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
با این طرح دوباره مسکن گران شد چرا مردم را در رنج فرو میبرید
Iran (Islamic Republic of)
یاسین
۰۱:۲۰ ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
خدایی احمدی نژادبامبلغ کمترازاین وام خیلی ازمردم روصاحب خونه کردولی این دولت ...
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۱:۱۳ ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
این کار نه تنها کمکی به مستاجر نمی کنه بلکه باعث تورم و افزایش قیمت‌ها میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
ما مستاجریم وکدرهگیری نداریم.قولناممونم کاغذیه این همه بهنوچیه.خوب توبانک به همون قولنامه اکتفاکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
با کلاه شرعی میخوایم خودمونو گول بزنیم یا خدا رو؟
هرچند این کلاه شرعی خودش بنظر مشکل داره چون ودیعه مسکن جنس و کالا نیست بلکه قرض الحسنه ست و مرابحه بردار نیست
از طرفی هدف شما خدا هست یا سود؟میخواید برا رسیدن به سود و ربا حکم خدا رو زیرپا بذارید یا دور بزنید ...؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۰۴ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
امروز نوشابه گرفتم ۷۵۰۰ که قبلا ۴۹۰۰ بود خوب این همه گرونی و این همه دلارو گرون کردید شما باید هر ساله بی قید و شرط به مستاجران وجهی رو در قالب وام بدید که پثل من ۱ ملیون کرایه ندن و برای صاحب خونش داره از صب تا شب اسنپ و تپسی کار میکنه رو جلوشو بگیرید شرط گذاشتید که به اقشار خاص میدید همه ما الان اقشار خاصیم وقتی میریم یه جا کار میکنیم و به خاطر فرار از بیمه و غیره مارو احراج میکنن کی باید پاسخگو باشه که الان نه بیمه داریم نه خونه داریم نه ماشین نه خوراک نه پوشاک این وضع رو همه دارن اقشار خاص باز یه بیمه دارن ما چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
خدا پدر و مادر احمدی نژاد رو بیامرزد ک اکثر مردم رو خانه دار کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
خدا وکیلی خیلی ها فکر کردن این وام رو میخان بدن به خودشون در صورتی که اینطور نیست
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا
۱۴:۰۵ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
سلام خسته نباشیدمن قراردادباخودصاحبخونه بستیم چندساله مستاجریم ولی توبنگاه ثبت نشده ولی کاغذقراردادداریم تکلبف ماچیه بایدچکارکنیم؟من بروجن میشینم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۳۳ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
خدا شاهده این وام فقط خلق نقدینگی وتورم ایجاد میکند وهیچ خیری برای مستجر ندارد علاوه بر این یه عده با ساختن کد رهگیری جعلی این وام را میگیرن این وام را دولت فقط برای ساخت مسکن استفاده کند خیلی بهتره
Iran (Islamic Republic of)
پژمان
۱۲:۱۲ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
اس ام اس تاییدیه یا چیزی داره من فرستادم کد رهگیری نیومد
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۱:۱۵ ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
واس منم‌کدنیومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
خدا نگذره از کسانی که این طرح را دادن و مسکن رو دوباره گران کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
دولت اگرهمین 20هزار میلیارد رو۳سال پیش تامین اعتبار میکرد
جهت ساخت مسکن،
الان این وضع پیش نمی آمد!!!!
چرا که ارزش ۲۰هزار میلیارد۳سال پیش کجا الان کجا!!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
کاظم مزرعاویان
۱۱:۴۰ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
من از سال 53 تا کنون مستاجرش و دارای یک فرزند عقب افتاده ذهنی و یک خانواده 7نفری
آخرین اخبار