افزایش مصرف برق، پر قدرت تر از شیوع ویروس کرونا

همزمان با بالارفتن شیوع ویروس کرونا در خوزستان مصرف برق نیز بین شهروندان به شدت افزایش یافته و نگرانی هایی نیز به همراه آورده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مصرف بالای برق در خوزستان طی روز های شیوع ویروس کرونا تبدیل به مسئله مهم یا شاید هم معضل شده است.

همزمان با بالا رفتن تب ابتلا به کرونا در خوزستان و اجتناب مردم برای خروج از خانه، مصرف برق نیز افزایش یافته است. هر چند اکنون این استان از وضعیت قرمز شیوع کرونا خارج شده اما معضلات مربوط به برق همچنان ادامه دارد و از طرفی گرمای خوزستان نیز خود مزید بر علت شده تا مصرف برق افزایش قابل توجهی یابد. طی ۲ هفته اخیر بر اساس دستور غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان ادارات و بانک های بیش از ۲۰ شهرستان به دلیل افزایش دما تعطیل شدند و ساعت کاری ۲ روز هفته نیز کاهش یافت. بنابر گزارش هواشناسی دما به بالای ۵۰ درجه همراه با رطوبت و شرجی در برخی مناطق استان رسید.


بیشتر بخوانید


چند وقتی است گرمای هوا تبدیل به بهانه ای برای افزایش مصرف برق میان شهروندان خوزستان شده است. هوای گرم، تعطیلی ادارات و ویروس کرونا، همگی علت شدند و مردم را خانه نشین کرده تا به سرگرمی های خانگی روی بیاورند. اساسا خواندن کتاب که بهترین سرگرمی غیر برقی است، هواداران زیادی بین خانواده ها ندارد، اما تلویزیون، رایانه و تلفن های هوشمند جایگاه بسیار والایی نزد مردم دارند. به همه اینها یخچال، فریزر، کولرهای دو تیکه پر مصرف را هم اضافه کنید.

قطعی مرتب برق در برخی نقاط استان خوزستان چقدر جدی است؟

نواسات شدید برق با توجه به گرمای هوا و استفاده بی رویه از وسایل الکتریکی به ویژه در ساعات اوج مصرف، باعث شده تا به وسایل برقی بسیاری از شهروندان آسیب های جدی وارد شود. برعکس آب که بیشترین مصرف آن در صنعت است، نزدیک به ۷۰ درصد انرژی مصرفی برق از سوی مشترکین منازل صورت می پذیرد که لازم است در این زمینه خانواده ها توجه بیشتری به اخطارهای شرکت توزیع نیروی برق داشته باشند.

دکل و ترانس برق

اواخر تیرماه بود که حسن کریمی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز گفته بود؛ مصرف بی رویه برق خاموشی را به دنبال خواهد داشت که با توجه به روند افزایشی مصرف، قطعی برق در برخی مناطق از شهرستان های استان نیز به دلیل فشار به ترانس ها تبدیل به رویه ای معمول شد، اما این مسئله موجب آسیب رساندن به وسایل الکتریکی مردم هم شده است.


بیشتر بخوانید


احسان یکی از شهروندان ساکن ایذه در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه قطعی برق به صورت مداوم رخ می دهد و روزانه بین ساعت ۱۰ تا ۱۱ قبل از ظهر برق قطع می شود و پس از چند ثانیه دوباره وصل می شود، گفت: مجبوریم دمای بالای ۵۰ درجه را تحمل کنیم که بسیار دشوار است. ضمن آنکه قطعی برق به این شکل به وسایل برقی ما نیز آسیب رسانده، حال در این میان محصولات غذایی در فریزر یخ نمی زنند و مایعات هم پس از چند ساعت حالت خود را حفظ می کنند.

گرمای هوا در اهواز

هاشم یکی از روستانشینان اطراف اهواز در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: در روستاها قطعی برق بیشتر رخ می دهد، گمان نکنم در شهر هم چنین باشد. ضمن آنکه قطعی برق باعث قطعی آب هم می شود زیرا آبرسانی با پمپ انجام می شود و حتی در مواردی پمپ ها به دلیل قطع و وصل شدن برق کارایی خود را از دست می دهند. هر چند دلیل آن نیز استفاده غیر بهینه و درست از برق به خصوص در ساعات پیک است، که مردم باید توجه بیشتری داشته باشند.

هیچ گونه قطعی برق وجود ندارد!

حسن کریمی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز که وظیفه تامین و تجهیز برق شهرهای اهواز، حمیدیه، کارون شیرین شهر، الهایی و ۴۸۵ روستا را بر عهده دارند، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: امسال هیچگونه کمبودی ناشی از مصرف برق وجود ندارد، اما در ساعات اوج مصرف شاهد رعایت نکردن الگوی صحیح استفاده از منابع انرژی هستیم و همین مسئله موجب ایجاد نوسان و قطعی برق به منظور اقدامات پیشگیرانه می شود.

روش های صرفه جویی در مصرف برق

او با بیان اینکه خاموشی های پیشگیرانه از ساعت ۵ تا ۱۰ صبح اعمال می شود، افزود: دلیل آن نیز خارج شدن تجهیزی از حالت استاندارد است. ظرفیت ترانس ها از پیش روی ۷۰ درصد تنظیم می شود، اما در ساعات اوج مصرف شاهد هستیم که برخی مشترکین رعایت نمی کنند و همین مسئله موجب ایجاد مشکل در ترانس ها و قطعی برق می گردد.

مردم الگوی صحیح مصرف را رعایت کنند

کریمی شمار ترانس های موجود در کلانشهر اهواز را ۱۴ هزار و ۷۱۹ عدد عنوان کرد که بر ۳۹۰ خط فشار متوسط نصب هستند، سپس بیان داشت: به دلیل رعایت نشدن برخی نکات ایمنی از سوی مشترکان، پارسال بیش از ۳۴ هزار حادثه اتفاق افتاده که بسیاری در منازل رخ دادند. بنابراین ضرورت دارد شهروندان پیش از رسیدن فصل تابستان سرکابل های فیوز های سرامیکی و همچنین کلید های ۲ شاخه و ۳ شاخه های لوازم پر مصرف مانند جارو برقی، لباس شویی و کولر را بررسی و الگو صحیح مصرف را رعایت کنند.

ترانس برق

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز در خصوص الگوی صحیح مصرف اظهار کرد: این موضوع به معنای استفاده از لوازم پر مصرف مانند اتو، لباسشویی و ظرف شویی در خارج از ساعات پیک و استفاده نکردن در ساعات اوج مصرف است. پیک نخست مصرف برق بین ساعت ۱۳ تا ۱۷ و پیک دوم از غروب آفتاب تا ساعت ۲۳ است.

شرکت توزیع نیروی برق اهواز به منظور جلوگیری از خاموشی چه می کند؟

این مقام مسئول پیک مهم تر را پیک نخست دانست و ادامه داد: قبل از فرا رسیدن تابستان قراردادهایی با صنایع کشاورزی و اداری منعقد می شود، که در ساعات اوج مصرف برق از استفاده وسایل غیر مهم خودداری نمایند و طرح تعمیرات را در تابستان انجام دهند که اقدامی مهم در پایداری شبکه برق است البته با متخلفین نیز برخوردهای لازم صورت می پذیرد.

عمود برق

حسن کریمی اظهار داشت: هفته گذشته تعدادی از ایستگاه های پمپاژ به منظور کمک به منازل در خصوص توزیع شبکه برق، اخطار و قطع شدند. در ساعات اوج بار مصرفی، برق به یک باره به نقطه جوش می رسد و به دلیل استفاده بالای مردم فشار شدیدی به شبکه وارد می کند زیرا بخشی از مشکلات قطعی برق به مصرف کنندگان باز می گردد که در بین ساعات ۱۳ تا ۱۷ در روزهای عادی، که اوج گرما محسوب می شود، استفاده از وسایل سرمایشی اهمیت دارد.

با توجه به گفته‌های شرکت توزیع نیروی برق گویا مشکلات اصلی در زمینه قطعی برق نه تنها از پیش مشخص شده بلکه به منظور اقدامات پیشگیرانه و همچنین بروز مشکلات در ترانس‌های برق به دلیل گرمای خوزستان است. هر چند مشکلات قطعی برق در برخی شهرهای استان بیشتر از آنکه ناشی از وجود مشکلات ناگهانی باشد، بلکه ریشه در زیرساحت‌های شبکه توزیع برق دارد و لازم است تا مسئولان توجه بیشتری به مسئله داشته باشند و شهروندان نیز نسبت به رعایت الگوی صحیح مصرف اهتمام بیشتری ورزند.

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۰:۰۴ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
برقا ما هم هی قطع می شه...
کولرمون هم مشکل پیدا کرده